Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vandaag heb ik de heilige droogbonen geoogst en vol moed samen met de kids alle peulen opengemaakt om de boontjes te verzamelen. Maar ach, er zitten bonen tussen die me helemaal niet zo heilig doen voorkomen. De peulen waren gestreept en de bonen in de peulen zijn paars met vlekken, het lijkt wel gemarmerd. Heel mooi hoor en ze zijn ook gewoon wit van binnen, maar hoe kan dit nu? Stond er een ander boontje in de buurt die een deel van mijn planten heeft bestoven? En zoja, welke dan? En zijn ze ook lekker (het zal vast goed staan in een gerecht zo'n kleurtje!) En wat gaat er nu gebeuren als ik deze bonen volgend jaar weer in de grond zet? Ik ben wel in voor experimenten, maar ik heb er meer zin in als ik weet dat er iets leuks uitkomt

IMG2014101915081368571413724855.jpg

Posted

tsja:

kruisbestuiving kan natuurlijk als er andere bonen staan (tot 1,5 km mbv insecten)

het kan ook zijn dat de oorsponkelijke door jou gezaaide bonen al een variatie hadden in hun genetische info

leuk is wel dat je nu wsnlk een nieuwe soort hebt ontdekt: het heilige liekieboontje

lekker zaaien en kijken wat er uit komt (deed Mendel ook)

Posted

Bonen stonden er genoeg hier in de buurtuinen, dus wellicht komt het paarse kleurtje daar wel vandaan. Wel tof om zoiets te zien (beginner he, dus zoveel heb ik nog niet gezien), en het heilige liekieboontje bevalt me wel! Nu nog proeven hoe ze smaken en kijken of er volgend jaar weer iets moois uit komt!