Mien Moestuin Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 De bladeren van mijn druif beginnen langzaamaan zwart te worden. Na wat googelen lijkt het erop dat de druif kalium gebrek heeft. Als dat zo is, wat moet ik er dan aan doen?Voor de duidelijkheid stuur ik wat foto's mee. Iemand die hier wat over kan zeggen? Quote
Bit Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Zo, dát ziet er wel heftig uit ja. Maar ik zie eigenlijk niks wat naar een gebrek aan kalium wijst ?Ik zie schimmel. Roetdauw denk ik ? En wel in een hevige vorm. Staat er wellicht een plant / boom / struik / hangbak met planten boven je druif ? Die dan maakt dat de afscheiding van een luis op je bladeren doet belanden ? Quote
Mien Moestuin Geplaatst: 21 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2014 Ojee. Dat klink niet best. Ik heb niets boven de druif staan. Hij staat al jaren in een kas, tegen de muur. Hij komt tot tegen het glasplafond van de kas. Ik heb op dit moment nog was tomaten in de kas staan, maar die staan niet tegen de druif aan. Kan ik erger voorkomen door de bladeren af te knippen en de druif terug te snoeien? Quote
Bit Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Oké, oké. Dat ie in de kas staat, verandert alles. Dan kan het nog steeds roetdauw zijn overigens ( maar moet de druif dus wel zélf een behoorlijke aantasting van luis hebben gehad of hebben ). Zo niet, zal het een of andere schimelaantasting zijn. Welke weet ik zo niet uit mn hoofd.Wachten we op anderen die op je vraag kunnen reageren. Quote
RobO Geplaatst: 22 oktober 2014 Geplaatst: 22 oktober 2014 mi idd roetdauw dat kán ontstaan na een flinke luizenbesmetting maar ook door vochtuitscheiding van de bladerendat laatste krijg je als een blad slecht kan verdampen (heel vochtige lucht) en/of een grote worteldruk (te veel water gegeven) ik zou het aangetaste blad verwijderen en de grond onder de plant schoonmaken om overwinterende sporen te verwijderen (oud blad opruimen, evt nieuw laagje grond aanbrengen) ecostyle beveelt vital aan, maar ja, dat is overal goed voor zegt ecostyle Quote
Mien Moestuin Geplaatst: 22 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2014 Bedankt ook voor jouw reactie. Het kan inderdaad zijn dat het soms te vochtig is in de kas. Ik weet ook niet altijd wanneer het beter is om de raampjes open of dicht te houden. En misschien heb ik de druif wel eens teveel water gegeven. Dit jaar zijn er mooie (wel kleine) druiven aan gekomen. Pas daarna zijn de bladeren gaan verkleuren. Ik zal je advies opvolgen wat betreft bladeren verwijderen en de grond schoonmaken. Hopelijk krijg ik volgend jaar weer mooie bladeren en druiven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.