Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Wat een leuk idee! Ik wil mij ook graag aanmelden voor de worst/ zeep workshop in Frankrijk!

Het wordt geen worst/zeep. Zeep denk ik. En iets erbij? Haken gaat waarschijnlijk in NL gebeuren. Je zit wel mooi op de route voor Jasmin

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jorieke, een andere keer is ook goed hoor! Als ik weer 'los' mag lopen bijvoorbeeld (half juni), dan kan ik je wellicht ook nog komen helpen met de moestuintuin of de dieren.

Geplaatst:
Wat een leuk idee! Ik wil mij ook graag aanmelden voor de worst/ zeep workshop in Frankrijk!

Het wordt geen worst/zeep. Zeep denk ik. En iets erbij? Haken gaat waarschijnlijk in NL gebeuren. Je zit wel mooi op de route voor Jasmin

Ok nou in dat geval ga ik voor de zeep Haken is niet echt iets waar ik geduld voor heb

In de kern van alle problemen schuilt een kans

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wij, mijn buuf en ik, waren vandaag bij Berijl en J op de kippenslacht cursus. T was een geweldige ervaring. J gaf goede uitleg en er was voldoende ruimte om het eng te vinden en het echte werk aan hem toe te vertrouwen. Maar alle vier de cursisten hebben zelf het bijltje gepakt en de kip bij den poten gevat. Nu ligt er een zelf geslachte haan in de koelkast die morgen in een lekker stoofpotje gaat. Ben trots en tevreden. Dank aan Berijl & J voor de gezellige ontvangst!

Geplaatst:

Stoer van je!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vond ik ook wel. Ik vond t wel spannend maar t was een mooie overwinning op mezelf.

Geplaatst:

Het was een heel leerzame middag!

Helaas was ik iets te precies en was ik bang mis te slaan. . Hierdoor hield ik het bijltje te hoog vast en sloef ik te zacht, arm ventje :'(

Wel heel fijn dat het onder begeleiding gebeurde, dus geen paniek en uiteindelijk nog goed gekomen

Op voorhand een interessante biologieles gehad en met eigen kip ook lekker aan het prutsen en ontdekken geweest.

Dank jullie wel voor de bijzondere ervaring en natuurlijk

Geplaatst:

ahh, ik ben geraakt door jullie mooie woorden! Mr berijl heeft met veel plezier zijn kennis en ervaring met jullie gedeeld en hij sprak vol trots over jullie. Jullie hebben het toch maar mooi allemaal zelf gedaan, chapeau!

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Stoere moestuiniers!!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Vandaag is de zelf geslachte haan in een lekkere kookpot zo'n twee uurtjes in de oven geweest, werd ie lekker zacht van en we hebben er met z'n drieen ( man dochter en ik ) heerlijk van gesmuld. Mooi stevig vlees, wij zijn om; voor ons geen supermarkt kippen meer. Ik heb vandaag 12 marans kuikentjes besteld zo tegen november eten wij heel vaak kip

Geplaatst:

geweldig bericht!!!

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Eind van de maand komt Nasuada deze kant op om weer met vlees aan de slag te gaan. Vooral kruiden/zouten en vacumeren van grotere stukken vlees. Voor Lomo (gedroogde-lomo-en-lozino-maken-t16448.html ) Coppa (coppa-gezouten-en-gedroogde-nekspier-varken-t16516.html ) Ham (gedroogde-rauwe-ham-t11788.html) en ik zelf wil weer wat buikspek drogen: (gezouten-en-gedroogde-buikspek-t6812.html)

Als er meer mensen zijn, die interesse hebben, dan kunnen ze zich hier melden Het maakt ons (Nasuada en ik) niet uit of het de 31e of de 1e wordt...

Er is die week dan een varken geslacht, dus er is vlees zat

Geplaatst:

Had me leuk geleken maar ik kan niet op die datum misschien de volgende keer

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hi,

Ik heb je net een pb gestuurd om af te stemmen wat wij zullen maken. Wij kunnen de nek voor de coppa gewoon delen hoor al je wilt, dan maak ik gewoon wat anders erbij.

Groetjes Nas

Geplaatst:

Ik zou het wel leuk vinden maar zit een beetje vol geroosterd met van alles en nog wat deze komende maanden.

Misschien in het voorjaar een keer?

Had er ook al aan gedacht om een keertje een dagje aan de MTFD te plakken maar dan zijn jullie ook al druk met van alles.

Even of topic ik las op FB speciale prijs voor half varken zijn dit dan grote stukken dus onverwerkt?

Geplaatst:

Dat is inderdaad een goed plan, ergens komend voorjaar

Die speciale prijs voor het halve varken is voor echt een half varken. Van neus tot staart, met alles er op en er aan. Zodra de slager er aan gaat zagen en snijden gaat de prijs per kilo hard omhoog. We kunnen er zelf wel een paar 'kleinere' stukken van maken (stuk of 3 of 4) zodat de boel wel enigszins te vervoeren en te tillen is

Geplaatst:

Ik zal het eens overleggen, maar ik denk puur uit gemaks overwegingen dat ik het verpakt blijf bestellen.

Geplaatst:

Ja, het is vooral mooi als je graag grote stukken droogt en rookt en verwerkt. Dan gaat de hele ham al in het zout, het buikspek in de marinade, het hele schouderstuk in de oven, etc. Het is teveel werk om er dan zelf lapjes enzo van te snijden. Veel zagen, snijden, etc. En veel verpakken. Daar zitten veel kosten in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic