Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Het seizoen is door, serre zo goed als leeg.

Heb pech gehad met mijn tomaten, de plaag heeft ze allemaal geveld.

Nu is de vraag hoe ik mijn serregrond kan voorbereiden zodat ik volgend jaar weer proper kan beginnen.

Op de markt lieten ze weten dat de serre overvloedig gegoten moest worden ivm de zouten?!

Hebben jullie hier nog tips?

Geplaatst:

doorspoelen kan, doen we hier een keer per 3 jaar

grond vervangen kan ook: doen we hier ook een keer per 3 jaar (oude grond in de tuin, nieuwe grond mengen met 50% goedkope potgrond erin)

mesten en aanvullen: we doen er elk jaar wat koemestkorrels in, wat kali, wat magnesium, wat smeerwortelthee, eigen compost

nat houden: om het leven in de grond te houden laten we hem niet uitdrogen, water wanneer nodig

Geplaatst:

Heeft een groenbemester nog zin? Stimuleert je in ieder geval wel om de boel nat te houden

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

nou, denk niet dat die nog kiemt/groeit toch?

ik wil ook niet dat die voeding meeneemt naar de compost en onderspitten en verteren duurt best wel

Geplaatst:

Nu misschien niet meer maar eerder in 't najaar? Waarom zou dit wel positieve effecten met zich meebrengen in de tuin maar niet in de kas? Het is natuurlijk wel zo dat de kas vaak langer vol blijft, dus dan heb je inderdaad misschien te maken met een kiemprobleem omdat te laat zou kunnen zijn.

Ik weet het ook niet, ik vraag me gewoon iets hardop af.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

ik denk dat als een groenbemester nog groeit in de kas je ook wel wat eetbaars kunt kweken

buiten heb je stukken waar pas volgend jaar iets op komt en dan wil je de grond beschermen tegen onkruid (bedekking), uitspoelen (vastleggen mineralen in groenbem. en dan weer composteren )etc. of gewoon lief zijn voor de bijen met phacelia

Geplaatst:

Ik vind het helemaal geen gek idee om een groenbemester in de kas onder te spitten!

Maar het klopt dat de plantenresten tijd nodig hebben om te verteren in de grond.

En als de kas laat leeg is (eind oktober), dan moeten de groenbemesters nog gezaaid worden, groot genoeg groeien en het mag niet vriezen...

Dat faseprobleem kun je oplossen door op een leeggekomen bed buiten in juli/augustus phaecelia te zaaien. Die gaat dan nog goed groeien en bloeien. Zo goed, dat je de helft van de planten eraf kunt halen en in november in de kas kunt inspitten, samen met stalmest bijvoorbeeld.

Ik dek de grond dan af met plastic, dat houdt het onkruid weg en houdt het vocht vast. Ook lekker voor de muizen, die schuilen eronder in de winter

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic