Deborah Geplaatst: 9 november 2014 Geplaatst: 9 november 2014 Ik ben er nog niet uit of ik mijn Kwee moet snoeien en ook niet hoe (in het vroege voorjaar, niet nu uiteraard). Nu steken er 2 lange takken omhoog, maar ik weet niet of dat wel of niet ten goede komt aan de uiteindelijke kruinvorm en vruchtvorming. De takken zijn ongeveer even dik en lang. Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat van een kwee normaal gesproken taken gebogen worden om meer zon te vangen, maar ik weet niet of daat ook dit soort takken mee worden bedoeld. Deze Kwee heb ik dit jaar geplant. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Bit Geplaatst: 9 november 2014 Geplaatst: 9 november 2014 Het is wel handig voor ons, om je van advies te dienen, als je erbij kunt vertellen wat voor onderstam de Kwee heeft.Je kunt gerust nú snoeien hoor trouwens. Maar het hoé, is wel wat afhankelijk van je uiteindelijke maat wat je nastreeft en wat de boom kan / wil ( onderstam ) Quote
Deborah Geplaatst: 9 november 2014 Auteur Geplaatst: 9 november 2014 Ik heb hem gekocht als "struik", onderstam is mij niet bekend. Hij hoeft zeker niet klein of smal te blijven. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Roelie Geplaatst: 10 november 2014 Geplaatst: 10 november 2014 Ik zou hem helemaal niet snoeien, kijk eerst maar eens een paar jaar wat het wordt. Met een beetje geluk geeft de natuur het goede voorbeeld. Als er vruchten aan komen zullen de takken vanzelf gaan buigen en komt er meer licht in de kruin. Zijn de vruchten geplukt/afgevallen, dan zal de kruin zich weer sluiten. Snoeien van vruchtbomen doen we hier in principe niet meer. Quote
RobO Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 ja, precies, niet snoeien, een kwee geneest meestal goed van een stevige snoei(hier was er een flinke tak afgebroken twee jaar terug, nu alweer een mooie wondafdekking en een nieuwe tak) Quote
Aardpeer Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Op je foto kan ik het niet goed zien maar een goede stevig paal voor je boom komt hem zeker ten goede. De boom heeft steun en groeit zo beter. Als je een beetje vruchten hebt houdt een slungelige kwee het niet zonder steun. Een kwee groeit erg rommelig, ik snoei alleen als een tak in de weg zit of het beeld verstoort. Quote
Deborah Geplaatst: 12 november 2014 Auteur Geplaatst: 12 november 2014 Bedankt voor de reacties, ik ga hem voorlopig niet snoeien. Hij staat wel vast met een dikke bamboestok. Een paal kan er nog wel komen. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
willemGN Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 Ik zou een kwee ook niet snoeien, want aan de toppen komen de bloemen en díe geven de vruchten Quote [*]
Bit Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Jawel, dat kan zo zijn. Maar ook een topdrager snoei ik wél hoor. Bij appels en peren heb je ook top-dragers er tussen zitten. Ma goed. Zovele tuinders, zovele meningen.Je hebt een "struik"- vorm gekocht zoals je zegt. Dat is dus een kwee, geplaatst op een zwak-groeiende onderstam. Dan kan je daar geen hoogstam uit toveren. De boom zal nooit heel groot worden. Overigens kan de kruin wel fors worden hoor. Maar de lengtegroei is beperkt.Maar hij mag daar doen wat ie wil, dat zeg je. Prima. Dat is fijn. Kan de boom zijn gang gaan.Vind ik zelf dan nog geen reden om het advies te geven niet te snoeien. Zeg dat de struik een jaar of 15 , max 20, gezond productief zal zijn. Dan is het handig om de boom vroeg met snoei iets te begeleiden. Te dwingen tot vruchtzetting, te dwingen tot bloemknopvorming, waardoor de boom eerder tot een behoorlijke oogst kan komen.Op het einde van de 2 lange doorschieters zal de boom echt geen bloemknop produceren. Ik zelf vind die 2 doorschieters snoeibaar. Maar goed, dat ben ik.De kweker heeft voor de verkoop de boom getopt. En de boom is daar op zijn snelst gaan groeien. zwakke groei lijkt mij. onjuiste stand en beide in concurrentie met elkaar.Beiden uitbuigen vind ik een optie en toppen. of 1 weghalen en de tak die je laat staan iets uitbuigen en toppen. Helemaal niets doen is wél een optie hoor , daar niet van. Vooral omdat de boom bij jou de ruimte heeft, maar verwacht dan een jaartje later of 2 jaartjes later het in vaart komen van de vruchtzetting.Dit boompje geeft trouwens komend voorjaar al wat bloesem wel. De echte boompaal overigens déze winter al plaatsen. Niet te lang mee wachten. zo'n bamboestok helpt nauwelijks iets. Het beste een hele korte boompaal, van zeg 50-60 cm boven de grond. 1 of 2. Quote
sugar Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 En ik ben het eens met Bit. Ik zou één van die twee toppen wegsnoeien, en de andere inkorten, zodat er volgend jaar wat extra zijscheuten op komen (ik kweek al mijn fruitbomen op met één central harttak). Zoniet krijg je een boom met een y-vormige stam, wanneer er eens veel fruit aan je boompje hangt scheurt zo'n Y gewoon uit... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.