Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sperciebonen in emmers


marije124

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Omdat ik helaas geen omgespitte grond meer heb en wel gek ben op sperciebonen heb ik het idee om die dan maar in emmers te gaan kweken.

Schildersemmers van 12 liter bij de Action gehaald maar nu vraag ik me af......

1. Kan dit? Ik heb het over stambonen

2. Hoeveel boontjes/plantjes zouden jullie in een emmer doen?

3. Waar zet ik die emmers het beste? In of uit de zon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow dat kan ook al had ik niet een heel weiland in gedachte,

maar ze kunnen ook gewoon in zo'n makkelijke bak bdus vast ook in emmers zou in iedergeval daar even goed wat gaten onderin inmaken voor waterafvoer een lichte plek zetten, en je kunt sperciebonen voorzaaien en je emmer volplanten of gelijk in je emmer mag best wel wat in denk ik

zou toch zoiets van 20 spercieboontjes per emmer doen.

Staat er op zakje hoe hoog je sperciebonen soort wordt Jooze had zo heel handig in potten/emmers een rond stukje gaas omhoog gezet ter grote van de doorsnede als koker zeg maar, mischien is dat nog wat voor je emmers/sperciebonen

.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er op zakje hoe hoog je sperciebonen soort wordt Jooze had zo heel handig in potten/emmers een rond stukje gaas omhoog gezet ter grote van de doorsnede als koker zeg maar, mischien is dat nog wat voor je emmers/sperciebonen

.

 

 

Even gekeken maar dat staat niet op het zakje. Stamboon processor staat erop en ik heb ze van de Aldi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja rustig 20 zou ik er in duwen vindt het iele plantjes uit een boon en zo'n emmer is mooi lekker vol.

jij zou er zeker minder in zetten nuja mischien mag ik ook geen aantallen zeggen de meeste mensen schudden hun hoofd dat ik zo dicht plant, maarja ik hou nu eenmaal van vol en zie er zelf ook geen probleem van.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over Stamboon processor kon ik vinden dat het een ouderwets soort is, grofpeulig dikke peulen maar blijft laag dus denk goede keuze voor in je emmers.

Al hou ik zelf van dunne spercie boontjes.

nuja mischien heb je nog emmers over en kun je nog een ras zetten zelf vindt ik de teepee rassen lekker zijn ook laag

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over Stamboon processor kon ik vinden dat het een ouderwets soort is, grofpeulig dikke peulen maar blijft laag dus denk goede keuze voor in je emmers.

Al hou ik zelf van dunne spercie boontjes.

nuja mischien heb je nog emmers over en kun je nog een ras zetten zelf vindt ik de teepee rassen lekker zijn ook laag

 

Dan heb ik precies de goede uitgekozen want wij hebben liever dikke boontjes. Ikzelf vind altijd laatste pluk het lekkerst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het dan gezien de weersverwachting toch maar alvast proberen.

Zou jij dan die 20 zaden verdelen over de emmer of bv. 5 kuiltjes met in elk 4 boontjes?

En in potgrond of in bemeste tuinaarde?

Niet te nat dacht ik he...........ontkiemende bonen?

En in diezelfde emmers...........hoeveel pottomatenplantjes zouden daarin kunnen? Zou 2 lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dscn6915.jpg

 

Dit zijn ongeveer elf stok-pronkbonen. Gezaaid in wc-rolletjes. Een deel ervan staat al in de volle grond, een deel daarmee heb ik gewacht. Maar die dingen in de vensterbank zijn zichzelf gaan draaien, hardstikke leuk om te zien. Voelt ook stevig aan. Die ga ik dus echt niet meer uit elkaar halen om te planten, dus mogelijk ook in een grote pot, eventueel toch een stok erbij. Volgens mij horen hier mooi paarse bloemen bij, dus wat mij betreft blijven ze thuis voor de sier. Ik had er ook een aantal in een hangende bloempot gezet, een of twee weken geleden, in de hoop dat ze vrolijk zouden gaan kruipen door de saaie spijlen van het balkon, maar met die wind zijn ze flink beschadigd geraakt. Komt wel weer goed, maar even een groeivertraging... Ook hetzelfde gedaan met klimerwten, trouwens, maar ook die zijn flink getopt door de wind...

 

Als je trouwens bedenkt dat ze nog steeds in halve wc-rollen staan.... toch een wonder die natuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze allemaal verdelen, denk dat je dan volste effect krijgt, ik geef mij voorzaaisels aan bonen elke dag water en doen het goed,

je kan ook zaaien, grond nat maken en dan een stuk doorzichtik plastic over de pot spannen en op lichte pllek zetten zodra je dan de puntjes boven ziet komen kan plastic eraf, (dan heb je soort mini kasje (en je zaaiboontjes blijven vochtig en warm )

blijf maar zoiets van 10 cm onder de rand met je aarde in je emmer dan heb je mooie gietrand voor water.

 

Als het lage pot struik tomaatjes zijn kunnen er wel 3 in welke soort en heeft zakje info. over de soort

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt tomaten die fors en stevig worden (ook bij de dwergen), en tomaten die ielig groeien. Die ielige kan je makkelijk combineren, dan ziet het er ook wat voller uit. Tumbler red en Garden Pearl zijn bij mij ielig... dunnere stelen, dunne, smalle bladeren. Als je een beetje in de gaten houd dat ze genoeg voeding hebben, lijkt het mij geen probleem dat combineren.

Ik heb er trouwens drie op een rij in zo'n langwerpige plantenbak... gaat voorlopig prima...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als het lage pot struik tomaatjes zijn kunnen er wel 3 in welke soort en heeft zakje info. over de soort

 

Lycopersicon Ruby Red, zou 50 cm hoog worden

 

 

lijkt me leuk soort mooi laag ook, o je er 1 0f 3 in wilt doen ligt beetje aan jezelf volgens mij kan beide prima, wil je lekker volle pot zou ik 3 zetten

komt een normaal gevulde pot beteruit dan 1.

Zou er gelijk even een stok bijzetten van 50 cm dan kun je hem gelijk steunen.

Eigenlijk moet je nog 2 weekjes wachten he met je tomaat buiten zetten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als het lage pot struik tomaatjes zijn kunnen er wel 3 in welke soort en heeft zakje info. over de soort

 

Lycopersicon Ruby Red, zou 50 cm hoog worden

 

 

lijkt me leuk soort mooi laag ook, o je er 1 0f 3 in wilt doen ligt beetje aan jezelf volgens mij kan beide prima, wil je lekker volle pot zou ik 3 zetten

komt een normaal gevulde pot beteruit dan 1.

Zou er gelijk even een stok bijzetten van 50 cm dan kun je hem gelijk steunen.

Eigenlijk moet je nog 2 weekjes wachten he met je tomaat buiten zetten.

 

Ze staan al een hele tijd buiten hoor. Net als de paprika en komkommer en courgettes. Nog wel in potjes maar ik heb ze nog nooit hoeven binnen halen.

En zou het gaan vriezen kan ik die emmers toch ook binnen zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...