Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuingrond kopen van buren


Wilhelmino

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn excuses dat ik op een moestuinforum kom met deze vraag maar ik dit was het enige forum dat ik kon vinden dat enigszins gerelateerd is én een aanzienlijk aantal actieve gebruikers kent.

 

Ik heb vorig jaar een huis gekocht op een stuk grond van 320m².

Dat perceel is langwerpig waarbij ik een ienieminie voortuintje heb, dan mijn huis (tussenwoning) en een achtertuin van zo'n 25 meter diep.

 

Ooit was de tuin veel langer, maar in de jaren '70 hebben de vorige bewoners toegestaan dat de buren een garage bouwden in hun tuin (dus de achterkant van die garage is nu de achterkant van de tuin). Door verjaring is het kavel van mijn buurvrouw nu uitgebreid met het restant van "mijn" tuin. Graag zou ik de originele tuin terugkopen.

 

Mijn huis en tuin liggen aan de rand van een dorp (Limburg), waardoor achter die originele tuin een zandpad loopt (dat zandpad was dus de aanrijdweg voor naar die garage) en daarachter liggen weides (met daarachter bos). Gezien de demografische ontwikkelingen in deze streek zal de grond de komende 100 jaar geen andere bestemming meer krijgen (dus geen woningbouw).

 

Mijn buurvrouw is hoogbejaard en overigens ook zeer koppig dus daar ga ik niet mee praten.

Haar zoon ken ik ook en die weet van mijn interesse, dus als mijn buurvrouw overlijdt dan zal ik het gesprek aangaan. De woning van mijn buurvrouw is lelijk en vrij slecht onderhouden, maar ze heeft dus wel een gigantische tuin. Ik schat mijn kans om die relatief kleine strook te kopen vrij hoog in. De garage komt dan te vervallen maar volgens mij hebben nieuwe kopers vandaag de dag geen interesse meer in een dergelijke garage (klein, vervallen, zandpad).

 

De strook tuin die ik zou willen kopen is een slordige 1000m² groot, in het verlengde van mijn huidige tuin. Voor hen die het interesseert: Ik zou de garages slopen en genieten van mijn uitzicht over de weides en het bos.

 

Mijn vraag:

Aan wat voor prijzen moet ik denken bij de aankoop van zo'n stukje grond?

Ik begrijp natuurlijk dat ze kunnen "vragen wat ze willen", maar ik wil geen modderfiguur slaan met een eerste bod. Dus: wat is een redelijke meterprijs voor tuingrond (in Limburg).

Omdat er een kans is dat een boer zich meldt en er een weide/akker van wil maken is het misschien ook handig om te weten wat het waard is als akkergrond (zodat ik kan concurreren).

 

Iedere mening ben ik trouwens mee geholpen, ik ben niet echt thuis in dit soort zaken en probeer me goed te laten informeren.

 

Op een ander forum begonnen mensen over bouwgrondprijzen dus ik zal ook dit nog erbij zetten:

 

Ik weet dat een grote lap land in veel gebieden veel geld waard is maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat het huis(+tuin) helemaal niet veel waard is. Het kavel is meer dan 6000m². Als je dan een meterprijs van 45 euro hanteert kom je op 270k uit voor alleen de grond. Dat krijgen ze van z'n lang-zal-ze-leven niet (qua staat, lokale leegstand, middle-of-nowhere-Limburg).

 

Zeg dat de buren dat huis voor 150'000 denken te kunnen verkopen (dat acht ik reëel)en ze wachten al een jaar op de eerste kijker (dat acht ik ook reëel)... Dan ben je toch wel blij als je 10'000-25'000 kan opstrijken al ,dan niet gedeeltelijk, onder de tafel. Voor een stukje tuin dat je niet eens kan zien vanuit het huis.

 

Maar zoals ik dus zei: iedere mening (en vooral ervaring!) is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst eens bij de gemeente gaan navragen welke bestemming de grond heeft. Dat is namelijk precies aangegeven(hoogwaardig agrarische grond, bos, weide, tuin, bouwgebied ed. Het kan namelijk dat buurvrouws perceel bestaat uit 600m2 bouwgrond en 5400m weidegebied. Dan kun je niet een gemiddelde op alle meters loslaten.

Wat je evt koopt moet je kadastraal laten vastleggen en ook in koopakte laten aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op Geedee

Min of meer recente bestemmingsplannen vind je hier: http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen

En hou vooral in de gaten of er plannen zijn om het bestemmingsplan te wijzigen.

 

Verder bestaat er in NL nog zoiets als een sloopvergunning. Voor een wrakke garage zal dat wel geen problemen geven, maar wellicht toch even informeren bij de gemeente?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...