Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Familiekers, welke takken zijn geent?


jokln

Aanbevolen berichten

Ik heb een familiekersenboom gekocht waaraan 5 verschikkende kersen zouden moeten gaan groeien omdat ik te weinig ruimte heb in mijn tuin voor 2 kersenbomen.

Nu zie ik maar 3 entplaatsen:

- bij de stam

- één geënte tak die er goed uitziet

- één geënte tak die niet lijkt aan te slaan

Dit zou betekenen 2 of 3 soorten kersen afhankelijk of de geente tak wel/niet aanslaat.

 

Bij de kweker vertelde ze mij dat de kleurovergang van de takken ook entplaatsen waren (zie foto). Nu ik de boom beter bekijk kan ik dat mij niet voorstellen, het lijken mij eerder kleurverschil door jongere/oudere takken.

Ik wil graag weten welke takken geënt zijn en zeker weten dat er meer dan 2 soorten kersen aan gaan groeien omdat bij 2 kersen de kans aanwezig is dat het net 2 soorten zijn die elkaar niet goed bestuiven.

 

Nu heb ik 2 vragen:

- moet je alle entplaatsen kunnen terugvinden en waar kan je ze aan herkennen?

- is de bijgevoegde foto ook een entplaats?

SAM2970s86251416754385.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey jokin,

 

Wij verkopen ook familiekersenbomen, en krijgen deze vraag heel vaak. Dit is niet zo gek, want bij een boom waar de enten al goed vastgegroeid zijn kan het verdraait moeilijk zijn om de enten te herkennen. Sommige zijn makkelijk, aangezien het geente ras een hele andere houtkleur heeft. Dan zie je duidelijk 'een vreemde tak'. Maar als dit niet het geval is, en er een entmethode is gebruikt waar later niets meer van terug te zien is, zoals occuleren, kun je het eigenlijk niet meer zien.

 

Ik heb even een familieboompje erbij gepakt, en wat foto's gemaakt van herkenbare entplaatsen. Het was donker, dus het zijn niet de beste foto's, sorry daarvoor. Mocht ik je verder kunnen helpen, dan post je nog maar een berichtje, of stuur je een mailtje.

 

Verder lijkt het me toch dat de boom in kwestie vorig jaar al geent is, en de kans van niet aanslaan van takken al voorbij is? Ik weet niet wanneer de boom geent is, maar als hij verkocht wordt lijkt het me normaal dat alle takken goed vastgegroeid zijn.

 

IMG095064421416762082.JPG

IMG095411271416762089.JPG

 

Mocht je deze boom bij ons gekocht hebben, en dat vermoed ik, dan kan ik voor je aan de kweker vragen welke takken er met welke methodes op geent zijn. Nu is het zondagavond, en ga ik ze er maar niet mee storen.

 

Groetjes,

 

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een familiekersenboom gekocht waaraan 5 verschikkende kersen zouden moeten gaan groeien omdat ik te weinig ruimte heb in mijn tuin voor 2 kersenbomen.

Nu zie ik maar 3 entplaatsen:

- bij de stam

- één geënte tak die er goed uitziet

- één geënte tak die niet lijkt aan te slaan

Dit zou betekenen 2 of 3 soorten kersen afhankelijk of de geente tak wel/niet aanslaat.

 

Bij de kweker vertelde ze mij dat de kleurovergang van de takken ook entplaatsen waren (zie foto). Nu ik de boom beter bekijk kan ik dat mij niet voorstellen, het lijken mij eerder kleurverschil door jongere/oudere takken.

Ik wil graag weten welke takken geënt zijn en zeker weten dat er meer dan 2 soorten kersen aan gaan groeien omdat bij 2 kersen de kans aanwezig is dat het net 2 soorten zijn die elkaar niet goed bestuiven.

 

Nu heb ik 2 vragen:

- moet je alle entplaatsen kunnen terugvinden en waar kan je ze aan herkennen?

- is de bijgevoegde foto ook een entplaats?

SAM2970s86251416754385.jpg

 

Nee op bijgevoegde foto zit geen entplaats.

Soms groeien ze echt mooi aan elkaar , maar toch zou je de entplaatsen nu nog duidelijk moeten kunnen zien.

Ze kunnen met plakgriffel aan elkaar gezet zijn , dan moet je een schuine streep kunnen vinden , maar ze kunnen ook ge-oculeerd of gechipbud zijn , dan moet je meer een wonde ronde vinden die oorspronkelijk rond het oog van de nu nieuwe tak zat. Pff moeilijk uit te leggen zo. Maak gerust foto's van elke plaats waar je denkt een aaneengroeiing te zien , dan beoordelen we ze hier wel eventjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Frank,

bedankt, ja ik heb het boompje bij jullie gekocht. Ik maak nog een paar foto's maar dan moet het wel licht zijn...

Zijn de verschillende takken er met verschillende methodes opgeplakt?

Als je kan achterhalen welke methode.

Deze foto's had ik nog:

van de geente tak die er goed uit ziet en minder goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...