Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

hallo mijn balkontuin (blauwebes)


balkontuin

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik woon sinds kort in een appartement. Hiervoor in een chalet gewoont dus nu moet ik het met wat

minder vierkante meter doen. Ik zie mezelf nog als een beginnende tuinder.

 

Ik heb van de zomer een blauwe bes gekocht (omdat ik nogal dol ben op fruit) en deze in een pot met potgrond gedaan. Hoe kan ik deze het beste overwinteren?

Ik heb op wikipedia gelezen dat hij groeit in luchtige zand- of veengrond met een lage pH (4-5) en dat hij met een hogere ph sterft. Het viel me op dat de bladeren beginnen af te vallen. Deze grond zitten dingen in waar die luchtig van wordt maar de ph is 6,5. Is dat niet veel te hoog?

 

DSCF154694501418564791.jpgDSCF154732511418564792.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom naamgenoot!

 

Ik ben zelf mijn huiswerk nog aan het doen wat betreft de blauwe bes, aankoop zal in februari geschieden. Een ding wat me opvalt is dat je een vrij smalle bak hebt gebruikt. De blauwe bes heeft een oppervlakkig wortelstelsel. Dit groeit dus in de breedte in plaats van in de diepte.

Het klopt dat de blauwe bes van zure grond houdt, misschien kun je het overpoten in rhododendrongrond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal navragen bij mijn tuincentrum of ze dat hebben, de blauwe bes zat in een nog kleinere ronde pot, ik heb daar niet over nagedacht bij het verpotten eigenlijk. Zou het veel uitmaken?

 

welke temperatuur kan hij hebben in de winter, is het beter om hem voor de vensterbank te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 4 in bakken/potten, ook half potgrond en half turf. Ze doen het al een paar jaar uitstekend. Er schijnen ook soorten te zijn die het ook op 100% potgrond(of neutrale grond) goed doen, weet ze zo niet uit mijn hoofd, zou je na moeten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...