Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bleekselderij; tips gevraagd

Gast kardoeneke

Aanbevolen berichten

Ik heb uiteraard in eerste instantie gezocht op dit forum met de zoekfunctie, maar ik vind daar toch te weinig info mee.

Wie heeft er ervaring met bleekselderij? Ik heb een paar plantjes gekocht en ik wil ze op mijn tuin zetten, ik weet niet of het een blekende is of een groenblijvende. Hoe pak ik dat aan, iemand tips voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkst is toch of het zelfblekende is of niet.

De zelfblekende kan op de rij in de tuin gezet worden (25/30cm), bij een drietal rijen zal de middelste rij de beste kwaliteit leveren. De buitenste rijen kan men verbeteren door ze te beschermen met houtwol, stro of erwtenloof. Ook een optie is de koude kas ervoor te gebruiken de wanden zorgen ervoor dat de buitenste goede kwaliteit levert.

Bij niet zelfblekende kan men met greppels werken 30/40 cm diep, in de greppel goed gerotte stalmest of compost, planten 15cm van elkaar, rijen/greppels op 90 cm. Men kan ze ook op de grond zetten en aanaarden net als aardappels (tip:voor het aanaarden een stuk karton om de plant).

Of houten planken eromheen, waarna opgevuld (aangeaard) met turf.

Pas aanaarden als de bladeren omstreeks 35cm lang zijn, beetje bij beetje en probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat er aarde in het hart komt.

Bijvoorbeeld middels dat karton-omhulsel.

Eigen info aangevuld met Peter Seabrook's complete groente-boek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...