Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht: Zaden van bomen, struiken en tuinplanten

Aanbevolen berichten

Misschien groeien er in jouw tuin of omgeving bomen, struiken of planten waar ik net naar op zoek ben en wil je me helpen aan wat zaden daarvan. Dat hoeft niet meteen, maar mag ook in de loop van de volgende seizoenen.

Natuurlijk wil ik dan de verzendkosten vergoeden of er zaden of planten tegenover stellen. Laat maar weten wat je wensen zijn.

Hier is mijn zoek-lijstje. (Wordt vast en zeker af en toe ge-update)

Paulownia kawakamii.

Dit is een familielid van de meer bekende Paulownia tomentosa ofwel Paulowniaboom. Ze wordt ook wel Saffier-paulownia genoemd . Blijft wat kleiner dan de Paulownia, maar de bladeren zijn nog groter. Goed geschikt voor ons klimaat en mogelijk te vinden in een park of tuin, ook vanwege de mooie bloei. Als je er toevallig een hebt of kent, is zaadwinning niet moeilijk en opkweek van zaad vraagt enkele specifieke maatregelen, maar is ook niet echt moeilijk verder. Dit is een soort die vreemd genoeg dreigt te verdwijnen in het wild (o.a. China) en ik wissel zaden uit met wat kenners over de wereld die ze verder willen kweken. Exemplaren die - vaak onbekend - ergens groeien (dus misschien gewoon in een tuin of park in Nederland of Vlaanderen) zijn interessant ook vanwege het genetisch materiaal.

Japanse esdoornsoorten.

Er zijn diverse soorten Japanse esdoorns en vele cultivars daarbinnen. Acer palmatum, Acer shirasawanum, Acer japonicum komen dus in vele soorten voor. Langzaam groeiende en vaak kleinere boompjes met sierlijke vorm en vele bladvormen en bladkleuren. Als ze het ergens doen (meestal halfschaduw), gaan ze makkelijk ook bloeien en vormen zaden (met de bekende vleugeltjes). Uit zaden zijn ze niet cultivar-echt. Maar dat maakt mij niets uit. Ik zoek naar zaadjes van allerlei verschillende bronnen en zie wel wat daar uit komt. Gedroogde zaden blijven lang aan de plant en hebben een kou-stratificatie (periode van kou om ze uit de kiemslaap te halen) nodig om te kunnen kiemen en dat kan soms heel lang duren.

Gymnocladus dioicus.

Wordt vaak Doodsbeenderenboom genoemd, vanwege de grijsgrauwe winterkleur van stam en takken en het knekelachtige uiterlijk dan. Niet inlands, maar op diverseplaatsen aangeplant als parkboom of straatboom. Het is een vlinderbloemige en de zaden zitten in peulen die aan de takken blijven hangen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ geertlaurent. Zijn jouw Japanse acers gezaaid of als jonge boompjes gekocht? Sowieso groeien ze bijna allemaal heel langzaam en kan het best wat jaren duren voordat ze gaan bloeien. Omdat de bloei niet zo opvallend is als de vaak heel mooie bladeren, zijn bloemen wat bijzaak. Als ze toch eens gaan bloeien de komende jaren en jij en ik bevolken dit forum nog, lijkt het me leuk om dan nog eens van je te horen

@ Thea Hoogstwaarschijnlijk heb jij een Paulownia tomentosa in de tuin staan. Dat is de meest gangbare en er worden diverse cultivars gekweekt, ook in Nederland. Vaak als straatbomen. Alle Paulownia's zijn harde groeiers. Vind je het een mooie boom? Hoe bloeit die van jou? (Meestal lila, soms meer naar blauw, soms rose tot bijna witte bloemen, vrij groot en dat valt wel op). Het is familie van een leeuwenbekje en ik vind dat je dat aan de bloemvorm wel wat kunt zien. Die zaaien is niet zo moeilijk. Verse zaden komen ongeveer september en die zouden in licht vochtige aarde, oppervlakkig gezaaid en afgedekt met glas of plastic, na een week of 6 a 8 moeten kiemen bij temperaturen tussen 18 en 24 graden. Zijn de zaden gedroogd, dan is een koudeperiode van 6 a 8 weken nodig (in wat licht vochtig zand of vermiculiet in de koelkast) om ze weer uit hun slaaptoestand te halen voordat je ze zaait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Thea,

Intussen met Google vele foto's bekeken van bloemen van Paulownia tomentosa. Ik kende alleen lila-rose-creme-achtige kleuren. Had daar ook al zaden van gekocht.

Maar, inderdaad, staan er ook enkele foto's van deze boom met licht-gele bloemen. Vind ik zeker leuk om ook enkele zaden van te zaaien!

Komen toch naar jou in het voorjaar. Dus stuur nog niks. Morgen gaat er sowieso nog een pakketje met een verrassing en zaden naar jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Japanse Acers zijn als jonge boompjes gekocht in 2009. Een klassieke rode en een uitmuntend mooie met groen/gele blaadjes Ik hou ze in de gaten.

Die Paulownia is een pracht van een boom had er nog nooit van gehoord. Als ik daar ooit zaadjes van heb ga ik die toch is proberen en een naburige berm waar niet gemaaid wordt. Staat daar nu al aardig vol met braambessen en gele brem, staat op men planning om het daar na de snoei nog vol te stekken met vlinderstruiken. Zo'n prachtbomen daar tussen zou het afmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...