sugarlevi Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 Vijf bakken van een kuub. Dat is heel veel gesleep van organisch materiaal. Wij hebben één vat, en dan nog een halve kuub bak erbij gemaakt.En dat is al een werk om die vol te krijgen. Lopen we ook steeds rondjes voor over en rond het tuincomplex om brandnetels en smeerwortel en gemaaid gras te verzamelen. Uiteindelijk zitten ze pas sinds enkele weken redelijk vol. Dankzij al het herfstblad. Ligt wel ook de tuin helemaal vol met blad. Dat is dan misschien nog wel een paar kuub geweest. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Liekie Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 Gisteren 6 kruiwagens champost op de tuin gegooid en lekker laten liggen waar het terecht kwam want: regen. Quote
RobO Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 Vijf bakken van een kuub. Dat is heel veel gesleep van organisch materiaal. ja, klopt, maar ik krijg ook veel van de tuinbuuv die zelf geen grote bak heeft en af en toe rij ik een karretje paardenmesten die 5 kuub is vóórdat het inzakt hè, dus ik denk dat er maar 2,5 kuub over blijft Quote
Yosha Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 De aardperen er maar eens uit gehaald. En daarna ingekuild. En er een paar van geschild, klaargemaakt en uiteindelijk opgegeten. Quote
speets Geplaatst: 17 december 2015 Geplaatst: 17 december 2015 De aardbeistekken in de volle grond gezet. De solo's ertussen gepoot en meteen het hele bed gefatsoeneerd.Prei en wortels geoogst voor de hazenmarinade.De laatste teunisbloem gesloopt en vele meters OI-kers in het compostvat gestopt.De rupsen hebben de koolraap nu bijna op en stappen over naar de koolrabi. Ook goed Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RobO Geplaatst: 18 december 2015 Geplaatst: 18 december 2015 roze bes geplant en gestekt, Gloire des Sablons, (fonkeling der zandvlakten??? ben benieuwd hier op het veen ) Quote
RobO Geplaatst: 20 december 2015 Geplaatst: 20 december 2015 niks, sorry, wel even aan de tuin gedácht we waren naar de kerstmarkt in Dortmund, echtgenote had een prijsreisje gewonnen van de Appie(wat een verademing: duizenden mensen die vriendelijk langs elkaar heen schuifelden, elkaar de ruimte gaven, je vriendelijk vroegen of ze je ergens mee konden helpen.....hoorde 's morgens hier te H. nog een oudere dame uitgescholden worden voor T. omdat ze niet snel genoeg uit de voeten kon voor een meisje met een scooter op de stoep....) Quote
GTman Geplaatst: 22 december 2015 Geplaatst: 22 december 2015 De ramen van de kassen gewassen (van mij én die van mijn vader). Omdat het buiten zo warm blijft heb ik nog maar eens de compostbak omgezet. Er zit al heel mooie compost in: De meeste compost is al mooi rijp en verteerd, maar met de vorige keer omzetten heb ik er ook nog wat vers materiaal bij gedaan. Daarom zitten er nog heel veel wormen in sommige stukken van de compost. Naderhand heb ik dus alles weer mooi in de bak gedaan met soms een beetje lavameel tussen de lagen. Voor de ventilatie heb ik ook nog met een grondboor 9 gaten in de toch al luchtig opgezette compost geboord. Nu maar hopen dat er zo min mogelijk anaerobe omzetting plaatsvindt. Quote
advanbrunschot Geplaatst: 24 december 2015 Geplaatst: 24 december 2015 Vandaag heb ik houten planken gezet/gelegd/geplaatst naast het toekomstige paadje. Tussen deze planken moeten houtsnippers komen als looppad naar het tuinhuisje. Verder het dak nog wat verder vast gezet en in de zon gezeten, het was bijna 15 gr en dat op 24 december!!! Zelfs de aardbeien hebben weer bloemen. Van de activiteiten vandaag heb ik een timelapse-film gemaakt: Quote
Bit Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Best lang niet veel aan de tuin gedaan. Geen ramp, we zitten in het rustige seizoen. Van de week begonnen aan alle snoei-dingen ; bessen gesnoeid en weer nwe stekken gemaakt dus. Stekken van vorig jaar gelijk maar uitgepoot op hun definitieve plek. Compost her en der uitgereden, gewied tussen de eind oktober uitgepote knoflook. Echt heel opvallend : ik moest alle druiven dus nog snoeien. Nou is mij ooit geleerd dat als je echt op safe wil gaan ivm het bloeden van de stokken, je dat het best voor kerstmis gedaan kan hebben. Dus vorige week daar mee begonnen en van de week afgemaakt. Ben ik toch heel wat uurtjes mee zoet. Leuk werk.Bijna klaar, zag ik gisteren dus het resultaat : hevig bloedende struiken !Wat dat moet worden als straks de echte vorst gaat invallen ? Niets meer aan te doen. De klus is geklaard. De Herfstframbozen tot op de grond weggesnoeid. Paar groepjes takken laten staan voor wat vroege oogst. De lenteframbozen wat ingekort en netjes aangebonden. Braam was al eerder gedaan, die is al klaar. Van de week ga ik alle blauwe bessen op de tuin hun plek geven Quote
Deborah Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Onkruid verwijderd (maar nog lang niet klaar), Oostindische kers verwijderd (bloeide nog wel). Er kwam ook al sla op.Manlief heeft het gras gemaaid... Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
GTman Geplaatst: 28 december 2015 Geplaatst: 28 december 2015 Bijna klaar, zag ik gisteren dus het resultaat : hevig bloedende struiken ! Wow nu nog bloedende druiven. Wij hebben ze hier twee weken geleden gesnoeid en we hadden nauwelijks bloedende wonden. Maar je ziet wel duidelijk dat de ene druivensoort veel sneller afsterft aan het eind van het seizoen dan een andere soort.De muskaat druif bleef hier het langste groen. Quote
gewoon peter Geplaatst: 28 december 2015 Geplaatst: 28 december 2015 Gras gemaaid en onkruid gewied. Raar idee hoor zo eind december.Fruitbomen gesnoeid, dat is meer normaal.En mijn stoofpeer boom uit gespit, die is voor de kachel Peter Quote
gerrits Geplaatst: 28 december 2015 Geplaatst: 28 december 2015 gehele moestuin(150m2) gespit met dit mooie weer, kleigrond was mooi droog en met winter in aantocht is de tuin er klaar voor Quote
aalterse-willy Geplaatst: 30 december 2015 Geplaatst: 30 december 2015 Gazon gemaaid!!!!!!Nog nooit geweten zo laat op het jaar. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 december 2015 Geplaatst: 30 december 2015 Pruim geplant en een witte bes en de regenton geleegd aangezien het dan toch eindelijk schijnt te gaan vriezen.... Quote
speets Geplaatst: 30 december 2015 Geplaatst: 30 december 2015 Emmer mest gehaald voor de compostton. Naar de overvliegende ganzen geluisterd: je hoort hun vleugels zoeven! Wortels en de laatste koolraap geoogst. De rupsen hebben de koolrabi nu ook op en moeten het verder doen met rammenas en rucola Weggewaaid oud blad terug op de tuin geharkt, wat bloeiend gras uitgetrokken, de vlinderstruiken alvast wat gesnoeid en nog lekker rondgerommeld. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RobO Geplaatst: 30 december 2015 Geplaatst: 30 december 2015 30 koolkragen gesneden van een dakrol Quote
Bit Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Vandaag op de tuin, zachtere spullen wegzetten in het kasje, een paar dingen mee naar huis nemen. Stekken luw tegen het schuurtje weggezet en nog wat zitten plukken tussen de knoflook. De Iris reticulata op de tuin bloeit trouwens al, mooi diep paars. En toen kregen we onze 1e winterse bui hier. Quote
Bit Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 ow . ik zie nu dat ik dit geplaatst heb in 2015 ? er bestaat ook een 2016 zie ik nu. na ja. helaas dan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 Je weet dat je zelf de macht hebt om het bericht te verplaatsen en het oude topic op slot te doen he? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.