Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oke, ik ook stamppot boerenkool, maar heb ook een heerlijke kippensoep gemaakt met alle kruiden die ik nog vers kan plukken....laurier,peterselie, thijm, salie, vales, en de citroenmelisse kruipt weer uit de grond.!

Geplaatst:

Ik ben lamsbitterballetjes aan t maken(vandaag de ragout, morgen de ballen en dan nog invriezen) er zit tijm en peterselie, knoflook en sjalot uet in.

Verder een pompoen-kervelsoepje gemaakt voor morgen de lunch en voor vandaag sla uit de kas geplukt, met knoflookbieslook, veldkers, rucola en en veldsla uit de tuin.

Erbij een quiche van snijbiet met een flinke theelepel tijm, wat salie, peterselie en wat teentjes knoflook.

Wat kunnen we nog veel eten uit de tuin..we hoeven eigenlijk alleen maar zout te kopen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

pindasoep

note to self: koop volgende keer geen rauwe pinda's om zelf te bakken en pindakaas te maken voor de soep maar koop een pot faja-lobi

was goed: linkje maar dan met badjet erin, tsja dat was het enige uet

Geplaatst:

Dat ziet er heerlijk uit Jorieke!

En Rob, inderdaad..ik maak het altijd met faja lobi..en als ik nog maar een eetlepel van die pittige smeer heb dan doe ik er gewone biopindakaas en een peper bij.

Geplaatst:

Hier ook pompoensoep en sla Jet Lekker hè? Ik deed ook nog wat aardperen door de soep, en rookworst En over de sla gingen bolletjes verse kaas op olijfolie, die ik meekreeg uit Israël. Zurige bolletjes, ik weet niet meer precies wat het nou was. Maar wel lekker hoor.

Door de sla (veldsla, rucola, tuinkers, snijbiet) ging ook venkel(knol), van mijn vaste venkelknollenplant. Vreemd, maar hij staat al jaren op die plek. Er komen steeds nieuwe scheuten aan, die we dan eten. Hij bloeit ook elk jaar, en vormt zaden. Maar gaat maar niet dood.

IMG225264361452363597.JPGIMG225379801452363610.JPG

Geplaatst:

Een bijzondere plant Jorieke..misschien kan je er een scheutje van oppotten om te zien of ie dat ook in NOF wil doen..dat doorgroeien. Het lijkt me mazzel dat hij zo doorgroeit..maar dat weet je maar nooit.

OT: stoemp Boerenkool met franse worst...

Geplaatst:

@Jorieke: das grappig, bij ons staat er nu ook een in bloei, zal hem laten gaan dus

wij aten citroenbonen marokko-ish, met allerlei groenten en 5 spices en ingelegde citroen en een piepklein beetje maizena

Geplaatst:

Dat dakje van aardappelpuree doet t!

Wij restje stoemp boerenkool met vooraf witlofsalade met een heleboel speklapjes ernaast (buurman slacht zijn varken en wilde zonder tegenspraak dat ik de speklapjes aannam én klaarmaakte voor Lie vanavond..vandaar)

Geplaatst:
:lol: een heleboel speklapjes?
Echt! 4! En er liggen er nog in de koelkast...

Vanavond aten we vego: bruine bonen met rijst..voor t evenwicht. Voor de bruine bonen had ik kastanjebonen..oo wat zijn die toch heerlijk zacht van structuur en smaak.

Geplaatst:

Voordeel van deze zachte winter: de selderijknollen kunnen gewoon blijven zitten. En ze groeien nog steeds door! Dit jaar hebben ze het zo goed gedaan dat ik al heel wat vrienden een plezier heb kunnen doen met zo'n robuuste knol.

En voor mensen die niet weten wat ze ermee kunnen doen behalve in de soep stoppen: waldorfsalade met geraspte knol ipv bleek, en stukjes sinaasappel. Smullen!

Geplaatst:

Ik vind ze gekookt als groente ook erg lekker, bijvoorbeeld met een kaassausje

Pasta met ui, paprika, tomaten en vv-spek (en olijven en kaas).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

gefermenteerde koolrabi open gemaakt, was goed gelukt maar smaakte niet lekker dus naar de gefermenteerdekoolrabihemel gestuurd

toen maar

stoofprei+

puree van de laatste kleine aardappeltjes met de knijpert

worst

(dzz:

stoofprei+

bak wat spekjes en daarin snippers zoete paranoten

bak de prei heel even aan en stoof m in wat boter, melk, drupje bouillon, snuf nootmuskaat, peper en zout

voeg na 10 minuutjes de spekjes en notenmix toe

stoof nog 10 minuutjes

klop wat melk en meel en maak familie met wat stoofvocht

roer het dan door de prei en laat nog 5 minuutjes prutten)

Geplaatst:

Heel grappig recept die labskous..iets voor ons.

We aten pizza met eigen tomatensaus, eigen ricotta, eigen paprika, eigen ui, en eigen sambalkaas..dikke verwennerij en een trotse tuinierster en kokkin.

Geplaatst:

Gemengde salade van winterpostelein, veldsla, rucola, raapsteeltjes en jong blad van de cavolo nero. Lekker met een kippenpoot en gebakken aardappeltjes.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...