Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Postelein

noemde mijn opa vroeger "slinger om de smoel"

kan me niet herinneren dat hij zijn bord leegat

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik ook boontjes. Voor de derde keer deze week. Zoon is op vakantie en hij is een flinke eter, en juist nu besloten de bonen dat ze massaal hele grote bonen gingen worden, dus ze moeten wel geplukt. Gelukkig zijn ze erg lekker.

Geplaatst:

Met uien, paprika, tomaten, knoflook, rozemarijn, salie, tijm en oregano en een enorme berg van de lekkerste rucola uit eigen tuin heb ik vanavond heerlijke pizza's gemaakt.

Kant en klaar speltdeeg voor pizza (koelvak bij de Jumbo), een ingekookte tomatensaus met de lekkerste kruiden uit eigen tuin met zout en peper naar smaak.

Daarop mozzarella plakken (met peper en heerlijke prosciutto in reepjes met olie ingevet daarop leggen. Vervolgens gerookte rode paprika (in de oven zwart blakeren en ontvellen) erop en daarop geraspte kaas voor pizza.

Na het afbakken royaal bestrooien met rucola uit eigen tuin met daarnaast een gevarieerde tomatensalade.

Geplaatst:
en een enorme berg van de lekkerste rucola uit eigen tuin

mocht je behoefte hebben aan inspiratie:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R882600/rucola-basilicumstamppot-met-tomaten

vinden wij hier een aanrader

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Wij aten net snijbonen. Ik heb de snijbonen alleen te laat geoogst, waardoor de bonen erg vellerig en wat taai waren. De witte boontjes in de zaadhulsen waren dan ook al deels gevormd.

Kijken of ik nog wat kan oogsten maar dan wel jongere boontjes!!!

Geplaatst:

snijboon (getver, er zat 1 rare tussen, meegesnipperd po)

pepertjesijs toe....

P904580172481473132398.jpg

(was een opdrachtje vd fotoclub zoek maar eens op Slinkachu)

Geplaatst:

Ja, leuk die minipoppetjes in allerlei situaties. Had daar al meer foto's van gezien, wist niet dat het ondertussen een "beweging" was.

Maar tomaten eet ik, als salade en overal bij en door heen. Tomaten tomaten tomaten... alle kleuren en smaken. Zoooo lekker.

En gister wat appelmoes gemaakt van de onrijpe valappels en de eerste boontjes gekookt en samen opgegeten. Dit keer zonder tomaat.

Geplaatst:

Salade van in alufolie in de oven gebakken biet met flink veel knoflook ( en balsamico azijn olijf olie zout en peper) het was maar een biet maar dit is voor drie dagen salade...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weer boontjes....

Vandaag met aardappeltjes en een runderlapje, en gebakken uitjes met knoflook.

En ik dacht dat ik nou alles van enig formaat wel weer had geplukt, maar ik zag vanavond dat er nu ook flinke bonen onderaan mijn hele late aardappels hangen.

Ik vraag me echt wel eens af waarom andere mensen die zo'n beetje permacultuurachtig bezig zijn, niet steeds dat probleem hebben van alsmaar tomaten in je kersenboom, bonen aan je aardappels en aardbeien tussen je andijvie. Misschien doe ik toch iets verkeerd.

Maar goed, morgen eet ik Surinaamse nasi, en daar kunnen ook boontjes in. En binnenkort ga ik verse aardappels oogsten, ze zijn begin juni de grond ingegaan, bloemetjes zijn al uitgebloeid, helaas geen zaadvruchtjes van deze bio-aardappels van de Lidl. Ik wacht nog even tot het loof wat gaat vergelen maar tot dusver staat het nog helemaal fris en groen zonder vlekjes of iets. Volgend jaar ga ik weer (andere) aardappels poten in juni, want deze lichting heeft het mooiste en gezondste loof van allemaal dit jaar. Ik ben stikbenieuwd naar de opbrengst, en ik ben al lekkere sausjes aan het verzinnen voor die knersverse aardappeltjes straks.

Geplaatst:

Ja dat heb ik. En dit ei was zo vuil..ik kan het natuurlijk gaan wassen, of openmaken dat laatste zou onmiddellijk duidelijkheid geven. Leggen jouw eenden al lang weer?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ze zijn eigenlijk amper gestopt. Ja, soms lijkt het dat ze niets leggen, maar dan verstoppen ze ze gewoon beter

Door het gejat van die rat toen (uit het nest), hebben we geen eend gehad die voor kuikens heeft gezorgd. Dus ook die ging weer leggen. 3 dames, dat zijn aardig wat grote witte eieren elke week.

Geplaatst:

Bidibidibiii... en weer on topic.

Vandaag weer pasta mét tomatensaus met veel knoflook en een heet pepertje. Straks waarschijnlijk nog wat tomatensalade voor de afwisseling.

Geplaatst:
Bidibidibiii... en weer on topic.

Vandaag weer pasta mét tomatensaus met veel knoflook en een heet pepertje. Straks waarschijnlijk nog wat tomatensalade voor de afwisseling.

Hier ook spaghetti met TOMATENsaus. Ik heb er nou echt genoeg van. Ik blief nu geen tomaten meer, ik ga ze vanaf nu allemaal weg geven.

Morgen ga ik lekker Surinaamse nasi maken en er komt geen tomaat in. En overmorgen lekker kaasfonduen met van alles en geen tomaten.

Volgend jaar zet ik 1 tomatenplant. Misschien 2. Smerige wereldoverheersende massaproductiedingen zijn het. Blgh.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...