Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ook het worstje van eigen makelij

Heb je zelf worstjes staan draaien? Leuk! Dat staat al heel lang op mijn to do-lijstje, maar ik gun mezelf er geen tijd voor.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
Ook het worstje van eigen makelij

Heb je zelf worstjes staan draaien? Leuk! Dat staat al heel lang op mijn to do-lijstje, maar ik gun mezelf er geen tijd voor.

Deze worsten waren van mijn oom. Hij is slager en heeft een prachtige slagerij in Turkije met ambachtelijke producten zoals dat zo mooi heet. Mocht je in de buurt van Talas zijn...! Middagje samen aan de slag gaan kan ook!

Geplaatst:

Noodlesoep met kaukasische spinazie, aardbeimelde, gedroogde peper, oesterblad, bieslookknoflook, korainder en (van de overburen) een eitje.

En een lekker toetje.

IMG929634451496862153.JPG

Geplaatst:

Zometeen op het menu, nu nog in de oven: bietenburgers met spinazie op een broodje. Was de bedoeling met hummus, maar die is op, dus het wordt mayo. De bieten en de spinazie komen beiden uit de tuin.

Geplaatst:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, het recept van die bietenburgers. Klinkt goed!

Geplaatst:

Turks brood met kaas en Merquez(lam/rund)worstjes met Daslook en tomaat en komkommer en yoghurt/knoflook/muntsaus en daarnaast: gegrilde knoflookbloemstelen.

@Mellie Jammer, ooit was ik in Kayseri maar toen wist ik nog niet van je oom. Mooie plek om te wonen, cok güzel.

Geplaatst:

@Erny doet jouw daslook het nog? Bij mij is alles al afgestorven. Hmmm je cacik klinkt goed!

En troost je: mijn oom heeft pas 2 jaar zijn eigen slagerij. Daarvoor was hij in dienst bij iemand anders. Leuk dat je weet waar Talas ligt. Dan heb je een goede tocht door Kayseri gehad (of je kan gewoon goed met een kaart overweg )

Nu ik dan toch bezig ben: knoflookbloemstelen: bedoel je dan de groene uitlopers van de knoflook die je grillt? Wist helemaal niet dat dat kon. Ik knip die wel vaak af om over een gerecht te strooien of in de cacik te doen.

Geplaatst:

DSC027473621497113964.JPG

Wat indrukwekkend! Mijn kardoen en artisjok zijn nog aan het groeien (het blad gaat nu flink vooruit) en hebben echt nog geen grote stengel, laat staan bloemknop.

En wat ik straks ga eten, een aarbei-rabarbercake die nu in de oven staat. Naar dit recept, al is het een beetje aangepast: http://www.mooiemoestuin.nl/recept/aardbei-rabarbertulband-bakken/. De aardbeien zijn uit eigen tuin, de rabarber uit de tuin van de buurvrouw en de eieren en boter van een andere buurvrouw. Ik ben heel erg benieuwd hoe het smaakt straks!

Geplaatst:
Mijn artisjok had vorig jaar helemaal geen bloem,het jaar ervoor 1 en nu heb ik er 8

Die van mij gaven vorig jaar direct bloemen, maar pas heel laat in het seizoen. Wat is jouw geheim?

Om niet geheel off-topic te gaan, hier de foto van mijn rababarberaardbeicake die vanmiddag nog in de oven stond. Lekker!

IMG933150421497209329.JPG

Geplaatst:

Eigen pieper-partjes (tiamo), wat witte bietjes in plakjes en een paar eerste Parijse worteltjes in stukjes, peultjes, tuinbonen, en een vers uitgetrokken sjalotje - dat bolletje knoflook bleek. De hele rimram roergebakken met wat (nog niet eigen) gehakt.

Erbij: de allereerste spitskoolsalade van t jaar. Lekker met wat gembersiroop (zelfgemaakt, maar niet zelf gekweekt), beetje citroen, mayo, snufje kerrie en wat rozijntjes. Feestje!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

De laatste oogst kapucijners uit de tuin voor een deel als chili sin carne met vega gehakt gemaakt. Met bio paprika en bio mais en bio tomatenprut en allerlei kruiden, en de uitjes en knoflook knersvers uit eigen tuin. Zoon vond het lekker, ik vond het naar zeep smaken.

De rest van de kapucijners braaf geblancheerd en ingevroren. Als het oorlog en hongersnood wordt haal ik ze uit de vriezer en eten we ze op. Zo niet gooi ik ze over een half jaar weg. Bluh.

Geplaatst:

Ik stuur mijn zoon naar je op, pippi. Hij lust niks. Dus zeker die chili niet. Maar heeft enkele weken geleden voor het eerst kapucijners gegeten en is bezeten.

Hij is pas 6 en beseft nog niet zo goed dat niet iedereen zo enthousiast is over kapucijners. Hij heeft deze avond 5 dikke peulen gevonden en heeft beslist ze morgen ochtend heel vroeg op de trap te leggen als een sinterklaas voor zijn zus. Zijn zus is bijna 10, snapt de link juni-sinterklaas wellicht niet direct en is niet zo gek van kapucijners.

Hij komt vast je kapucijners soldaat maken.

On topic. Vanavond pompoensoep gegeten (pompoen uit de vriezer). Dan sarson-ka-saag van de boomspinazie, mosterdblad en wat perpetual spinach. Met vers uitgedane look. Foto van voor het koken. Erna is het een groenbruine prut. Ook een bietenburger (nog een biet van het najaar...). Als dessert aardbeien uit de tuin.

IMG20170612174101863HDR65011497292476.jpg

Geplaatst:

Mellie, ik hoop ook dat het geen oorlog wordt. En ik kan ze ook nog weggeven natuurlijk. Hm. Dat is eigenlijk wel een goed idee. Mijn moeder wil vast wel een zakje diepvriesverse kapucijners, ben ik er vanaf.

Ann, als je zoon kapucijners al zo lekker vindt, dan moet hij jonge doperwtjes (die je ook zo rauw uit de peul kan eten) toch helemaal fantastisch vinden?

En weer on-topic: bij gebrek aan een eigen bloemkool, vandaag een bio-bloemkool uit de winkel. Ik had er zo'n trek in na die eindeloze serie wortels-peulvruchten-bladgroente. Zoon kreeg er 2 bioslavinken bij en ik vega worstjes van de Lidl, aardappeltjes (als deze zak op is gaan we definitief de eigen aardappelen eten), en een flinke klodder schaslicksaus. Heerlijk. Heb nog een halve bloemkool over, die is na de volgende reeks bladgroenten-peulen-wortels aan de beurt.

(En vandaag natuurlijk weer aardbeien, wat een luxe om die in de achtertuin te hebben. 's Ochtends vroeg eet zoon ze door de sojayoghurt met vanillesmaak (veel lekkerder dan gewone yoghurt vindt hij), ik pluk er voor tussen de middag wat vers voor op een geroosterd boterhammetje, en aan het eind van de middag doe ik nog even een rondje tuin en pluk zijn voorraadje voor de volgende ochtend. Zo blijf ik de slakken redelijk voor en hebben we precies voldoende.)

Edit: Ann, misschien dat je zoon mijn chili wel zou lusten, ik maak hem niet heel heet, en we eten hem zonder mes en vork maar met tortillachips waarmee je dan hapjes opschept. Mijn kinderen (inmiddels volwassen) vonden het van kleins af aan geweldig om op zo'n manier te eten, ook bijvoorbeeld nasi eten tussen twee stukjes kroepoek of lasagnesandwiches maken met stukjes ciabatta, ik heb het er ook nooit meer uitgekregen. Zodra er iets op tafel staat waarmee ze kunnen 'scheppen', gaan ze enthousiast stukjes stokbrood uithollen en daar de erwtensoep in scheppen. Van dingen als roti of spaghetti-taco's worden ze helemaal lyrisch.

Geplaatst:

Bestek is inderdaad geen succes bij beide kinderen. Vaak met een gezucht waarom we niet in een land wonen waar dat het 'done' met de handen te eten.

Van doperwten en suikerewten is hij inderdaad fan.

Geplaatst:

Haha, van kinds af aan at ik zoveel mogelijk met mn handen, mn moeder vond dat maar nix en zei dan dat ik maar bij de Fransen moest gaan wonen... Mn broer zat tegenover mij bij het eten en walgde van mijn soep in brood methode (hij eet zelfs kip met botten met mes en vork... ).

Mellie: als we hetzelfde bedoelen: die ronde stelen, soms met krul, soms met een bocht, die uit het midden van de knoflookplant komt opzetten en waar de bloem aan komt. Die grill ik dus inderdaad of bak ze in olijfolie.

En Kayseri/Nevsehir, Göreme, Ürgup lagen ooit op de rugzaktrek route. Op de bonnefooi (liftend 2x)) naar en door Turkije (ook met dolmus natuurlijk) reizen. Tot aan Sivas, Samsun, Trabzon, Dogubahazit, Agri Dagi , Van, Diyarbakir, Antakya aan toe... en veel er tussenin. De goldcoast overgeslagen, behalve Fetiye (lag dichtbij een soort travellerscamping ding in een afgesloten baai).

Geplaatst:
boomspinazie, wat perpetual spinach.

IMG20170612174101863HDR65011497292476.jpg

Wat noem jij hiervan de boomspinazie en welke de perpetual? Ik zie vooral Melde(s)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Perpetual spinach (snijbietsoort) zit onzichtbaar onder het mosterdblad (garnet giant, boven de look) . Boomspinazie is de fluo melde onder de look. .

Geplaatst:

Ah ok..noemen jullie dat boomspinazie in Nederland..ik wist niets anders dan melde..rode melde en inderdaad fluo melde..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, dwaas he, die namen. Allemaal zogezegd spinazie. Boomspinazie, nieuw zeelandse spinazie, rankspinazie. Geen spinazie maar alsof elke bladgroente 'spinazie' moet genoemd worden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...