Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3


Jorg

Aanbevolen berichten

Heb je een favoriete werkwijze/recept voor eend Jet? We willen er binnenkort eens 1 slachten namelijk.

 

Wij eten zo in ieder geval een soepje van wortel en bietjes, die had ik over van gisteravond. Met wat tomatenpuree, en wat kruiden/specerijen naar smaak. We zien wel.

Plus wat lekkere kaasjes en vleeswaren op een Turks brood dat we van de varkens hebben gejat Was nog zo vers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal gewoon braden in de pan. Ik doe er dan vaak een bende hele sjalotjes bij, en rozemarijn, tijm, salie en of laurier. Soms laat ik hem rustig in zijn eigen vetje bruin braden en gaar worden ( zeker een uur) , soms doe ik er kippenbouillon bij en dan bv een geschilde sinaasappel( en wat honing naar smaak) of enkele geschilde en uitgeboorde winterappels. Als je met een satépen langs het pootje prikt en er komt helder sap uit is ie wel gaar..hier houden we van overgaar dus meestal sudder ik nog een half uurtje door.

Edit: ook zonder het fruit heerlijk trouwens. Het vet scheppen we af en dat gaat de koelkast in, wordt af en toe gebruikt voor gebakken aardappeltjes..

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potje Pompoen-Peper-Puree opengetrokken.

Daarbij wat spul wat ik nog in huis had (met Kaylee pup mag ik de super niet in...), Chinese kool, beetje bleekselderij, wortel, knoflook en za'tar even sudderen.

Met feta erdoor en gebakken eitje met kaas in stukjes (lag er nog, kom niet aan eten toe met mn nieuwe hobby...).

En dat verorberd met wat Arabisch flatbread en Turkse yoghurt. Was zomaar heel erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij eten straks de allerlaatste courgette uit de diepvries. Volgende week de laatste snijbonen en de laatste snijbiet en met een beetje mazzel is er dan wel weer groen beschikbaar. Tot mijn vreugde gezien dat er ook nog aardbeien en frambozen in de vriezer zitten en dat er nog 3 potten rabarber zijn. Verder nog een bescheiden hoeveelheid ijs van zwarte bessen met munt en aardbeien met munt. Alles moet op deze maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh hahaaha. Van dat Kinderen voor Kinderen liedje:

Of wellicht is dat ver voor jouw tijd?

Klinkt goed in ieder geval (het eten, het liedje bij nader inzien vooral destijds erg leuk )

Wij hadden zelfgemaakte ovenfriet (aardappels en allerlei groeten, gehusseld met wat knoflook/peperolie en rozemarijn) met veldvarkenhamplapjes. Lang niet gek ook!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer deze ingrediënten,

peper en zout

2 eetlepels olijfolie

1 grote ui 150 gram

2 - 3 tenen knoflook

1/4 liter rode wijn, maar je kunt ook water en een eetlepel azijn nemen

1 blik gepelde tomaten

1 afgestreken theelepel tijmblaadjes (vers of gedroogd)

1 volle theelepel oregano snippers (of 1/2 afgestreken theelepel oreganopoeder)

2 takjes rozemarijn elk 10 centimeter

2 laurierblaadjes.

 

Snijd het zwoerd van de hamschijven - rondom, ongeveer om de 5 centimeter - in tot aan het vlees (anders trekt de hamschijf hol tijdens het koken)

Bestrooi de hamschijven met peper en zout, Pel de ui en de knoflook. Snipper de uien en hak de knoflook fijn. Pak een grote braad-, kook-, of hapjespan met deksel en verhit de olie er in. Bak de hamschijven - op een hoge hittebron, in porties die in naast elkaar in de pan passen - rondom bruin in de olie en leg ze daarna op een bord. Doe de uien in de (gebruikte) pan en fruit ze - op een matige hittebron, af en toe omscheppend - goudgeel. Bak - als de uien beginnen te kleuren - de knoflook even mee. Giet de wijn bij de gebakken uien en knoflook. Maak het blik gepelde tomaten open en doe de inhoud bij de uien en de wijn in de pan. Verdeel de tomaten in grove stukken met een mes of aardappelstamper

Voeg de kruiden toe. Leg hamschijven in de pan en breng ze aan de kook. Sluit de pan en laat de hamschijven op een lage hittebron 2-1/2 uur zachtjes koken of tot ze gaar zijn

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maïskoekjes (met eigen suikermaïs) met (nog gekochte) sla, rijst en een yoghurtdipsausje.

 

De koekjes waren eenvoudig te maken en verrassend lekker:

- 100 g instant polenta

- 100 g glutenvrije bloem (omdat 1 van de dochters geen gluten verdraagt)

- 2,5 dl melk

- 1 zakje wijnsteenbakpoeder (7 gram)

- 2 fijngesnipperde rode uien

- 1 teentje look (geperst)

- 500 g suikermaïs (gaar gekookt, uit diepvries)

- peper, zout, kruiden (mengeling die o.a. venkelzaad bevat gebruikt, maar wordt vaak gecombineerd met koriander en andere kruiden)

 

Polenta, bloem en melk mengen in de keukenmachine en even laten wellen. Ui, look en maïs toevoegen. Bakpoeder en kruiden toevoegen. Telkens goed mengen. Het beslag vervolgens bakken in wokolie in een antikleefpan. Telkens een paar lepels deeg in de pan leggen en uitstrijken tot een rond koekje, enkele minuten laten bakken en keren. Warm houden in de oven tot ze allemaal gebakken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pompoen-aardappel-ui ovenschotel

 

laagje pompoenblokjes met in bouillon halfgegaarde aardappel blokjes

laagje gefruite ui

drup olijfolie met knoflook, snuf salie,laagje geraspte oude en jonge kaas, P&Z

snippers zongedroogde tomaatjes

idem laag 2 en 3

 

bechamelsaus maken met bouillon van aadrappelkookvocht, binden met maizena ivm gluten

saus over de schotel schenken en 30 min op 180 graden

evt vleesjes naar keuze, wij hadden kipstukjes in een uitje met knof en salie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen zin om veel te doen voor het eten na zo`n mooie en vermoeiende dag in de tuin. Na inspectie van de koelkast ( stond niks in behalve een pannetje overgebleven droge couscous van vrijdag) besloten tot een wok van couscous met tuinbonen uit de vriezer en gehakt uit de vriezer. En nee het was niet bijzonder lekker ondank de flinke schep sambal badjet .

 

Gelukkig was de sla uit tuin en kas erbij verrukkelijk!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...