marjan77 Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Ik vroeg mij het volgende af: je ziet altijd dat je bepaalde groenten in bepaalde periodes moet zaaien en oogsten. Maar als je het binnen hebt, is het klimaat en de temperatuur constant. dan maak het toch niet uit wanneer je het zaait?Ik ben een leek maar er denk erover om binnen in de garage potten of bakken met groenten en kruiden te kweken.Wie weet raad?Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Planten reageren (volgens mij) het meeste op zon-uren. Zodra de dagen korter worden, weten ze dat het winter wordt en gaan ze dood of in rust. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Marjan, welkom op het forumJe hebt helemaal gelijk, met een constante en juiste temperatuur kiemen de zaadjes perfect. Er zit echter toch een maar aan het telen van groenten binnenshuis (in de winter). De omstandigheden zijn bij de periodes waarbinnen je moet zaaien en oogsten optimaal om een volwaardige plant te kweken en daarvan te kunnen oogsten. En dan gaat het niet alleen om warme omstandigheden. Zo zijn in de winter de dagen korter waardoor de planten te weinig daglicht krijgen. Misschien lukt het om sla binnen te kweken, evenals spruitgroente. Wat voor groente en kruiden had je in gedachte om binnen te kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Spruitgroente en microgroente kan in de winter in de vensterbank. Ik ga dit jaar de jonge plantjes van bijvoorbeeld zonnebloemen en mosterd eten. Ook jonge basilicum- en maïsplantjes zijn te kweken in bakjes op het aanrecht/in de vensterbank. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Ik teel nu twee jaar sla in de winter in mijn tuinkas. Bij wijze van proef heb ik in 2008-2009 sla gezaaid dat bestemt is voor de kasteelt en redelijk goed tegen koude temperaturen kan. Ik had de slaplantjes in bloembakken uitgeplant, bedekt met vliesdoek en geplaatst in een kweekbak die op 1.60 hoogte gemonteerd is in de kas. Tot mijn verbazing hadden de slaplantjes de strenge winter overleeft en kon ik eind maart-april de kroppen sla oogsten (een deel van de planten had geen krop gevormd die planten heb ik gegeten als pluksla). De bladeren waren natuurlijk niet zo mals als in het seizoen. In 2009-2010 heb ik dit weer geprobeerd en ook nu weer ondanks een strenge winter vroeg sla kunnen oogsten. Dit jaar ga ik proberen de bloembakken wat beter te isoleren om te kijken of ik de oogst nog meer kan vervroegen. Ook ga ik de sla die ik in het seizoen altijd zaai, limax, testen. Daarnaast heb ik vorig jaar veldsla in de volle grond gehad (onder vliesdoek) en ook die overleeft de winterkou. Dit jaar ga ik de veldsla ook eens proberen te zaaien in bloembakken die ook in de kas geplaatst worden. En ook stengelui (een aanrader!) wordt bij wijze van proef getest in bloembakken. Dus marjan misschien lukt het wel om binnen iets van groente te kweken, mits er voldoende licht is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjan77 Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Wat fijn, al die reacties!Tja inderdaad, ik had niet gedacht aan het aantal zonuren.Ik zat te denken aan de volgende planten:rode biet, rode kool, chinese kool, courgette, munt, radijs, sla en wellicht aardappel, maar heb je daar niet veel ruimte voor nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Klopt licht is heel belangrijk. Voor rode kool, courgette, en aardappel heb je aardig wat ruimte nodig. Die groenten zou ik niet aanraden om binnen te telen. (pluk)sla en veldsla zal wel lukken, maar dat kan je nu ook nog zaaien buiten (alsook rode bietjes, andijvi, kervel, chinese kool, spinazie, snijbiet). Dat kan je ook allemaal in potten / bakken zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts