Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Turf


Aanbevolen berichten

Compost is een ideaal goedje voor je moestuin. Deze kan je gratis of erg goedkoop bekomen in de meeste containerparken.

Wil je in de toekomst je ecologische voetafdruk nog verkleinen, begin dan vandaag nog met composteren. Dan heb je tegen 2016 homemade zwarte goud!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kokosvezel is deels alternatief voor turf. Fijnheid en luchtigheid zijn nuttig. Maar de vochtregulering is lastig. Tussen nat en ineens uitgedroogd liggen maar enkele uren.

 

Heb zelf geen ervaring met Makkelijke Moestuin. Ben wat verwonderd over de vrij dure speciale mengsels die daarvoor in de handel worden gebracht (alsof het het wondermiddel is, om succesvol te telen in zo een bak).

Potgrond (eventueel een biologische zonder turf) en koemestkorrels zouden evengoed moeten werken (er rekening mee houdend dat mensen met een MM-bak weinig tuinplek hebben).

 

Vanuit een gewone moestuin gedacht, met wat meer ruimte voor compost die je zelf maakt of bladaarde, gemengd met gewone grond (klei of leem = zand + klei) als goede potgrond, zou dit veel makkelijker te verkijgen/maken mengsel ook voor MM-bakken meer dan prima moeten voldoen.

 

Misschien nuttig om daarvoor dit recente forum topic eens door te lezen?

https://www.moestuinforum.nl/potgrond-alternatieven-t12131.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is maar net welke afweging je maakt.

het is wel een natuurlijk product.

 

zelfde met turf / kokos, het is maar net welke afweging je maakt.

 

turf wordt relatief dichtbij gewonnen (bijv. baltische landen), maar het is wel een uitputtelijke bron net als bijvoorbeeld aardolie/gas.

kokos wordt iets verder weg gehaald, maar het is een onuitputtelijke bron.

zo kan je nog meer afwegingen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door turf winning in de baltische landen worden dan weer kale vlakten achter gelaten welke jaren nodig hebben om te herstellen, met vermiculiet is de vraag of de winning hiervan niet efficienter is in verhouding. Ook weer een afweging om te maken

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is maar net welke afweging je maakt.

het is wel een natuurlijk product.

 

zelfde met turf / kokos, het is maar net welke afweging je maakt.

 

turf wordt relatief dichtbij gewonnen (bijv. baltische landen), maar het is wel een uitputtelijke bron net als bijvoorbeeld aardolie/gas.

kokos wordt iets verder weg gehaald, maar het is een onuitputtelijke bron.

zo kan je nog meer afwegingen maken.

 

En kokos wordt vaak vervoerd als blokken dus veel minder vervoer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kleine correctie: kokos is niet zuur! Sterker nog, het is meer basisch dan zuur. Dit komt omdat kokos van nature zout is. Het zout wordt eruit gewaasen want dit is slecht voor de planten. Het is namelijk zeezout (NaCl)!! Dit is zelfs schadelijk voor de plant (indien teveel aanwezig). Zodra al het zout eruit is gewassen is het kokoscomplex dus als het ware "leeg". Dit betekent dat na het wassen van de kokos, het complex weer aangevuld dient te worden. Dit doet de fabrikant door het te bufferen. Veel wordt hier CalciumNitraat of een andere meststof gebruikt die wel nuttig2 is voor de plant. Het bufferen gebeurt niet door alle bedrijven en daar zit gelijk het prijsverschil! Het bufferen kost geld....

 

Indien men kokos gebruikt die niet gebufferd is, dan heeft meststoffen geven geen zin. De meststoffen gaan zich hechten aan het kokoscomplex en zijn dan niet beschikbaar voor de plant. M.a.w. je denkt dat je meststoffen geeft, maar deze 'binden' zich aan het kokos en zijn dus niet beschikbaar voor de planten! Ik lees dat er veel onduidelijkheid is over kokos en dan met name als alternatief voor turf. Ik zal in een blog (www.potgrondinfo.nl) uitgebreide informatie plaatsen zodat dit voor iedereen beschikbaar is. Ook zal ik de informtie dan plaatsen in dit forum, dan vind er goede kennisdeling plaats waar ioedereen zijn/haar voordeel mee kan behalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel dat kan wel, alleen de niet wateroplosbare zouten haal je er niet vanaf. Dat betekent dat de 'slechte zouten' vrij komen en de meststof die eigenlijk bedoelt is voor de plant op het kokoscomplex gaat zitten. De kokos heeft een voorkeur voor de gemakkelijke ionen (dat kost als het ware het minste energie). Onze meststoffenbevatten ook de wat 'moeilijker opnembare ionen' dus dan zal de kokos die niet zo gauw oppakken als het ware. Hoop dat ik het een beetje duidelijk geformuleerd heb...?? Voor de liefhebbers staat er nu wat aanvullende info op de blog ; http://www.potgrondinfo.nl/kokos-als-alternatief-voor-potgrond/

 

(ik stel echter voor om de discussie hier te voeren zodat de kennis onder ons gedeeld kan worden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Voor wie voldoende Engels kan, hier een interessant artikeltje op de (erg informatieve!) site: Dave's garden.

http://davesgarden.com/guides/articles/sphagnum-peat-moss-is-it-just-a-memory

 

3 alternatieven voor veenmos (en turf) worden beschreven. Ik vat even samen en vul het wat aan met extra informatie.

 

1. Bladaarde. (Engels: Leaf mold) Die kennen we al.

 

Je kunt het zelf maken.

Afgevallen bladeren op een hele grote hoop laten verteren, af en toe omzetten. Na ca. 2 jaar is het goed en te gebruiken als potgrond of belangrijk ingrediënt van een eigen potgrond.

Op kleinere schaal: Grote zakken - met luchtgaatjes - vullen met gevallen bladeren. Zorgen dat het vochtig blijft. Na 2 jaar bruikbaar.

 

Je kunt het kopen bij de Hessenhof. https://www.moestuinforum.nl/bladaarde-oproep-t16437.html

Zijn er nog andere leveranciers....?

 

Hoe zit het met de PH, zuurgraad, van bladaarde? Zal wat afhankelijk zijn van de gebruikte soorten blad, maar te verwachten is een PH van rond de 7 (kan tot 8, lager dan 6.5 is niet waarschijnlijk) aan het einde van het verteringsproces. Mogelijk dat je het met gebruik van coniferenblad (naalden) lichtzuur kunt krijgen.

 

2. Cocopeat. (Engels: coir)

 

Die kennen we ook al. Wordt zuiver verkocht in pakken in gedroogde vorm, waaraan je water moet toevoegen. Of ook als ingredient in cocos-potgrond-mengsels. Kiemvrij, maar niet steriel. Houdt vocht goed vast en is luchtig, maar je moet opletten dat het niet ineens uitgedroogd is (niet goed te zien en voelen)

Aanvullend. Bevat als voeding vooral wat kalium. Zeer lage voedingswaarde zonder toegevoegde voeding. Ook al staat op een verpakking soms dat er voor 6 weken voldoende plantenvoeding in zou zitten.

PH is tussen de 5.5 en 6.5 en het werkt dus wat zuur, net als veen/turf producten, maar in mindere mate.

 

3. Pittmoss.

 

Ik weet geen vertaling voor dit woord. Een woordspeling voor peatmoss. Peat = turf. De fabriek staat in Pittsburghen en het is een merknaam. In Amerika wordt dit gebruikt door professionele kwekers en er zijn plannen om het ook in de detailhandel te brengen. Gemaakt van krantenpapier met allerlei (niet genoemde) toevoegingen. Ben wel nieuwsgierig naar dit product en de geclaimde 100% duurzaamheid ervan en andere (door de fabrikant genoemde) kwaliteiten.

http://pittmoss.com/

Wat meer achtergrond: http://heavy.com/entertainment/2015/04/pitt-moss-peat-shark-tank-products-episodes-season-6-april-17/

Wie kent het toevallig? Heeft het misschien gebruikt? Weet er meer van? Of heeft zelfs vermoedens over het recept?

 

Nog een link naar een forumdraad die hier ook over gaat, getiteld: "Potgrond, alternatieven"

potgrond-alternatieven-t12131.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...