Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Simon krijgt een volkstuintje


simonvb

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik zit al een tijdje op het forum, nu ik echter een volkstuintje mag kiezen, misschien eens tijd om me hier voor te stellen. Ik ben een 31 jarige man uit Lokeren (België) en ben alleenstaande. Ik heb thuis in 2014 een klein tuintje met enkele fruitstruikjes (blauwe bessen, kiwibes, japanse bes, druivelaar), 1 kakiboompje en nog wat kruiden en "eetbare" bloemen gemaakt. Zoals u merkt nog geen groenten maar nu ik een volkstuintje krijg, zal dit veranderen. Het doel is allezins om niet te gaan spuiten (het is wel toegestaan op het volkstuincomplex) en enkele zaken van de permacultuur proberen toe te passen. Ik wil ook op een deel van mijn volkstuintje meerjarige groenten zetten zoals Brave Hendrik, Apios Americana, Green Lance broccoli, eeuwig moes of splijtkool, spaanse zuring, aardpeer,...

Ik moet nog wel op zoek naar zaden of stekken, dus nog geen idee wat ik kan vinden.

 

Bedankt voor het helpen kiezen met de tuintjes, het is dus nummer 1 geworden, de andere foto's zal ik verwijderen.

 

Nummer 1:

Dit tuintje loopt tussen de paadjes en dan tot aan de palen die voor de prei staan. Het kleine schuurtje in het midden koop je er ook bij (éénmalig 40 Euro extra daarvoor). Is ongeveer 140m² en ligt in het midden van het complex. Midden op het complex en omringd door andere tuintjes dus meer kans dat buren gif spuiten.

IMG2015011012241122361420894945.jpg

 

Krijg er ook een wilgenboom bij:

IMG2015011012235880601420894944.jpg

 

Ik heb mij alvast wat zitten inlezen zowel hier op het forum als het net.

1)Iemand opmerkingen over het plan van mijn moestuin, aangezien het het eerste jaar? De rechterkant is meer voor langlevende gewassen, de linkerkant wordt verdeeld op de klassieke wisselteelt van 6 bedden. Een vakje is ongeveer 1m², terrein is 13m² * 10m²

moestuin-ontwerp78501422216892.jpg

 

2)Vind het wel moeilijk om te schatten hoe breed alles wordt en wat ik in welke hoeveelheden moet zaaien. Meeste meerjarige groenten ken ik zelf niet maar wil ik wel eens proberen.

3)Aangezien ik niet zot ben van erwten en bonen, zet ik in dat vak 6 nog wat eetbare bloemen bij. Courgette in vak 3 komt er misschien ook niet. De andere vakken staan misschien te vol?

4)Zou mijn buurman aan de noord/west zijde veel last ondervinden van te veel schaduw als ik mijn bessenstruiken op deze manier zet (zit een wegje van 0.5meter tussen onze tuintjes)? De noord/oost zijde is geen probleem want daar is het een brede weg en dan schuurtjes. Kan wel zijn dat het zuiden in het echt iets meer naar rechts moet op het plan, naar het midden op.

5)Ben ik bepaalde dingen vergeten te zetten die standaard zijn?

6) Turkse rucola en Yacon staan naast het plan omdat ik die misschien ook nog wil inplanten en iets anders ga schrappen.

7) Aangezien ik vanaf nul start, moet ik alles nog aankopen. Ambetant dat het op het volkstuincomplex nu dood is en ik dus geen idee heb hoe/waar de anderen dit doen. Door de hoeveelheid soorten, zou dit voor mij nog kunnen tegenvallen van prijs. Vaak is het aantal zaden van iets wel te veel. Zijn er hier mensen die misschien zaden willen delen van bepaalde soorten. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:

a) Je hebt interesse in enkele soorten, ik koop de zaden aan en zend de helft (derde bij drie personen,..), jij betaalt de helft (derde,..) en de postzegel.

b) Je hebt verschillende zaden van bepaalde groenten die ik wil. Ik koop dan zaden die jij ook graag wilt en stuur dan de helft op naar jou.

c) We wisselen uit of ik betaal jou voor de zaden/stekken op de mtfd. Ik ben nog niet 100% zeker dat ik daar naar ga komen ( is meer dan 200 km enkel) maar ben wel benieuwd als ik de vele topics erover zie. Als er verschillende zijn die daar zaden/stekken meebrengen, gaat mijn voorkeur daar naar uit, heb ik een reden meer om naar daar te rijden.

 

Heb even zitten zoeken op het net maar waarschijnlijk koop ik mijn zaden bij Vreeken, gewoon omdat deze vele soorten meerderjarige groenten hebben. De andere online winkels hebben meestal maar een paar soorten.

 

Mijn moestuinplan staat nog niet volledig vast, er is zeker ruimte om dingen te schrappen en andere in de plaats te zetten.

 

Soorten langlevende groenten waarin ik interesse heb (Schrijf dit hier voor mezelf zodat ik dit later ook terug kan gebruiken):

 

1) Roze winterpostelein (Claytonia sibirica of Montia sibirica)

2) Sorrel (rumer spp.) var Profusion

3) aardbeien (Fragaria) var: ?

4) Roomse kervel (myrrhis odorata)

5) aardamandel/ knolcyperus (cyperus exulentes sativa/sativus) var cyperus exulentes voor in plantenbak regenton thuis

6) Grote hardvrucht (Bunias orientalis)

7) Duivelswandelstok/ Udo (aralia cordata)

8) viooltjes (viola) var sweet violet

9) witte klaverzuring (oxalis acetosella)

10) Yacon of appelwortel (smallianthus sonchifolia / polymnia edulis / P. sonchifolia)

11) Jonkerlelie (Asphodeline Lutea)

12) Rozemarijn (rosmarinus officinalis)

13) Salvia (officinalis)

14) aardkastanje (bunium bulbocastanum)

15) citroenmelisse (Melissa officinalis)

16) appelmunt (Mentha suaveolens)

17) oregano/ wilde marjolein (Origanum vulgare)

18) snijbiet/warmoes (beta vulgaris cicla)

19) aardappelen (solanum tuberosum) var:?

20) daslook (allium ursinum)

21) rabarber (Rheum)

22) pronkboon (phaxolus coccineus)

23) kleine pimpernel (sanguisorba minor / poterium sanguisorba)

24) grote schorseneer (scorzonera hispanica)

25) zeekool (crambe maritima)

26) Tilia var cordata voor tuin ouders

27) luzerne (medicago sativa)

28) knolcapucien/ mashua (tropaelum tuberosum) var Ken Aslett

29) Oca (oxalis tuberosa)

30) struisvaren (mattenccia struthiopteris) voor in schaduw eigen tuin

31) meerjarige broccoli var Nine Star (Brassica oleracea botrytis group)

32) eeuwig moes var Dorbenton/Daubenton (Brassica oleracea Ramosa)

33) Brede lathyrus (lathyrus latifolius / L. sylvestris)

34) Akkerknoflook/wilde prei (allium ampeloprasum babingtonii)

35) rank- of klimspinazie (hablitzia tamnoides)

36) Crosne / Japanse Andoorn / chinese artichoke (stachys affinis)

37) Chinese broccoli (Brassica oleracea alboglabra) var Green lance

38) Columbine (aquilegia vulgaris)

39) Paardenbloem / Molsla (taraxacum officinale) var Vert de montmagny / amélioré à coeur plein / amélioré Géant / Broad leaved / thick leaved

40) Daglelie (Hemerocallis) var Fulva Flore Pleno / H. Hyperion / H. Stella de Oro / H. Red Rum

41) Egyptische ajuin (allium proliferum)

42) Reichardia picroides

43) chinese bieslook (allium tuberosum) var broad leaf / broad belt / hiro Haba / New belt / shiva

44) artisjok (cynara cardunculus scolymus) var purple italian globe / Green Globe / Northern Star

45) Brave Hendrik (Chenopodium bonus-henricus)

46) Amerikaanse grondnoot (Apios Americana) var Aquarius / Corona / Draco / Gemini / Lyra / Orion / Serpens / Sirius

47) Ground plum milk vetch / buffalo pea (astragalus crassicarpus)

48) Hosta var Big daddy / Blue umbrella / elegans voor eigen tuin

49) aardpeer of jerusalem artichoke (helianthus tuberosus) var: Fuseau / Garnet / sugarball / dwarf sunray

50) zonnebloem Maximilliani (Helianthus maximiliani)

 

Soorten fruit:

1) jostabes (ribes x culverwellii)

2) Rode en witte bes (Ribes Rubrum) var Jonkheer van Tets / Junifer/ Redstart / Blanka / White versailles

3) kruisbes (ribes uva-crispa) var Hino Yellow / Pax

4) Framboos (rubus idaeus) zomervar glen garry / malling jewel / tulameen herfstvar All gold / autumn bliss

5) Saskatoon (amelanchier alnifolia) var martin / northline

6) aarbeiboom (arbutus unedo) var Elfin King

7) Appelbes (Aronia arbutifolia / A. melanocarpa / A. prunifolia) var Hugin (var Nero / Viking)

8) Knoptaxus (cephalotaxus Fortunei of C. Harringtonii)

9) Goumi (elaeagnus multiflora)

10) Fuchsia var Globosa / phyllis

11) Gojibes (lycium barbarum) var Crimson Star

12) Chilean Guava (myrtus ugni / ugni molinae)

13) Gele ribes (ribes odoratum) var Crandall

14) vossenbes / veenbes (vaccinium arctostaphylos)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok welkom, en lastige keuze...

 

Zal even proberen mee te denken.

 

Nr 2 zou voor mij afvallen vanwege het verkeerslawaai en de neerslag van uitlaatgassen. En is ook goed toegankelijk voor buitenstaanders die misschien minder leuke dingen op je tuin doen. Is jammer want is een leuk hoekje.

Nr 3 is erg aantrekkelijk vanwege de ligging, jammer dat er geen hokje op staat, maar dat kun je zelf ook snel neerzetten van ev. afvalhout (zo te zien ligt er al een fundering van tegels?). Qua oppervlakte zou je eens moeten bekijken hoeveel ruimte je in je uppie daadwerkelijk nodig denkt te hebben... De gracht ernaast is ook erg handig in droge zomermaanden.

Nr 1 ziet er ook goed uit, het achterste deel is dan van een andere tuinder? Hoever zit je van een waterpunt? Heb je die 140m2 wel nodig? Die wilg kan behoorlijk wat water slurpen...

140 m2 is een behoorlijke lap om te moeten onderhouden.

 

Hoeveel tijd denk je te kunnen spenderen aan je tuin? Hoeveel dagen/uren per week zul je daar heen kunnen?

Hoeveel wil je verbouwen, ga je ook oogst opslaan en inmaken?

Dat zijn dingen om rekening mee te houden.

Gezien dat je je fruitstruiken al bij je huis hebt staan is die 100 m2 ook wel genoeg misschien?

Mensen overschatten zichzelf erg vaak bij het aannemen van een moestuin (ben beheerder van ons moestuingedeelte en zie dat erg vaak bij nieuwe mensen), ze nemen een grote tuin aan en vervolgens blijkt dat het tegenvalt en echt wel veel werk is en dat ze er niet genoeg tijd in kunnen stoppen en wordt de tuin al snel een last ipv een genot.

 

Dus... als je denkt dat je op 100m2 ook genoeg te eten kunt verbouwen zou dat mijn keuze zijn. Ook gezien de nabijheid van water en het mooie rustige hoekje.

Als je grootste plannen hebt dan is tuin nr 1 het meest geschikt denk ik.

 

Succes met het maken van je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zelf ook een lastige keuze, voornamelijk tussen tuintje 1 en 3.

 

Fruitstruiken mag je zetten op het complex, ga dus zowieso wel nog een rode en witte bes zetten, alsook een jostabes en frambozen. Ben nog aan twijfelen om ook een Chilean Guava fruitplant te zetten. Fruit ben ik namelijk verzot van, veel meer dan groenten.

Van tijd denk ik dat ik van sept - mei: 1 namiddag in het weekend voorzie, van ergens eind mei tot eind augustus kan ik meer gaan (de zaalvoetbal 2X/week en volleybal 1X/week zijn dan gestopt).

 

Van grootte denk ik dat ik toekom met tuintje 3. Vraag me enkel af of alles wel zal opgeruimd geraken, rechts van de kas ligt namelijk nog een grote hoop (met veel afval maar is moeilijk te zien op de foto). Ook moet je dan de sloot daar onderhouden, geen idee wat dat eigenlijk inhoud. Wel handig is volgens mij de hoge draad aan de sloot voor frambozen of bonen.

 

Op tuintje 1 koop je het schuurtje en daar staat een regenton bij. Geen idee of dit genoeg is. Ik heb zelf geen auto dus een schuurtje is wel handig, al kan ik wel de auto van mijn ouders gebruiken als ik eerst naar hun fiets.

 

Composttonnen of hopen moet je op je eigen tuintje doen, er is geen gemeenschappelijke compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok... als je dus maar 1 middag per week (tot mei) in de tuin kan spenderen moet je er rekening mee houden dat het juist in maart en april enorm druk is. Dan moet je de bedden spitten en klaarmaken. En dan zaai en plant je van alles wat je dan in de zomer kunt gaan oogsten. Dat zijn echt hele drukke maanden. Vrees dat 1 namiddag per weekend dan misschien wel wat krapjes gaat worden (het wordt dan ook nog redelijk vroeg donker). En het is natuurlijk ook niet altijd geschikt weer op die ene middag die jij gepland hebt...

In de zomermaanden heb je veel meer rust in de tuin omdat alles wel groeit. Dan doe je wat aan onkruidverdelging, slakkenbestrijding en andere dingen en kijk je hoe mooi alles groeit en vervolgens oogst je dat en eet je dat op. Parasolletje en stoeltje, drankje erbij en genieten maar.

En dan vanaf september totdat het vriest is het weer tijd voor echte arbeid op de tuin, schoonmaken, winterklaar maken, onderhoud e.d.

 

Een regenton is zó leeg... dus ook een andere watersource zou handig zijn. Het heen en weer slepen met gieters neemt ook nog best wel tijd in beslag.

En inderdaad is op tuin 3 het hekwerk heel erg geschikt voor je frambozen.

Onderhoud van de slootkant houdt waarschijnlijk in dat je moet maaien en eventueel (moet je even navragen) dat je de beschoeiing in orde moet houden. (dan dus van te voren, bij de oplevering, ook goed checken hoe die er nu aan toe is, zodat je geen achterstallig onderhoud hoeft te gaan oplossen).

De troep van de vorige bewoner moet óf door hem óf anders door de vereniging verwijderd worden. (dat staat waarschijnlijk ook wel in het contract dat je gaat tekenen). Zou er geen genoegen mee nemen als jij daarmee opgezadeld wordt.

Groen afval kan je mooi op een bult gooien en daar lekker de courgettes/pompoenen op laten groeien (zoek op: broeibult, hochbeet). Zo kom je dan mooi van je (snoei) afval af.

 

Met de informatie die ik nu van je heb zou ik in jouw geval voor tuin 3 kiezen. Mocht dit na enkele jaren te weinig blijken dan is er vast wel gelegenheid om door te schuiven oid.

 

En ga je vooral verdiepen in het "low maintenance" tuinieren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag nog eens geweest en uiteindelijk toch voor tuintje 1 gegaan. Het tuintje zit ook dichtbij de waterput (wist ik gisteren niet), de andere tuintjes zitten er veel verder af.

 

Dat stuk van tuintje drie aan de sloot staat er niet zo goed bij en lijkt me nog veel werk om dat op orde te brengen + dan moet je nog een schuurtje bouwen. Toch wat werk vooraleer je echt kunt beginnen tuinieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima keuze tuintje 1! ik zit ook middenin het complex en dat vind ik super, de eventuele plagen van beestjes zitten vaak bij ons vaak aan de buitenzijde van het complex. bv Slakken en konijnen. Bij ons breken zelfs soms de koeien uit van de wei ernaast, en ook alleen op de buitenste tuintjes...

Dan zit ik ook redelijk dicht bij de waterput, en als ik de buurman zie zwoegen om zijn slootkant elke keer zuiver te krijgen....ook niet mijn keuze....middenin is prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mij alvast wat zitten inlezen zowel hier op het forum als het net.

1)Iemand opmerkingen over het plan van mijn moestuin, aangezien het het eerste jaar? De rechterkant is meer voor langlevende gewassen, de linkerkant wordt verdeeld op de klassieke wisselteelt van 6 bedden. In het eerste jaar ga ik wel maar elk bed 1 keer zaaien en daarna een groenbemester erop. Een vakje is ongeveer 1m², terrein is 10m² * 13m²

moestuin-ontwerp78501422216892.jpg

 

2) Vind het wel moeilijk om te schatten hoe breed alles wordt en wat ik in welke hoeveelheden moet zaaien. Meeste meerjarige groenten ken ik zelf niet maar wil ik wel eens proberen.

3) Aangezien ik niet zot ben van erwten en bonen, zet ik in dat vak 6 nog wat eetbare bloemen bij. Courgette in vak 3 komt er misschien ook niet. De andere vakken staan misschien te vol?

4) Zou mijn buurman aan de noord/west zijde veel last ondervinden van te veel schaduw als ik mijn bessenstruiken op deze manier zet (zit een wegje van 0.5meter tussen onze tuintjes)? De noord/oost zijde is geen probleem want daar is het een brede weg en dan schuurtjes. Kan wel zijn dat het zuiden in het echt iets meer naar rechts moet op het plan, naar het midden op.

5) Ben ik bepaalde dingen vergeten te zetten die standaard zijn?

6) Turkse rucola en Yacon staan naast het plan omdat ik die misschien ook nog wil inplanten en iets anders ga schrappen.

7) Aangezien ik vanaf nul start, moet ik alles nog aankopen. Ambetant dat het op het volkstuincomplex nu dood is en ik dus geen idee heb hoe/waar de anderen dit doen. Door de hoeveelheid soorten, zou dit voor mij nog kunnen tegenvallen van prijs. Vaak is het aantal zaden van iets wel te veel. Zijn er hier mensen die misschien zaden willen delen van bepaalde soorten.

Mogelijkheden:

a) Je hebt interesse in enkele soorten, ik koop de zaden aan en zend de helft (derde bij drie personen,..), jij betaalt de helft (derde,..) en de postzegel.

b) Je hebt verschillende zaden van bepaalde groenten die ik wil. Ik koop dan zaden die jij ook graag wilt en stuur dan de helft op naar jou.

c) We wisselen uit of ik betaal jou voor de zaden/stekken op de mtfd. Ik ben nog niet 100% zeker dat ik daar naar ga komen ( is meer dan 200 km enkel) maar ben wel benieuwd als ik de vele topics erover zie. Als er verschillende zijn die daar zaden/stekken meebrengen, gaat mijn voorkeur daar naar uit, heb ik een reden meer om naar daar te rijden.

 

Heb even zitten zoeken op het net maar waarschijnlijk koop ik mijn zaden bij Vreeken, gewoon omdat deze vele soorten meerderjarige groenten hebben. De andere online winkels hebben meestal maar een paar soorten. Voor de fruitstruiken rij ik waarschijnlijk eens naar de Proeftuin.

 

Heb mijn beginpost ook maar aangepast in dit topic zodat mijn opzoekwerk niet verloren kan gaan en ik een lijst heb met interessante meerjarige groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...