Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compost van gemeente


marijke

Aanbevolen berichten

Compost van de gemeente heeft bij veel mensen nog steeds een beetje negatieve naam, ooit opgebouwd in het verleden. Bij ons in de regio is het al jaren prima kwaliteit. Weinig glas, plastic of stenen en grotendeels gemaakt van groenafval (dus geen GFT). In het verleden zaten er soms nog wel wat grote stukjes hout in maar dat is tegenwoordig mooi fijn. Ik kan niet echt zeggen dat ik door gebruik van de compost meer last heb van onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch intussen wat meer bekend over de compost van de milieustraat, althans hier in Zeeland. Maar ik vermoed dat andere grootschalige composteerbedrijven niet heel anders werken.

 

Deze wordt anders gemaakt dan je zelf met een composthoop of vat doet. Namelijk zonder zuurstof, waardoor de omzetting vooral door gisten gebeurt. Andere schimmels en bacteriën (namelijk anaerobe in plaats van aerobe) doen dan het werk. Dat verklaart ook waarom deze compost aanvankelijk wat onaangenaam (mest-achtig of chloorachtig) kan ruiken. Tijdens het proces worden temperaturen van 80 graden en meer bereikt, waardoor kiemen en zeker onkruidzaden erin niet inzitten. Je mag er van uit gaan dat deze compost biologisch gezien nagenoeg "dood" is, als je ze in de tuin gebruikt. Maar het organisch materiaal er in draagt bij aan de structuur van de bodem en zal na verloop van tijd ongeveer hetzelfde effect hebben dan eigen gemaakte compost, met zuurstof. Er vindt ook contole plaats op kwaliteit, waaronder onkruidzaden en of er zware metalen in zitten. Want de belangrijkste gebruikers zijn agrariërs op het land.

 

Toch is deze compost (in tegenstelling dus tot eigen gemaakte) minder geschikt om bijvoorbeeld in te zaaien of direct planten in op te kweken, vooral omdat er vrij veel zouten inzitten. Dat hangt samen met het procedé. Ook de voedzaamheid is minder dan van eigengemaakte compost, zeker als daarin ook wat mest gebruikt wordt. Om je bodemstructuur te verbeteren of organisch materiaal in je bodem te krijgen is ze prima. Wat restjes plastic, glas of steentjes kunnen er tussen zitten, de ene keer wat meer dan de andere. Net als wat grovere stukken hout, die na 1 of 2 jaar ver verteerd zijn. Ik zelf heb deze veel gebruikt en er intussen veel over gelezen en denk dat ze nuttig is, zeker als je zelf niet voldoende of geen compost hebt. Als aanvulling...want waar er tegenwoordig veel geschreven wordt over het gebruik van compost als (op den duur de voornaamste) vorm van bemesting in een moestuin, vanwege de humusvorming die ermee plaatsvindt, denk ik dat deze compost daarvoor minder geschikt is. Zelfgemaakte compost geeft de mogelijkheid om samenstelling en omzetting en dus de humusvormende eigenschappen beter in de hand te hebben.

 

Compost werk je best niet of weinig onder in de bodem, aangezien onder de grond weinig zuurstof is en de gunstige effecten veel minder zullen zijn. In de bovenste 15 a 25 cm. van de bodem heeft ze het meeste effect: activering van bodemleven + voedende waarde voor je planten hierdoor + ziekteverlagende eigenschappen, betere waterhuishouding en bodemstructuur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gratis is leuk, maar ik heb geen idee wat ik bij mijn planten gooi. Het is niet biologisch en daardoor weet je niet wat je aan chemische middelen binnenhaalt.

 

Compost van GFT-afval wordt niet als biologisch erkend. Compost van groenafval wordt wel als biologisch/ecologisch verantwoord beschouwd en gebruikt.

Met andere woorden: Ga even na waar de compost in jouw gemeente wordt gemaakt en waarvan, dan weet je waar je aan toe bent wat betreft biologisch verantwoord.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Reimerswaal is de compost niet van heel goede kwaliteit. Ik heb er zelfs een keer een wasknijper uitgevist Ook zit er nog erg grof materiaal (dikke stukken tak enz.) in, waardoor ik het altijd eerst goed moet zeven. Maar omdat ik simpelweg geen plaats heb voor een compostbak moet ik het er maar mee doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

afgelopen jaar compost gehaald bij de gemeente. paar stukjes afgerond glas gevonden (niet scherp dus) maar verder prima.

 

ik gebruik de gratis compost in de bloementuin als toplaag, soort mulch idee.

in de groentetuin gebruik ik in eerste instantie eigen compost. maar ook daar werkt een toplaag van gemeentecompost prettig. afgelopen jaar amper onkruid gehad.

 

Hier in Reimerswaal is de compost niet van heel goede kwaliteit. Ik heb er zelfs een keer een wasknijper uitgevist Ook zit er nog erg grof materiaal (dikke stukken tak enz.) in, waardoor ik het altijd eerst goed moet zeven. Maar omdat ik simpelweg geen plaats heb voor een compostbak moet ik het er maar mee doen...

ook geen plek voor een wormentoren? paar stapelbare curverbakken nemen amper ruimte in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze uitgebreide uitleg weknow. De compost op de milieustraat bereikt inderdaad hoge (misschien wel optimale) temperaturen maar wordt toch niet anaerobe gemaakt? Ik ben nooit gaan kijken bij zo'n bedrijf maar is het niet zo dat ze de compost daar gewoon zeer regelmatig keren? Daarmee bereik je hoge temperaturen. Zo dus bijvoorbeeld:

of in een hal waar ook regelmatig beluchting plaatsvindt?

 

Als aanvulling...want waar er tegenwoordig veel geschreven wordt over het gebruik van compost als (op den duur de voornaamste) vorm van bemesting in een moestuin, vanwege de humusvorming die ermee plaatsvindt, denk ik dat deze compost daarvoor minder geschikt is. Zelfgemaakte compost geeft de mogelijkheid om samenstelling en omzetting en dus de humusvormende eigenschappen beter in de hand te hebben.
Deze quote vind ik een mooi vervolgvraag. Humus vormt zich op verschillende manieren, hoofdzakelijk doordat organisch materiaal wordt omgezet (door bodemleven). Het is met het blote oog niet zichtbaar. Wat ik merk is dat de compost van thuis vaak een beetje 'vettig' aanvoelt. De compost van de milieustraat is juist vrij droog en los. Zou de ene compost een grotere bijdrage leveren aan de latere humusvorming? Lastige vraag lijkt me.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier bij ons zitten er veel kleine stukjes hout in, daardoor is het ook best de compost te zeven vooraleer te gebruiken, dit omdat het hout stikstof nodig heeft om af te breken en die pakken de stikstof voor de planten weg waardoor deze dan minder goed groeien.

De compost is wel Vlarem gekeurd.

Het hele procédé ken ik niet maar regelmatig staan daar grote hakselaars die alles fijnmalen en ook zeefinstallaties.

Afgewerkte compost gaat dan eerst op een hoop waar die nog enkele weken blijft liggen vooraleer er mag van gebruikt worden.

De temperatuur in zo een hoop ken ik niet maar als ik er een aanhanger ga halen dan kan ik bij thuiskomst er nog steeds mijn hand niet inhouden, veel te warm daarvoor.

Ze zijn ook heel streng bij het afleveren van het tuinafval.

Groen van de aardappelen, tomatenstruiken en koolstronken mogen er niet in. Heb eens gezien dat iemand zijn ganse lading terug moest opscheppen omdat er onderaan koolstronken in zaten.

Er is constant controle door een paar mensen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....en koolstronken mogen er niet in. Heb eens gezien dat iemand zijn ganse lading terug moest opscheppen omdat er onderaan koolstronken in zaten....

 

Zonder dit draadje te willen kapen...

 

Ben net begonnen met een nieuwe composthoop (nu nog een klein hoopje ) te maken.

Mogen de buitenste bladeren en het hart van witte kool er wel op?

 

Thanks,

 

Pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogen de buitenste bladeren en het hart van witte kool er wel op?

 

 

Je kunt natuurlijk ook zelf een topic beginnen met zo een vraag. Dan krijg je ook meer gerichte antwoorden, waarschijnlijk.

 

Maar voor mij is het antwoord eenvoudig: Natuurlijk, gewoon mee composteren. Desnoods wat kleiner knippen met een snoeischaar o.i.d., als het heel grof is.

Er zijn mensen die angstvallig door ziekte aangetast materiaal van hun compost weghouden. Zelfs daarin ben ik niet al te precies en acht ik het (bijna altijd) zonder risico's, ook omdat ik veel aandacht aan een goede compostering besteed. De enige uitzondering zou zijn alliums (uien, prei, knoflook) die zijn geveld door schimmelziekten, aangezien ik daarvan positief weet dat ze via de compost een besmetting kunnen blijven vormen en tomaten/aardappels die duidelijk aangetast zijn door phytophtora, hoewel serieuze bronnen dit eigenlijk geen probleem vinden en ik daar ook niet al te krampachtig in doe. Maar jouw, blijkbaar niet serieus zieke, witte kool lijkt me zeer welkom op de composthoop.

 

Edit....ah, ja...knolvoet. Ja, ook die kan een infectiebron zijn. Maar daar heb ik gelukkig nooit last van gehad.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...