Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Wie van jullie heeft ervaringen met vermiculiet. Ik zie op diverse sites wisselende informatie.

Ik heb nu een zakje van 10 kg gekocht en wil dit gebruiken voor mijn peperzaailingen.

Ik wil een mengsel maken van:

Ikea kokospotgrond

Brekerzand

Gewone potgrond

Vermiculiet

Dan wil ik het afdekken met een laagje vermiculiet.

Mij vraag is zijn de plantjes sterk genoeg om door de laag heen te gaan, is dit ook makkelijk voor slazaadjes of zijn deze te fragiel? Graag jullie ervaringen.

aangepast door Gast

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Een ingewikkeld mengsel, waarvan ik zo even het nut niet zie. Wat is het voordeel t.o.v. 50% zand + 50% potgrond??? (Dat is zo een beetje wat ook in een zak zaai- en stekgrond zit) Paprika,tomaten e.d. daarin opkweken gaat uitstekend. Zou echt niet weten wat jouw mengsel daarin beter kan? Wel op tijd verspenen en naar iets grotere pot overbrengen. Beter een keer meer dan minder, om wortels te stimuleren bij die gewassen. Helderwitte perliet (dat is weer net iets anders dan meer grijs-zandkleurige vermiculiet, met vergelijkbare maar iets andere eigenschappen) bovenop zou misschien wel wat nut kunnen hebben, omdat het veel licht weerkaatst en veel licht elementair is voor een goede groei van capsicums en tomaten.....

Vermiculiet is wel handig bij zaden die een voorbehandeling nodig hebben. Het slaat heel veel water op, is heel luchtig en schoon van micro-organismen. Je kunt de zaden dan een - bij andere zaden dan groenten vaak noodzakelijke - koudebehandeling of warmtebehandeling of beide geven (stratificatie) op een heel klein plekje (bijv. een of enkele eetlepels net met vocht verzadigde vermiculiet in een gripzakje of in een klein plastic bakje). Als de zaden dan kiemen, soms na maanden of jaren afhankelijk van de soort en de omstandigheden waarin ze kunnen kiemen, dan zijn ze heel makkelijk uit dit superlichte spul te verspenen. Hier een link naar een site, die duidelijk laat zien hoe je vermiculiet kunt inzetten bij zaaien e.d. Ikzelf gebruik het graag bij wat "moeilijkere" zaden. Maar voor gewone zaden vind ik het overbodig en te duur.

http://www.seedsite.eu/zaaien-vermiculiet

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Sorry ik heb ook perliet, dit is inderdaad witter. Ik zie wel degelijk het nut in van mijn mengsel. Het is erg mooi luchtig, geen schimmelvorming en goede vochtregulatie. Mijn vraag was ook meer of de zaden moeite hebben door de bovenlaag heen te komen. Het lijkt me dat het meevalt omdat het inderdaad superlicht is. Maar ben ook zeker benieuwd naar jullie ervaringen.

Geplaatst:

Perliet als toplaagje voor lichtweerkaatsing, hoeft maar heel dun te zijn. Geen probleem, behalve voor heel kleine zaadjes (aardbei bijvoorbeeld)

Toevoegen in een mengsel bevordert inderdaad de luchtigheid wat (zand en cocos ook) en het vochtvasthoudend vermogen van perliet is er wel, maar lang niet zo spectaculair als van vermiculiet. Voor sla werkt het ook zonder, als je de aarde niet heel vast aanduwt (blijft ze ook luchtig, vindt sla fijn). Reken wel dat sla, peper en tomaat geregeld verplant worden om lekker door te groeien (steeds iets grotere pot!), waardoor je dit speciale mengsel maar vrij kort gebruikt. Temeer omdat dit mengsel vrij weinig voeding bevat en al na enkele weken uitgeput raakt voor snelgroeiende gewassen. Nogmaals: echt nodig is het niet. Toplaagje is wel zinvol als je op een plek zaait en opkweekt waar licht toch al matig is (zoals vensterbank).

Zou je de titel niet beter veranderen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat moet iedereen zelf weten neem ik aan !, was ook niet mijn vraag, ook zaai en stekgrond heeft last van schimmelvorming. En voor mij de belangrijkste reden is ongeveer 2x zo duur als gewone potgrond terwijl het 2x zo arm is ....

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb vorig jaar tomaten, courgettes, komkommers en boontjes voorgezaaid in vermiculiet. Met pepers heb ik (nog) geen ervaring.

Ik heb gewerkt volgens de makkelijke moestuinmethode:

http://moestuin.zolekkergezond.nl/voorzaaien.

Het is mij heel goed bevallen. Ik vond het wel erg gemakkelijk werken, je hebt er bijna geen omkijken naar.

Vermiculiet vochtig maken, in een doorzichtig plastic doosje, zaadjes erin, deksel erop, de eerste dagen afdekken en als je de plantjes ziet deksel eraf. Als ze groot genoeg zijn in een grotere pot zetten of in de aarde. Je haalt ze heel gemakkelijk ongeschonden uit de vermiculiet omdat het mengsel zo los is. En water geven doe je pas als je verpot omdat vermiculiet veel vocht vasthoudt.

Ik zaai in louter vermiculiet. Niet in een mengsel. Met een zakje van 10 liter kun je heel wat doen. Je kunt het ook een aantal malen hergebruiken als je het afspoelt.

Maar ik denk dat voorzaaien in stekgrond ook prima werkt. En dat gebruik ik ook wel.

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

In de meeste van mijn mengsels zit 10% perliet en 10% lavazand. Enerzijds om de boet luchtig te houden, anderzijds om wat mineralen toe te voegen.

Vermiculiet gebruik ik om de zaden mee af te dekken. Het grootste voordeel is, volgens mij, dat het substraat niet makkelijk uitdroogt in tegenstelling tot gewone potgrond.

Geplaatst:

Ik dek nu al een aantal jaren mn peperzaadjes af met een dun laagje aarde met daarop een dunne laag vermiculiet en dat bevalt me prima.

Gebruik gewone Gamma potgrond en die droogt daar door niet meer zo uit. Zonder de vermiculiet krijg je anders snel zo'n harde korst waar de kiemende zaadjes het ook moeilijk mee hebben.

De vermiculiet houdt ik vochtig door regelmatig te sproeien met plantenspuit met water.

En als ik niet óók een dun laagje aarde bovenop deed, dan gebeurde het vaak dat het hulsje van het zaadje niet los kwam van de kiem. Dus het laagje aarde zorgt er dan voor dat het hulsje blijft steken... meestal...

Geplaatst:

Ik dek voor het eerst, als ik stekgrond gebruik, de grond af met een klein laagje vermiculiet. Ik wist niet zeker of het een goed idee was. Maar gelet op jullie ervaringen heb ik er wel vertrouwen in. Ik maak de zaaipotjes dagelijks wat vochtig met een plantenspuit.

Daarnaast ga ik een proef beginnen met zaaien in vermiculiet en zaaien in stekgrond. Eens kijken wat het verschil is.

met groene groet,

koolrabi

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn conclusie is dat beide zaaimethodes op zich goede zaailingen kunnen opleveren. Zowel zaaien in stekgrond als in vermiculiet.

Ik heb echter een voorkeur voor zaaien in potgrond of stekgrond afgedekt met vermiculiet. Dat geldt met name voor de wat kleinere zaailingen zoals bijvoorbeeld pepers. Die heb ik liever mooi stevig in een klein potje in plaats van ze zorgvuldig tussen het vermiculiet vandaan te moeten halen.

Voor bonen, courgettes etc. werkt vermiculiet op zich goed. Maar ik gebruik het niet meer.

met groene groet,

koolrabi

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...