Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onze komkommer heeft iets, maar wat precies?


Metje

Aanbevolen berichten

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst op het forum was. Was nogal druk met de tuin, dat kan ook bijna niet anders met zulk weer.

 

Maar nu heb ik dus een vraag. We hebben een paar weekjes terug een snackkomkommer gekocht bij het tuincentrum. In het begin leek hij alleen wat uitgedroogd, we dachten dat hij gewoon niet genoeg water had gekregen. Maar nu lijkt hij toch wat onder de leden te hebben. De blaadjes hebben een soort gele verkleuringen en de steeltjes van sommige vruchtjes beginnen te verdrogen. Ik heb ook al een verdroogde vrucht gespot. De oudere bladeren sterven helemaal af rond de gele verkleuringen. Hieronder wat foto's. Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is met onze komkommer? Is hij nog te redden en is het besmettelijk?

 

We geven hem veel water in deze droogte, echt een boel. We laten de grond nooit helemaal uitdrogen. Sinds we hem gekocht hebben hebben we hem niet meer getopt of iets dergelijks. Hij was bij het tuincentrum al wel getopt. Hadden we misschien nog wat anders moeten doen?

 

Alvast bedankt voor de adviezen!

 

P1040110.JPG

 

P1040111.JPG

 

P1040112.JPG

 

P1040114.JPG

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die blokjes op de pot zijn dat houtsnippers/blokjes????

Houtkrullen/snippers ontrekt nl stikstof aan de grond, misschien is dat de oorzaak.

Ook is het misschien een optie om de plant in de volle grond te zetten.

Heb je een kasje waar hij in staat of staat

hij al buiten in de pot, het kan ook door te koude nachten of vorstschade zijn.

En regelmatig bijmesten bij het watergeven is ook belangrijk.

Ik geef maar een paar ideeën ik weet het nl ook niet zeker,

Link naar reactie
Delen op andere sites

We haalden hem tot nu toe elke nacht naar binnen, juist omdat we bang waren dat het te koud was. Maar gisternacht was het 13 graden, dus toen leek het ons niet echt nodig. Ben zelf nog even op onderzoek uitgegaan: zou het misschien magnesiumtekort kunnen zijn? Daarbij kleuren de randen geel en sterven de bladeren langzaam af, lees ik zojuist op internet. Maar ik heb er dus niet zoveel verstand van... Het wordt me ook niet echt duidelijk wat je bij magnesiumtekort moet doen.

 

Helaas hebben we niet genoeg ruimte om hem in de volle grond te zetten! Ons tuintje is echt mini-mini. Het gaat wel om een snack-komkommer, dus het lijkt me dat die minder ruimte nodig heeft dan een "normale". Of zit ik nu helemaal verkeerd? Het zijn geen slakken hoor Peet, want nouja, dan zouden die bladeren toch niet van die rare gele vlekken krijgen? We hem twee dagen terug bijgemest met groenten en kruidenmest van Ecostyle, maar tot nu toe dus niet heel veel verandering bespeurd. Misschien is het nog te vroeg om daarover te oordelen...

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de bladeren op de foto's kijk lijkt het of de luchtvochtigheid te laag is. Komkommers hebben een broeierige luchtvochtige omgeving nodig. Zelf teel ik in de kas ook komkommers en zorg er steeds voor dat de omliggende grond goed vochtig blijft. In het plantgat doe ik bovendien eerst een flinke hoeveelheid compost vermengd met potgrond, dan gaat de geënte komkommerplant in de kuil en daar over komt weer zo'n grondmengsel. Tenslotte moet de plant heel veel produceren. Bij elke giet beurt doe ik wat opgeloste koemestkorrels in het gietwater. Pas aan het eind van het seizoen begint hij de verschijnselen te vertonen zoals bij uw plant. Hij is dan ook bijna aan het eind van zijn latijn. Toch probeer ik er nog een paar komkommers uit te halen door alle takken af te knippen op een of twee na, waar ik ook nog de aangetaste bladeren van af knip. De plant geeft dan nog wel vruchten al zijn ze niet meer zo sappig als de eerdere. Heeft u de bladeren gecontroleerd op een soort fijn websel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Iedereen bedankt voor de adviezen! Ik heb vooral het advies van ronron ten harte genomen en heb de komkommerplant op een vochtige hoek in de tuin gezet, waar het wat broeieriger was. Heb ook de aangetaste bladeren eruit geknipt. Inmiddels groeien de komkommertjes goed (binnenkort tijd voor de eerste oogst!) en de nieuwe bladeren zien er gezond uit.

 

Conclusie: mijn komkommerplant had in het tuincentrum waarschijnlijk al te weinig water gekregen, en het werd alleen maar erger toen ik hem op een zonnige plek in de tuin zette. Nu staat hij op een plek in de halfschaduw (bijna letterlijk, hij staat half in de schaduw van een heg en half in de zon) en daar lijkt hij het prima te doen. Er zitten ook geen gaten meer in de bladeren nu, die zaten echt alleen in de verkleurde bladeren, dus het waren geen insecten of slakken. Gelukkig maar!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...