Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorzaaien: zaailingen zijn snel omhoog geschoten


Robvranken

Aanbevolen berichten

Hey iedereen

 

Ik ben zelf tien dagen geleden begonnen met voorzaaien van verschillende soorten aubergine en paprika (misschien wat vroeg maar welke moestuinier kan zo lang wachten?). Ik werk met verwarmde zaaibakjes en de zaden kiemden dan ook snel. Het enige probleem is dat de zaailingen snel omhoog geschoten. Is dit een probleem? En wat kan ik er aan doen?

 

Alvast bedankt!

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heet fileren en is niet goed, je krijgt er zwakke planten van die snel omvallen. Het komt omdat ze te warm en te donker staan. Dus koeler en lichter zetten. De paprika kun je als je ze verspeent tot de eerste kiembladeren in de grond zetten, ze worden dan wat steviger. Van de aubergine weet ik niet of dat werkt. Als ze allebei heel erg lang en dun zijn kun je ze misschien beter weggooien en dan opnieuw zaaien. Het is nog vroeg genoeg

Als ze gekiemd zijn dan gelijk minder warm en licht zetten en dan moet het goed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat niet hoor......als je een klein beetje geduld betracht krijg je prima planten.

Januari is gewoon behoorlijk vroeg voor dat soort planten.

Alleen prei en pepers zaai ik in januari, de rest begint pas in februari/maart.

Nu kalefater je die planten weer op en dan staan ze straks weer te verpieteren voor het raam.

Das toch zonde van de tijd en moeite?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel hoor. Trouwens, in de 2e helft van januari beginnen met pepers, paprika's en aubergine's is wel vroeg, maar echt niet ondoenbaar hoor. Heb ze hier zelfs eerder gezaaid en gaat super goed. Ik doe dit elk jaar en merk echt wel een voorsprong.

 

Ik werk zonder kunstmatig licht of verwarming, en na de eerste blaadjes gaan ze meteen een stuk dieper de grond in met verspenen en zet ik ze een stukje koeler weg, lekker licht. Hier werkt dat prima. Dus gewoon tot de kiemblaadjes in de grond zetten na het verspenen en koeler, dan lukt het prima.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen prei en pepers zaai ik in januari, de rest begint pas in februari/maart.

En rob zaait paprika's en aubergines.

Paprika's zijn pepers...

Paprika's hebben vrij veel tijd nodig om af te rijpen.

Het is goed om ze al zo vroeg te zaaien.

Ik heb ze 2 januari al gezaaid.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai paprika'a pas eind februari begin maart.

Mijn ervaring is dat dat beter werkt dan zaaien in januari, als je zo vroeg zaait moet veel tijd en moeite steken in het kweken van een fatsoenlijk sterke plant.

En ze rijpen echt wel af.

Dat is trouwens ook nog eens afhankelijk van de soort.

Pepers hebben over het algemeen langer de tijd nodig om vrucht te zetten en af te rijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers zaai ik altijd begin januari, tomaten begin februari...aubergines zaai ik niet

Bij mij gaan de meeste pepers een pak sneller dan m'n paprika's.

Ik had vorig jaar 13 juni al een rijpe habanero terwijl m'n paprika-planten nog aan't groeien waren en de vruchten nog klein waren.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ras ook van grote invloed is, het ene ras rijpt eerder af de het andere.

In het begin zaaide ik paprika's ook altijd in januari maar dan duurde het te lang voordat ze naar buiten konden vanwege het weer o.i.d.

Meestal werden het dan dunne slappe planten die best wel veel tijd nodig hadden om sterker te worden.

De vraag is dan wat je er dan per definitie mee opgeschoten bent om zo vroeg te zaaien.

Zit ook tussen de oren denk ik weleens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je dan al vrij grote planten kan hebben als het warm genoeg is om ze naar de serre te verplaatsen.

Dan kun je je oogst vergroten.

Ik werk wel met groeilicht.

Het is ook gewoon leuk om al vrij vroeg te beginnen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is ook leuk om vroeg te beginnen.

En ik gebruik geen groeilamp.

Meestal probeer ik ze begin april naar de kas te verplaatsen, als het weer dat toelaat tenminste, en dan begin mei uitplanten in de kas.

Na Ijsheiligen zet ik de rest dan op de koude grond.

Meestal heb ik dan eind juni/begin juli de eerste paprika's.

Dat zijn dan wel de vroege, over het algemeen dunwandige soorten zoals de Jubilanska van de Bolster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor topicstarter een informatief topic over licht:

 

licht-lichtbehoefte-t12172.html

 

En het in januari (dit jaar wegens omstandigheden begin februari) zaaien van de pepers bevalt mij heel erg goed (met lampjes en warmtematjes).

Het zijn dan, tegen de tijd dat ze naar buiten mogen, al mooie sterke planten waar van sommige (vroege) soorten dan al snel pepers geven.

Ook erg handig dat dan niet alles tegelijk in de kweekbakken staat maar dat straks de pepers plaatsmaken voor de tomaten en die daarna weer plaats maken voor de komkommers en courgettes e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het in januari (dit jaar wegens omstandigheden begin februari) zaaien van de pepers bevalt mij heel erg goed (met lampjes en warmtematjes).

Het zijn dan, tegen de tijd dat ze naar buiten mogen, al mooie sterke planten waar van sommige (vroege) soorten dan al snel pepers geven.

Ook erg handig dat dan niet alles tegelijk in de kweekbakken staat maar dat straks de pepers plaatsmaken voor de tomaten en die daarna weer plaats maken voor de komkommers en courgettes e.d.

 

Zo is dat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yups plantjes reageren ook op licht.

 

Ze hebben speciale cellen die allerlei lichtfrequenties registreren, photoreceptoren, onder andere zodat ze zich goed aan hun omgeving kunnen aanpassen.

 

Meestal heeft meer dan 16 uur per dag licht niet zoveel zin. Planten hebben ook een dag en nacht ritme. En op een gegeven gaan ze gewoon slapen, of niet, en dan raken ze langzamerhand uitgeput net zoals dieren dat doen.

 

edit:

http://journal.ashspublications.org/content/123/2/202.full.pdf

 

In dit experiment bleek dat tijdens de groeifase constant licht wel voor een voorsprong kon zorgen. Maar niet meer dan een paar weken lang (5 tot 7 weken), daarna gingen de planten het slechter doen, dan degenen met minder lang licht. En ze hadden ook geen enorme voorsprong.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika's = "Zoete" pepers horen niet in ons klimaat thuis. Met wat aanpassingen in de teelt (m.n. warm voorzaaien) is het mogelijk om ze toch met enig succes te telen.

 

Ik snap de overwegingen prima: Je wilt al vroeg beginnen...liefst al vlug wat zien gebeuren en zo vroeg en lang mogelijk kunnen oogsten.

 

Neem toch in overweging dat je er weinig mee wint en dat je er misschien wijzer aan doet om zoveel als mogelijk bij wat op natuurlijke wijze mogelijk is aan te sluiten. Extreem vroeg zaaien, allerlei warmte en lichtbronnen inzetten...het kan misschien wel (net) en is misschien zo leuk om te proberen. en mee te experimenteren..... Maar het is ook uitzonderlijk, een evenwichtsoefening, gedoe...en ik zou het zeker niet als de "standaardmethode" willen aanbevelen.

 

Voor een "normale" teelt buiten of beschermd buiten (koude kas e.d.) is zaaien eind februari/maart de beste procedure en dan geleidelijk afharden en uitplanten 2e helft mei (beschermd) of zelfs begin juni in de volle grond (ook liefst zo warm en beschut mogelijk). Zo sluit je zo veel mogelijk aan op de natuurlijke seizoenen, lichthoeveelheden, temperaturen en de beste kansen op gezond groeiende planten en een redelijke opbrengst van dit gewas.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt

 

maar bij ons wachten er heul veul hongerige bekjes op de zaailingen dus we zaaien heul veul binnen voor, zeker de langgroeiers als pepers, kruiden, knolselder en de vroeg-groeiers als prei en tuinbonen (vorig jaar groeiden ze maar nét door de vraat van de randkevers heen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...