Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Super Jasmin, dat zorgt er voor dat ik op 2 mei weer thuis mag komen! We hebben al een ruil gemaakt, maar mocht je nog wat extra's willen hebben voor de rabarber dan kan dat natuurlijk altijd.

Ik heb echt een supermooie rabarber 'stek' voor je, met een archeologisch stuk houten wortel er aan. Ik vraag me echter serieus af of het gaat lukken, aangezien de rabarber op het punt staat groot te worden, en mijn rabarber wordt echt héél groot, met grote dikke vuurrode stelen (iedereen loopt er verbaasd en verlekkerd langs) (ze krijgen ook altijd lekker veel mest, en gieters en gieters water). Ik weet niet hoe ik ze klein moet houden de komende twee weken.

Whaaaa, wat een luxe probleem... over twee weken kan er mogelijk al geoogst worden....

Geplaatst:

Mijn plan de campagne is het volgende: Ik zet de rabarber in grote emmer of pot, blijf gewoon watergeven etc. Als de rabarber te omvangrijk wordt, dan draai ik z'n bladeren eraf vlak voor vervoer.

Als je nog een bes over hebt om te ruilen, vind ik dat wel leuk (veenbes, rode bes, zwarte bes), maar als alles op is, maakt het niet uit, krijg je nog steeds die rabarber.

Geplaatst:

@ Jasmin: ik noteer je voor een veenbes. Zelf heb ik zat laadruimte op de terugweg (1.4m x 1.9m en 90cm hoog) maar jij moet natuurlijk ook nog die archeologische vondst zien te transporteren.

@ Nasuada: Prima deal ben ik blij mee!

Geplaatst:

Goldfish..over die rozen..weet je of het klimrozen zijn? Die lamellen, daar kan je er wel een paar van meenemen voor als we op de dag zelf iets moeten labelen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

@ Angela, omdat ik al zo'n 12 rassen heb staan..... Waaronder ook deze drie.

Waarom ik ze dan besteld had, hoor ik je gelijk denken. Nou, ik wilde mijn bestelling van Honingbessen etc combineren met deze Kolomikta bestelling voor een kennis van mij. Scheelt verzendkosten enzo.

Maar goed als niemand hapt, dan krijgen ze wel een goede bestemming hier, wees gerust!

En inderdaad je hebt (bijna) altijd mannetjes en vrouwtjes nodig. Eén mannetje is overigens "genoeg voor 6-8 vrouwtjes. Ik ken slechts twee uitzonderingen op deze regel, die Dr Szymanovski en een variant uit Finland.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Plantafstand 1 meter. Groei (na jaar 1 van planten) 1-2 meter per jaar. Maximale hoogte iets van 3-4 meter. Goed snoeibaar in de winter als ook in de zomer. Maar belangrijk: ideale standplaats is drie-kwart schaduw (rijpt zelfs in permanente schaduw), hoewel wel geldt dat hoe meer zon - hoe sterker de tijdelijke verkleuring naar wit en roze. Dit proces is trouwens al een week of wat bij mijn "Adam" maar ook één van de vrouwtjes aan de gang.

Op de foto (24-4) mijn eigen Adam (2-de jaars). 2015-04-23-2077891429903422.14

Wit is de eerste kleur die verschijnt, daarna komt roze er bij. Na de bloei wordt alles weer groen. Ook de meeste vrouwelijke rassen verkleuren, maar minder sterk en eerder in "gewone" rood/bruine herfsttinten.

Nadelen: katten (de Duitse bijnaam is Katzenkiwi) en vroege uitloop dus kwetsbaar voor lentevorst en rijpe bessen vallen af.

Geplaatst:

Nee helaas, begin vorige maand er eentje aangeplant.

Daarnaast zit ik bovendien nog met een ENORME opgepotte wortelkluit van een ooit grote Boyson berry in mijn maag. Gekregen van iemand die hem niet lekker genoeg vond, wie durft het wel aan? De geefster was meer van de pepers, hoe heter hoe beter. En smaken verschillen. Door die Tayberry heb ik geen ruimte meer voor de Boyson.

Geplaatst:

Ik overdreef enorm met ENORM, maar is wel iets meer Boyson dan een aflegger of wortelstekje....net met veel moeite in een 12l pot gepropt. Past nu makkelijk in auto. Foto volgt vanavond.

2015-04-25-1585321429989260.24

Geplaatst:

@ Angela, ik loop al weken te twijfelen of ik de luitjes op het volkstuincomplex moet laten schrikken of niet met ...... Mirablis jalapa Limelight. Mijn tuin zit namelijk recht tegenover het clubgebouw en terras. Hoe vind jij deze variant ruiken? En hoeveel zaden zou je nog kunnen missen (heb aardig wat meters aan erfscheiding) ? Ik ben in elk geval blij dat de Boyson berry een tweede kans krijgt.

Geplaatst:
@ Angela, ik loop al weken te twijfelen of ik de luitjes op het volkstuincomplex moet laten schrikken of niet met ...... Mirablis jalapa Limelight. Mijn tuin zit namelijk recht tegenover het clubgebouw en terras. Hoe vind jij deze variant ruiken? En hoeveel zaden zou je nog kunnen missen (heb aardig wat meters aan erfscheiding) ? Ik ben in elk geval blij dat de Boyson berry een tweede kans krijgt.

1 plantje word best groot, kleur is erg mooi ik ben van plan er zelf maar 1 te zaaien voor in een pot aangezien het formaat. De geur echter vond ik een beetje tegenvallen maar wel heeeel veeeel bloemen in een plant. Ik heb best veel zaden dus kan er makkelijk een aantal voor je mee brengen.

Geplaatst:

@ Angela: Wanneer de geur alleen wat tegenvalt, maar niet stinkt (terras clubgebouw op 8 meter afstand) dan wil ik de gok wel wagen door een "haag" van 4 of 5 stuks neer te zetten. Voor de zekerheid in ingegraven 11l potten (groot genoeg neem ik aan, grond mag wat droog en schraal zijn las ik ergens) zodat ze mobiel zijn wanneer mensen klagen over de geur of het zat zijn een zonnebril op te zetten. Dus als je vijf zaden kan missen... dan graag.

Geplaatst:
Hoihoi! Had je toevallig nog wat in mijn lijstje gezien ter ruil voor de aardbeitjes?

Ik struikel net over je update van gisteren over twee zielige Egyptische uienplantjes die hun broertjes en zusjes gedwongen achter zich moeten laten . Ik ben bereid om ze een zonnig plekje in mijn tuin aan te bieden! Heb trouwens zat FMS over, wil je er een paar extra?

Geplaatst:

De egytische uitjes zijn voor jou, blij dat ze een leuk zonnig plekje krijgen !! Is welsh onion ook iets voor je? Heb er nog veel zaad van, zover ik begrepen heb ook een vaste uisoort.

Een paar extra fms, daar kan ik geen nee tegen zeggen! Thanks!

Geplaatst:

@ Kim Welsh onion zaad is welkom. Zijn zo flexibel qua toepassing dat ze vast wel in een gerecht passen dat ik deze zomer ga maken. Extra FMS worden geregeld.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...