Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inmiddels is duidelijk dat ik op tijd mijn per ongeluk "extra" bestelde Siberische kiwibessen binnen krijg. Wie hapt en gaat de uitdaging met katten en nachtvorst aan in ruil voor heerlijke kleine " kiwi's" met als bonus een hoge sierwaarde? Er is een redelijke grote kans dat je deze zomer al de eerste besjes kan plukken en anders "zeker" volgend jaar.

Geplaatst: (aangepast)

Welsh Union kreeg ik van Jorieke enkele jaren geleden. (Ze had toen heel veel staan). Is mooi, zeker als het bloeit....te gebruiken als grote bieslook of pijp-uitjes...maar na het voorjaar is er weinig meer aan te oogsten. Beperkte gebruikswaarde dus. Staan hier op een stukje van 40 x 40 cm. en dat is meer dan genoeg.

Wat is de latijnse naam van die Siberische kiwibes? Ik heb al een hele verzameling kiwibessen staan, maar als het een zinvolle aanvulling zou zijn dan zou ik ze misschien van je overkopen....? (Wat is het kattenprobleem ermee?) Stuur eventueel maar een PB met gegevens en prijs. (Moet sowieso nog een PB van je beantwoorden....als ik me niet vergis ...ben momenteel alles aan het "inhalen"...dus komt binnenkort echt wel goed!

Edit: Intussen bij Fruitlent meer info gevonden over de Siberische minikiwi. http://www.fruitlent.nl/siberische_minikiwi.html

Vind hem wel interessant. Maar ras en evt. mannetjes en vrouwtje samen zijn wel belangrijk........

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Lees even die link naar Fruitlent, in mijn berichtje hierboven, Appelvrouw. Dan weet je wat kan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)
Een extra vrouwelijke kiwibes ben ik voor te porren Vincent. ik heb zelf Ken`s red en Weiki man.

Dat gaat qua bevruchting niet lukken omdat het hier niet om de " gewone" kiwibes (Actinidia Arguta) gaat maar om de Siberische (Actinidia Kolomikta). De laatste bloeit ongeveer 2-3 weken (=gokje) vroeger dus ook grotere kans op nachtvorst problemen (vergis je niet; een uurtje -0,5c is genoeg om al de bloesem " naar de knoppen" te helpen en dat voor een plant die in winterrust -40c kan hebben).

Er zijn kwekers die wel kruisingen tussen beide soorten met handwerk en kunstgrepen tot stand weten te brengen, maar dat kan ik je niet aanbevelen.

Fruitlent heeft inderdaad goede en betrouwbare info over dit neefje van de kiwi, zie de link van Weknow.

aangepast door Gast
Geplaatst:
Welsh Union kreeg ik van Jorieke enkele jaren geleden. (Ze had toen heel veel staan). Is mooi, zeker als het bloeit....te gebruiken als grote bieslook of pijp-uitjes...maar na het voorjaar is er weinig meer aan te oogsten. Beperkte gebruikswaarde dus. Staan hier op een stukje van 40 x 40 cm. en dat is meer dan genoeg.

Oh, dank! Nuttig om te weten, wordt dus voorjaar 2016.

Wat is de latijnse naam van die Siberische kiwibes? Ik heb al een hele verzameling kiwibessen staan, maar als het een zinvolle aanvulling zou zijn dan zou ik ze misschien van je overkopen....? (Wat is het kattenprobleem ermee?)

Het kattenprobleem wordt veroorzaakt door precies hetzelfde stofje dat katten zo gek maakt van kattenkruid.... erger er zit ook nog een tweede stofje in dat het beest in de kat naar boven haalt (knagen, wortels opgraven etc). De Siberische kiwibes heeft daarom in Duitsland de bijnaam "Katzenkiwi". Bij een ander kiwi-familielid (Actinidia Polygama) is dat "probleem" overigens nog een factor 10 groter qua aantrekkingskracht. Zie verder PB

Geplaatst:

@ Kim. Na overleg met de lokale Goudse afdeling van Amnesty International, mag ik een derde exemplaar onderdak aanbieden. Misschien dat ik dan toch daarna maar met Salempie Egyptische vleeskruiden ga ruilen, als gezelschap voor de uitjes in mijn pan of oven.

Geplaatst:

Goudvis, er is een Eve's Delight dood. Uitgetrokken door een vogel, weet ik het. Het zijn er nou 7. Ik kan er een willekeurige aardbei bij doen, maar dat is wel verwarrend lijkt me. Er zijn ook geen nieuwe jonkies meer, want de Eve's zijn niet erg scheutig met jonkies baren, in tegenstelling tot andere aardbeienrassen.

Is er nog iets bij mijn aanbod wat ik je kan aanbieden? Ook als je wensen hebt die er niet op staan, kan je het nog proberen, ik heb natuurlijk meer zaad en meer planten dan op de lijst.

Geplaatst:

Dat was wel erg stout van die vogel, maar 7 Eve's is nog steeds okay. Ik heb niet direct andere wensen op dit moment, mocht ik nog wat verzinnen dat stuur ik je nog wel een berichtje. Misschien is een of andere klimmende boon waarmee ik die WigWam kan namaken voor de kids (geloof dat het met capucijners gedaan was en tonkinstokken) dat ik elders op het forum zag.

Geplaatst:

Als het om groeicapaciteit gaat, en niet om de boon: pronkbonen! Forse groeier. Bonen kan je ook eten hoor. Als snijboon in hun vroege fase, als ze langer en dikker worden, worden ze ook taai, maar juist dan zijn de dikke bonen (vrucht) de oogst,

Met een stuk of 8 bonen kan je al een wigwam laten begroeien, maar voor de zekerheid heb ik inmiddels een stuk of 16 pronkbonen voor je in een zak gedaan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...