lambado Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 wouw nu al piggy ? dan heb je ze vroeg gezaaid zeker ? ik heb ze een week en twee dagen geleden gezaaid en ze zijn nu al ontkiemd ik heb de cayenne peper gezaaid. ik dacht dat de pepers een kleine ontkiemings kans hadden dus heb ik er 4x zoveel gezaaid. had er drie nodig heb er nu toch echt wel wat meer Quote
piggy Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 Gezaaid op 4 januari. 20 stuks, opkomst 100%. Ze zijn nu aan 't afharden en gaan volgende week in een gesloten keekbak de koude serre in. Quote
Itoero Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 Wow dat is vroeg.Welk soort kweekbak gebruik je?Heb je dan een kleine serre in een grotere serre? serre² Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Nynkef Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 mijn ene Aji Dulce peperplantje is nu 4 cm groot en heeft 2 kiemblaadjes en 3 echte blaadjes, de andere is 1,5 cm hoog en heeft alleen nog maar kiemblaadjes. Mijn AH-paprikaplantje is 1 mm zichtbaar, die is net aan het ontkiemen Quote
piggy Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Kweekbakjes in de serre. De serre (10 m2) is onverwarmt. Als de zon schijnt kan de temperatuur nu oplopen tot 20 gr. Bij bewolking schomeld het rond de 10 gr. s'Nachts kan het beneden nul worden. Als er nachtvorst voorspeld word gaan de pepertjes de verwarmde propagator in. Quote
Piroska Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Piggy, eerder schreef je dat je je kweekverlichting Dag EN nacht aan had staan. Waarom is dat? En heb je je planten ook op een bepaalde manier laten wennen aan het "gewone" dag en nacht -ritme? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
piggy Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 @Piroska,De plantjes zijn opgekweekt onder kunstlicht in de badkamer omdat het daar het warmste is, maar er zijn geen ramen. Ze staan in een rekje met 2 TL’s dicht erboven die 16 uur per etmaal branden. s’Nachts brandt enkel de badkamer verlichting = spaarlamp(omdat er geen ramen zijn). Ik heb een “tabletje”met een app die mij de volgende lichtsterkten boven de plantjes aangeeft:Badkamerlicht aan (s’nachts) = 22 luxTL’s aan (overdag , 16 uur) = 800 luxNa 8 weken kwamen de pepers in bloei en verhuisden ze naar de koude serre.Overdag in de zon = 8000 luxOverdag bewolkt = 600 luxs’Nachts volle maan = 5 luxHier wordt ikzelf niet veel wijzer van maar de plantjes doen het elk jaar uitstekend, ook zonder lichtsterkte metingen met de “tablet”. Quote
Itoero Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Ik heb ook begin januari gezaaid en heb de eerste bloemknopjes (er zijn er nog geen open)De grootste pepers zijn nu 30 cm.Ik ga ze zo lang mogelijk binnen houden.Vorig jaar stonden ze vanaf 16 maart in de serre.Ze groeiden toen nauwelijks tot het warmer werd, daarom wil ik ze nu zo lang mogelijk binnen laten groeien. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
lambado Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 mijn pepers zijn nu ontkiemt in mijn binnen kasje . kan ik nu de deksel er af halen of moet ik hem er nog lekker op laten zitten ?overdag is het 18 graden en s'nachts is het 15 graden. Quote
harm07 Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 Zelf heb ik het deksel eraf gehaald. Maar dat was meer om dat ze verpot moesten worden en daardoor kon het deksel er niet meer op. Quote
loes Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 kap er nog even op laten totdat het echte plantjes zijn. wel de schuifjes open Quote
Piroska Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 @Piroska,De plantjes zijn opgekweekt onder kunstlicht in de badkamer omdat het daar het warmste is, maar er zijn geen ramen. Ze staan in een rekje met 2 TL’s dicht erboven die 16 uur per etmaal branden. s’Nachts brandt enkel de badkamer verlichting = spaarlamp(omdat er geen ramen zijn). Ik heb een “tabletje”met een app die mij de volgende lichtsterkten boven de plantjes aangeeft:Badkamerlicht aan (s’nachts) = 22 luxTL’s aan (overdag , 16 uur) = 800 luxNa 8 weken kwamen de pepers in bloei en verhuisden ze naar de koude serre.Overdag in de zon = 8000 luxOverdag bewolkt = 600 luxs’Nachts volle maan = 5 luxHier wordt ikzelf niet veel wijzer van maar de plantjes doen het elk jaar uitstekend, ook zonder lichtsterkte metingen met de “tablet”. OK dankje, dus niet 24 uur licht zoals ik eerder begreep, het badkamerlampje dan niet meegerekend want dat stelt niks voor denk ik. Doen ze het goed nu in de koude serre? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
piggy Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 @Piroska s’Nachts is het de normale badkamerverlichting terwijl overdag 2x TL 60 cm 6500K op enkele cm boven de zaailingen schijnt. De normale verlichting heeft een minder felle kleur en zoals uit de meting blijkt, fungeert als nacht. De helft van de plantjes staan nu in de koude serre, onverwarmd, ook s’nachts en doen het uitstekend. Vanaf morgen krijgen we gelukkig “double digit” temperaturen (overdag). Quote
lambado Geplaatst: 7 maart 2015 Geplaatst: 7 maart 2015 ik heb een probleempje mijn peper zaailingen beginnen nu toch wel echt lang te worden misschien een beetje te lang ?de zaailingen zijn nu zo'n 2/2.5 centimeter groot Quote
piggy Geplaatst: 7 maart 2015 Geplaatst: 7 maart 2015 Dat's prima. Hoeveel blaadjes hebben ze, hoever staan ze uit elkaar? (fototje?) Quote
lambado Geplaatst: 7 maart 2015 Geplaatst: 7 maart 2015 Hier is een foto Ik draai de bak wel hoor maar ze draaien al zo snel weer naar licht toe Quote
lambado Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 heel erg bedankt ! ik begon me al zorgen te maken maar goed dit is ook mijn eerste keer dat ik pepers zaai. Quote
lambado Geplaatst: 12 maart 2015 Geplaatst: 12 maart 2015 Hoe gaat het ondertussen met jullie peper zaailingen ? Quote
Dakoina Geplaatst: 12 maart 2015 Geplaatst: 12 maart 2015 Mijn pepers krijgen ondertussen al bloemetjes zie hier de Santa Fe Grande Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com
KoenV Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 even terug over de gezaaide (hongaarse) paprika's en pepers: is het normaal dat de groei precies 'stil' valt? het ontkiemen ging redelijk vlot, heb al een aantal kunnen overplanten die al een paar echte blaadjes kregen,maar heb de indruk dat de laatste week er niet veel meer groeit (enkel kiemblaadjes dus)...had ergens gelezen dat dit bij paprika's vaker voorkomt, zo'n groeistilstand, klopt dit? kan ik hier iets van voeding geven, zoja, dewelke en hoeveel? ze staan in de veranda tegen het raam (zuidkant), 's nachts wordt het er rond de 12-15 graden, ik zet de verwarming er licht op. bij zon zoals vandaag kan het bijna 30 graden worden. ik hou dus de vochtigheid goed in het oog. gewoon wat geduld hebben? Quote
Erny Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 @KoenV: Er kan inderdaad even een groeistilstand optreden na verspenen... Is natuurlijk ook wel een schok voor zo'n teer plantje. Quote
Stan Geplaatst: 18 maart 2015 Geplaatst: 18 maart 2015 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
dirk71 Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Ik heb ook voor het eerst pepers gezaaid in januari. Het was de eerste keer en ik moet duidelijk nog een en ander leren. Mijn plantjes hebben nu gemiddeld 3 bladparen en staan er tamelijk goed bij. Wat ik mij afvraag is hoe vochtig moet de grond zijn en mag ik bemesten met tomaten meststof en zo ja veel weinig? Quote
Erny Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Zolang je nog regelmatig de plantjes overpot in steeds groter potje voorzie je ze al van voldoende mest met de nieuwe potgrond. Dus je hoeft dan nog niet persé bij te mesten. Qua vochtigheid... niet té vochtig... ze mogen best wel eens even een beetje droog staan.Je kan het best water onderin de bak doen en ze dat naar believen laten opnemen. En dan weer tijdje wachten met water geven totdat ze weer droog staan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.