Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaailingen binnen genoeg licht? Meet met je fototoestel!


henkg

Aanbevolen berichten

Voldoende licht binnen is een probleem. Dat is wel op te lossen, maar dan is de energierekening een probleem.

 

Nu kun je met een fototoestel vrij eenvoudig meten hoeveel licht er nu op je plantjes valt.

 

Handige instellingen op je fototoestel, zodat je niet hoeft om te rekenen:

- Vaste ISO instellen (bv 100)

- Vast diafragma instellen (bv 8.0)

(Waarom: De testfoto's worden dan steeds genomen met dezelfde ISO-gevoeligheid en diafragma. De enige variabele is dan de sluitertijd, die kun je straks makkelijk vergelijken)

 

Maak binnen een foto van een vel wit A4 papier, belicht door de lampen. Papier moet op de plek van je plantjes liggen, papier moet (eventueel iets meer dan) beeldvullend op de foto komen, de randen (en alles daarbuiten) mogen er niet op. De foto hoef je niet eens te maken. Bij half indrukken van de ontspanknop zie je de gemeten sluitersnelheid.

 

Doe datzelfde ook buiten, 2x, als de zon schijnt, en als de zon niet schijnt, op dezelfde wijze. De winterzon is een stuk minder fel dan de juni zon, maar feller dan je denkt.

Vergelijk de sluitertijden. Je zult schrikken van het verschil.

Fictief rekenvoorbeeld: binnen 1/40 seconde, buiten 1/200 seconde. Buiten is dan 5x zoveel licht als binnen, en ook buiten is er in de donkere maanden (te) weinig licht.

 

Met de handleiding van je fototoestel erbij moet bovenstaande wel lukken. Vergeet niet om na de test de instellingen weer terug te zetten.

 

Meer (voor vleesetende planten, hebben erg veel licht nodig): http://www.sarracenia.com/faq/faq3400.html

 

Ik ben benieuwd naar je meting. Een verschil van een factor 10 of 20 zou me ook niet verbazen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

een factor 10 of 20 zou me ook niet verbazen

 

Nee, veel groter. Een diafragmastop is steeds de helft. 10 stoppen verschil (en dat is vast minstens zo) betekent 2 tot de 10e macht keer zo weinig.

Dat zou dus ruim 2000x zoveel licht buiten zijn als binnen. Dat is een heel reëel getal!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eerst zelf even uitproberen?

Een factor 2000x minder dan buiten kan reëel zijn, op plekken in huis waar het erg donker is, maar daar zet echt niemand zijn plantjes neer (nee toch?).

Daar gaat het hier dus niet om. Wel over plekken vlakbij een raam (liefst op het zuiden), of onder verlichting. En het verschil t.o.v. buiten.

(Over die diafragma-stoppen: maak het niet moeilijker dan het al is. Er wordt geadviseerd om met een vaste F-waarde (en ISO) te testen, dan hoef je alleen te kijken naar de sluitertijden.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eerst zelf even uitproberen?

 

Snap wat je bedoelt, Henk maar ben lang beroepsfotograaf geweest en heb toch wel heel wat ervaring met licht meten. Ik zei niet zo maar wat

Enkele "vuistregeltjes": Volle zon en bedekte lucht in zomer buiten scheelt al ca. 6 "stops" (= 2 tot de 6e macht verschil)

Buiten en binnen vlak voor een groot raam scheelt al gauw 7 a 8 stops. (Binnen dus maar 2% van de lichthoeveelheid buiten).

Op 1 meter van een raam is de lichthoeveelheid in een hagelwitte kamer nog maar 1/4 (25%) van als je op de ruit meet. Op 2 meter nog maar 1/16 (6%).

 

Onze ogen passen zich razendsnel aan, aan de enorme lichtverschillen en daarom realiseer je je dit haast niet.

 

B.t.w. wat tricky is, is dat je geneigd bent om naar de lichtbron toe te meten. Dan krijg je totaal foute waarden, veel te gunstig. Via een wit papier waarop het licht reflecteert is al beter, maar ook dan moet je nog flink corrigeren. Je zou eigenlijk het gemiddelde moeten nemen van de hoeveelheid licht die van alle kanten komt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...