Geplaatst: 5 februari 201511 j Voor de miniatuurtreinen waarmee ikzelf aan het bouwen ben (ook een soort afwijking, maar wel een leuke) heb ik naast een leesbril heel veel licht nodig op en rondom mijn werktafel/bureau. Volgens mij geldt hier hetzelfde als bij zaailingen opkweken: zoveel mogelijk licht. Heeft iemand een goeie tip voor welke soort licht ik moet kiezen om boven het bureau, dat in de woonkamer staat, te plaatsen/ hangen (verstelbare hoogte) aan het plafond? LEDlampen het best? Zo ja welke? Er zijn ook LED TL's te koop die je in een TL armatuur kunt doen. Tafellampen / loeplampen lijken me minder geschikt omdat ze maar een kleine plek verlichten. Liefst licht van zoveel mogelijk kanten afkomstig. Er is zoveel keus dat ik geen keus weet te maken. Vandaar mijn vraag. O ja en omdat hier veel mensen te vinden zijn die veel met licht hebben.
Geplaatst: 5 februari 201511 j Oh leuk Huub, welke schaal heb je, foto's? Wij (m'n zus en ik) hadden ooit een modelbaan schaal N, momenteel nog even geen plek maar wel (vage) plannen voor een kleine modelbaan als we ergens een plekje kunnen vinden. Onze vader had LGB.Kan je helaas geen advies geven over lampen. Hoewel misschien kun je meer info vinden bij bedrijven die verlichting voor winkels verzorgen. In winkels moeten de produkten ook goed van alle kanten verlicht worden, en daar is misschien ook iets te vinden over kleuren van verlichting.
Geplaatst: 5 februari 201511 j Auteur Het al je wel niks zeggen, maar het wordt een gecombineerde smalspoorbaan in H0m en normaalspoorbaan (ook 1/87 dus) die elkaar tegenkomen in station Villefranche - Vernet-les-Bains in de Pyreneeën. Zowel het bureau als de baan komen in de woonkamer. Een gedeelte van de baan gaat door een raam naar buiten met een wegneembaar segment ertussen. Ik ben de vloer aan het egaliseren om straks de segmenten van de spoorbaan te kunnen verschuiven zodat ze als een puzzel in elkaar passen. Vandaar de vraag om welk licht, het oog wil ook wat. Ik heb wel ouwe tl balken, maar die hang ik niet op in de woonkamer om er een LED-TL mee uit te proberen. Er zijn ook goeie spots, maar ze moeten wel veel licht geven.
Geplaatst: 5 februari 201511 j Is dat niet de "Kleine gele trein" die daar ligt? Is dat de smalspoorbaan die je aan het nabouwen bent? Ben niet zo'n Frankrijkkenner, wel treinengek HOm wordt volgens mij ook gebruikt voor modelbanen van de Rhätische Bahn in Zwitserland, of heb ik het mis. Ik heb me er de laatste jaren niet meer zo in verdiept. Vroeger gingen we ook vaak naar beurzen en zo.
Geplaatst: 5 februari 201511 j dan vraag ik me af waarom je alles volledig wil verlichten? dan zie je toch alle leuke detailverlichting van het decor niet meer? manlief zit ook in de modeltrein hobby, maar gewoon normale plafondverlichting + spotje voor het priegelwerk. scheelt misschien dat zijn mancave een bak licht krijgt door de dakramen. is de ledstrip die nu bij de action ligt misschien iets voor jou?
Geplaatst: 5 februari 201511 j In elke hoek een bouwlamp....je waant je in een voetbalstadion......maar je ziet alles!!
Geplaatst: 5 februari 201511 j het blijven mannen hè achja, ik heb een naaihok ....ieder zijn ding....
Geplaatst: 5 februari 201511 j In elke hoek een bouwlamp....je waant je in een voetbalstadion......maar je ziet alles!! ....met vip ruimte....
Geplaatst: 5 februari 201511 j Auteur Mijn bureau moet het meeste licht hebben. Maar ik geloof dat ik het maar zelf moet uitzoeken verder, meer licht valt hier niet te verwachten geloof ik.. Inderdaad train jaune, veel zelfbouw, scratch building en nog meer geduld. Dus licht op de baan heb ik genoeg, het gaat om de plek waar ik de spullen zit te maken, net als die naaimachine. Maar dan wel iets verspreid, over het hele bureau zeg maar.
Geplaatst: 5 februari 201511 j boven de naaimachine heb ik een boekenplank hangen, met daaronder een ledstrip. dat geeft prima licht zonder teveel schaduwen. + eventueel nog een ledspotje voor het detail-priegel-werk. (jep, veel led hier in huis )
Geplaatst: 5 februari 201511 j Auteur Ja ik wil dus ook zo graag de LEDkant op. Maar een moeilijkheid is dat je je vreselijk kunt vergissen qua kleur en stralingshoek.Doen LEDstrips niet heel erg aan kerst denken? Ik heb hier ook nog een paar LEDslingers liggen bedenk ik me...
Geplaatst: 5 februari 201511 j ligt aan de kleur denk ik? en kleur is nogal persoonlijk dus even uittesten wat jou prettig werkt. we hebben hier in huis vooral warmwit licht, doet mij niet aan kerst denken. bij sommige kan je kleuren kiezen, vooraf ingestelde kleuren of zelf instellen met rood/groen/blauw. soms nog extra opties zoals verandering van kleuren en knipperende kleuren. daarmee kan je vast een kerstsfeer oproepen. maar voor werklicht is dat allemaal niet nodig, net als bij plantjes
Geplaatst: 6 februari 201511 j ik heb hier een ledlamp op pootjes maar vindt het licht niet prettig, fel wit net of het knippert, zet meestal een bouwlamp erbij
Geplaatst: 6 februari 201511 j Auteur Dat knipperen wordt wel van TLs gezegd, merk ik nooit zoveel van. Je hebt ze ook met hoog frequente knippers, daar zou je niks van moeten merken. Maar leds, die knipperen dacht ik niet. Bouwlampen heb ik naar de kringloop gebracht, vanwege het hoge wattage, dus hoge stroomrekening. Leds betekent meer licht voor minder geld, dus ik zoek verder.
Geplaatst: 6 februari 201511 j De oudere Led-lampen zijn inderdaad meestal nogal hard koud licht, maar tegenwoordig zijn ze ook in warmere lichtkleuren te koop gelukkig.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.