Billie Geplaatst: 6 februari 2015 Geplaatst: 6 februari 2015 Hey Iedereen, Ik zit vol met vragen tegenwoordig Nu heb ik recent een bestelling gedaan bij Mycelia en zal deze midden februari klaar zijn om verstuurd te worden. De pluggen wil ik uiteraard gebruiken om stammetjes in te enten (is dit een juiste benaming?), maar ook wil ik graag zelf pluggen maken zodat ik wat ruilmateriaal heb voor op onder andere dit forum...Hoe begin ik hier aan? Reeds gevonden op dit forum https://www.moestuinforum.nl/kweek-technieken-t8367-20.html Waar haal ik de pluggen? Hoeveel reeds geïnfecteerde pluggen steek ik bij hoeveel niet geïnfecteerde? Groetjes Tom Quote
Stan Geplaatst: 6 februari 2015 Geplaatst: 6 februari 2015 De pluggen/deuvels kan je kopen bij iedere bouwmarkt of ijzerwaren winkels(er zijn verschillende maten en diktes) ik gebruik 0,8 cm en betaal iets van rond de 5 euro de 100 tot 150 stuks. Rond de 20% doorgroeide pluggen bij de nieuwe grbruiken(kan je ook extra op wat zaagsel of karton doen zodat je niet enkel pluggen maar ook wat substraat extra krijgt). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Klavertjevier Geplaatst: 6 februari 2015 Geplaatst: 6 februari 2015 Er was al een topic hier over: zelf-deuvels-maken-t15920.htmlDoe er je voordeel mee. Want zelf maken is toch leuker dan kant en klaar kopen Quote
Billie Geplaatst: 7 februari 2015 Auteur Geplaatst: 7 februari 2015 Bedankt voor de link, maar ga vandaag toch maar even langs de Hubo of Gamma Mijn vraag was misschien niet zo duidelijk, maar het ging 'm niet zozeer over het maken van de pluggen zelf, maar hoe hier het mycelium op te krijgen. Quote
noedel Geplaatst: 7 februari 2015 Geplaatst: 7 februari 2015 gewoon de pluggen of ander broed waar het mycelium al op groeit tussen de andere pluggen leggen. Quote
Billie Geplaatst: 18 februari 2015 Auteur Geplaatst: 18 februari 2015 Nog een vraagje voor de kenners hier... Moet je de (gekochte) pluggen koken om ze steriel te krijgen? Quote
Klavertjevier Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Noodzakelijk denk ik niet. Als je goed broed hebt zal deze snel de pluggen begroeien en dan krijgen schimmels van buitenaf weinig kans. Ik heb het tot nu toe wel gedaan. Het is maar een handje vol in een klein pannetje dus dat is zo gepiept. En je moet ze toch nat maken dus dat is twee vliegen in een klap. Quote
Stan Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 De pluggen hoef je niet te gaan koken. Wel wat vochtig maken(ik zet ze vaak even in heet water). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Billie Geplaatst: 18 februari 2015 Auteur Geplaatst: 18 februari 2015 Stan, zie net je antwoord...Ik heb de raad van klavertjevier gevolgd en 150 deuvels in een pot met water voor een half uur gekookt. Daarna nog de pot nog een half uurtje laten staan en het overtollige water afgegoten. Dan de pluggen, zonder aan te raken, verdeelt over twee potjes welke ik uitgeveegd had met een doekje met Isopropyl Alcohol. Kwestie van extra proper te werken.In potje 1 zijn de deuvels van Flammulina velutipes (Fluweelpootje of Enoki) en in potje 2 de deuvels van Hypholoma capnoides (Dennenzwavelkop) toegevoegd.Zo hoop ik van twee keer 50 pluggen deze te verdubbelen en dan nog wat over te hebben om een nieuwe cultuur te starten Als dit goed loopt heb ik zelfs nog materiaal over om te ruilen met geïnteresseerden. Groetjes Tom Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.