Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Erny in de lappenmand

Featured Replies

Geplaatst:

Wat een verhaal weer Erny, wanneer komt je boek uit

Troost het als je niet de enige bent die slecht slaapt, zich piep voeld en de hormonen door het lichaam gieren

Geplaatst:

Eerst het boek, dan een serie: De perikelen van het Nederlandse zorgstelsel. Wel fijn dat je je afspraak kon verzetten. Op sommige dagen kun je inderdaad maar beter thuisblijven, ook al is dat momenteel het enige wat je uberhaubt kunt doen. En wat een gedoe weer met die rekening. Voet bij stuk houden hoor!

Geplaatst:

Ik kan me goed voorstellen dat je niet akkoord kunt gaan met slechts 30 cent verlaging. Jammer voor je dat je nu niet naar de tuin kunt.

Geplaatst:

afdeling chirurgie zal wel blij zijn met zo'n mondige patiënt nou de rekening nog. lekker makkelijk zullen ze wel denken, de meeste patiënten hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Gelukkig heb je hormonale dipdag weer overleeft. heb je vandaag ook wat kunnen genieten van het mooie weer?

de vogeltjes vliegen hier af en aan met nestmateriaal. blijft leuk om te zien.

uitleg voor machtigen staat als het goed is op de achterkant van je stempas. maar in het UMCG kan ook gestemd worden, misschien is dat nog een optie als je heen gaat voor controle?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja... dat was een optie. Was zelf gelukkig ook net op tijd op dat idee gekomen dus had paspoort en stempassen meegenomen. Kwam het goed uit dat ik vandaag controle had.

Was wel een heel eind rollen zeg met die krakkemikkige zwaar voort te bewegen rolstoel. Helemaal aan het eind bij de personeelskantine zat het stemkantoor. Dat voel ik nu wel in mn armen. Maar er is gestemd.

Verder zijn er wat hechtingen uitgepeuterd. Buitenkant enkel alle hechtingen, binnenkant om en om. En volgende week maandag pas weer terugkomen. Poot nog steeds zo veel mogelijk hoog houden en rusten. Daar verandert eerst nog niet zo veel dus.

Toen naar de afdeling Chirugie en de kamer waar de Paardemeisjes/dames liggen.

Dame van Borkum had goed nieuws, die mag zaterdag naar huis. En andere paardemeisje had ook goed nieuws... die mag vrijdag waarschijnlijk naar huis. Allebei hebben die nu zo'n 6 weken daar moeten verblijven. En dat is echt wel zwaar. Ze kunnen dan ook niet wachten tot het eind van de week.

Terwijl ik daar was kwam de Fysiobitch ook daar langs met haar domme looprekje. Vrouw met ook enkelbreuk moest ook laten zien dat ze met dat ding kon voortbewegen en mag dan ook naar huis. Nou... dat zag er toch wel een stuk soepeler uit dan dat gestuntel van mij toen. En deze vrouw is toch wel zo'n 15 jaar ouder dan ik ben...

Dus ben het ook achteraf gezien nog steeds niet eens met de beslissing van de fysiobitch dat ik met looprek kon lopen... tsssss... dát was écht geen lopen... dát was huilen met de pet op. Als ik me daarop naar de wc had moeten bewegen had ik halverwege van ellende in mn broek gepist waarschijnlijk...

Vervolgens moest paardemeisje het gaan doen met het looprekje... En ook zij kon daar prima op voortbewegen. Dan zie je toch wel hoe belangrijk het is dat je andere voet/been het gewoon goed doet. Dan heb je een stabiele basis.

Maar nadat het looprekjestestgebeuren afgehandeld was zijn we naar beneden getogen en naar de Brasserie gegaan. En daar zat Paardedame Borkum ook al met haar partner. Die kwam aansnellen om mij en paardemeisje de rolstoeloprit op te duwen. Want die is namelijk ietwat te steil om dat alleen te kunnen doen. Goed over nagedacht dus ook... in een ziekenhuis...

Lekker weer de Carpacciosalade genomen... met een wijntje erbij. Heerlijk was dat bord met heel veel groen en pijnboompitjes en pesto en balsamico afgedekt met carpaccio van rundvlees. En lekker brood erbij... Heb dit keer alles opgegeten... incl. het brood. Leek wel een hongerig konijn...

Ondertussen beetje duits en nederlands kletsen en vertalen.

En we hebben afgesproken dat we naar Borkum komen als we allemaal weer kunnen lopen... en nee... dan gaan we dus NIET paardrijden...

En we appen...

Dus dat was weer een leuk afscheidsfeestje... Volgende keer als ik voor controle kom hoef ik niet meer naar mn afdeling omdat er geen bekenden meer zijn...

Beetje zon meegekregen, bij het wachten op de taxi voor de deur.

Helaas mocht paardemeisje nog niet naar buiten vandaag want nog gevaar voor besmetting van haar mega wonden. Zitten nog niet helemaal aan elkaar. Dus zaten binnen, anders hadden we lekker buiten bij de hoofdingang, in het zonnetje, de uitlaatgassen en walmen van de rokers kunnen opsnuiven.

Geplaatst:

Mooi dat de hechtingen er uit zijn en ze je weer lieten gaan.

Leuk dat jullie contact houden, zo leer je nog eens mensen kennen.

Heerlijk om dan in het zonnetje te kunnen zitten, al is het wachten op de taxi.

Hopelijk kun je onder begeleiding wat meer van de lente genieten.

Geplaatst:

Goed nieuws Erny!! Warme zon kan ook veel doen met een mens he ?

Geplaatst:
  • Auteur

Jullie hadden nog iets van mij tegoed...

De recepten van het heerlijke Marokkaanse eten dat N. had meegenomen naar het ziekenhuis:

Recepten komen uit de NRC zei hij.

============================================================

MAROKKAANSE GEHAKTBALLETJES

(2 personen)

Ingredienten: 250gr rundergehakt, 1 fijngehakte ui, flink wat kleingesneden peterselie en korianderblad, 3-4 tl (=theelepel) paprikapoeder, 2 tl komijn, 1 tl kaneel, zout, olie, 1 blik gepelde tomaten, 2 teentjes fijngehakte knoflook, 1-2 tl zwarte peper, 2 eieren

Meng het gehakt met de helft van: de uisnippers, peterselie en korianderblad, paprikapoeder, komijn, kaneel, verder wat zout + olie en maak er balletjes van.

Verwarm een aantal eetlepels olijfolie in de koekepan en voeg de tomaten, de fijngesneden knoflook, de rest van de kruiden, specerijen en uisnippers toe. Laat zachtjes een tijdje pruttelen en doe de gehaktballetjes in de saus. Laat ze in 5 minuten gaar worden met deksel op de pan. Breek dan de 2 eieren tussen de balletjes en laat ze nog 5 minuten meesudderen, tot ze gestold zijn.

==============================================================

MAROKKAANSE WORTELSALADE

Ingredienten: 500g worteltjes of winterwortel, paar takjes peterselie en koriander, 3 teentjes knoflook, 1/2 tl komijn, 1 tl paprikapoeder, 3 el (= eetlepel) azijn, 1-2 el olie, zout

Kook de gesneden worteltjes gaar met wat zout. Hak peterselie, koriander en knoflook fijn en houd ze apart. Verwarm in een pannetje de olie, azijn en de specerijen. Voeg de gare worteltjes, de kleingesneden kruiden en knoflook toe en verwarm alles al roerend een half minuutje.

Daarna de salade laten afkoelen en liefst enkele uren laten intrekken.

================================================================

Heerlijk met Marokkaans brood of met gierst en smullen maar!

================================================================

Vanavond komt D. met lekker Indonesisch eten uit authentieke afhaaltoko.

Ben benieuwd.

Heb net wat boontjes gekookt, ja uit die vriezer, dacht dat als ze te vreten zouden zijn die er wel bij konden met sambal e.d.

Maar... blehhhhh.... echt vies... Smaakt niet eens meer naar boontjes.

Dus die zijn in ieder geval allemaal afgeschreven. Op de compostbult ermee.

Morgen weer voor controle naar het ziekenhuis. En heb ook weer een nieuwe cast nodig, de " gips/spalk" van nu is te zeer verbogen en drukt nu op enkel en doet daardoor pijn.

Dus heb mn enkel nu maar megadik ingezwachteld. Zit geen beweging in dus superveilig.

En geen druk-pijn meer en dat is fijn.

De Camelia in de achtertuin laat de laatste jaren echt zien dat ze blij is dat ik haar gered heb toen het een klein plantje was. Ze staat nu weer nóg uitbundiger te bloeien als vorig jaar. Echt prachtig.

Oh... en de eerste mug zoemde in de keuken bij mn oor en was voornemens mij te prikken.

Geplaatst:

getver die boontjes

in het ziekenhuis weer helemaal goedgekeurd?

(pff ik loop ook wat achter met bijlezen en je topic helemaal over het hoofd gezien)

Geplaatst:

Nu al een mug? Dat is vroeg

Wat zonde dat je de groente uit de vriezer toch weg moet gooien.

Geplaatst:

Flikker alles maar weg Erny..straks wordt je nog ziek!

Hoe gaat het verder in de mand?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Maak je vriezer leeg en schoonmaken, voor de nieuwe inkoop

Geplaatst:
  • Auteur

Jetje, mn mandje begint behoorlijk saai te worden... Is nu ook al vier maanden mn designated ligplekje... (met na 2 mnd 1 week vrijheid)... En dat is best wel lang. Denk dat dat me een beetje begint op te breken.

Begin behoorlijk ongedurig te worden... Mis het zaaien en plannen van de plantjes... mis mn tuintjes... mis het buiten zijn... Dagen gaan langzaam voorbij...

Nu nog minstens een week met deze "gips" die me continu overlast/pijn geeft... Tel elke dag af... gaat erg langzaam...

Bij de volgende ziekenhuisafspraak, rond pasen, gaan er foto's gemaakt worden om te kijken hoe het er van binnen uitziet.

Ondertussen wordt de groep mussen, die aan mn mezenbollen hangen, steeds groter.

Van 3 naar 5 naar 7... en nu heb ik er al 11 geteld... Gaat dan ook erg snel met de bolletjes... En waar de mezen best wilden delen met de mussen, jagen de mussen de mezen nu actief weg... Das niet aardig!

En vandaag ontdekt dat de apotheek ook thuisbezorgd bij gevallen zoals ik. Dat had ik wel eerder willen weten... Nu in blijde verwachting van de pijnstillers...

Geplaatst:

Volhouden Erny, je kan hier troost zoeken.

Je bent niet de enige waar het een aangepast moestuinseizoen wordt, Loraine en ik steunen je

Wel handig als je pijnstillers thuis worden gebracht, als halen geen optie is.

Hopelijk zijn de artsen tevreden met pasen en krijg jij weer meer vrijheid.

Heb je de vriezer al leeg en schoon voor de nieuwe inkopen?

Geplaatst:

juist nu de lente begint extra vervelend dat je binnen zit. tenminste, ik vind zelf in de winter binnen zitten minder erg...

kan je nog extra vetbolletjes gebruiken? ik heb er nog 3 binnen liggen. hier raken ze niet op.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, neem maar mee! Hier wordt het restaurant druk bezocht.

Medicijnen zijn afgeleverd. De bezorger wist me te vertellen dat hij een tweedubbele breuk heeft gehad en dat dat nooit meer is goedgekomen... (en bedankt... )

Maar hij was dan ook weer te vroeg gaan werken en heeft te zwaar belast. Dat moet ik dus niet doen.

Geplaatst:

Als ik in de buurt had gewoond, had ik je in de auto gezet, rolstoel meegenomen en naar de tuin gereden. Niet dat ik veel voor je kan doen in de tuin met mijn lyme, maar je had dan in ieder geval even je tuin gezien. Rolstoelen kun je trouwens huren bij thuiszorg, misschien ook wel scootmobiels. Dat zou wel handig voor je zijn. Kun je overal komen, ook in winkels. Soms een ware verzoeking als de gangpaden smal zijn (je leert er goed van achteruit manouvreren en een achteruit-rij-piep nadoen), maar soms ook prima te doen.

Mijn vader kan je helaas ook niet meer helpen. Hij kan niet buigen en bukken. Zijn eigen groentebakken op de patio worden nu door mijn broer verhoogd door er een lage tafel onder te maken. Zo kan hij toch weer met zijn hobby verder.

Geplaatst:

Sterkte Erny, het lijkt me niet gemakkelijk om zo stil te moeten zitten "when all the birds are singing in the sky"...

Geplaatst:
  • Auteur

Haha... Kibas, die achteruitrij-pieppieppiep gebruik ik al... Daar ben ik in het UMCG al mee begonnen en inderdaad in supermarkt ook erg handig. Mensen reageerden daar positief op.

En heb een opvouwbare leenrolstoel met zo'n lekkere uitstekende beensteun, gratis voor een half jaar. Maar das niet zo'n fijne, zet mijn energie erg slecht om in voorwaartse beweging.

Terwijl ik er toch gelijk van begin af aan erg behendig mee ben. Tot verbazing van de verpleging... hetgeen mij dan weer verbaasde, want zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet... vooruit, achteruit, draaien naar links, draaien naar rechts, heel rondje... Ben blijkbaar een natuurtalentje... das mooi voor de toekomst...

Wat fijn voor je vader dat je broer dat doet voor hem. Kan ie toch nog wat tuinieren. Hoop dat ie toch nog wel een keer weer bij mij kan komen genieten.

Jetje: " Birds flying high, you know how I feel..."

Maar mis ook het foto's maken toch ook wel meer als verwacht... Schiet nog aardig wat af als ik op de tuin ben. Nu heb ik alleen foto's van gezwollen pootje, hardware, ziekenhuis, wonden en littekens en de diverse edities gipsspalken...

Oja... en wat foto's op afstand van de Camelia die echt elk jaar uitbundiger bloeit. Is echt prachtig dit jaar.

En dan staat hier mn mooie ongebruikte zuurkoolpot ook in beeld. Dat wordt dus ook geen Kimchi uit eigen tuin maken dit jaar... Leek me een mooi experiment. Met ook snijbiet erin enzo...

Dat project moet dan ook maar een jaartje wachten.

Realiseerde me net ook dat het jaar dan straks ook zomaar snel voor bij is voor mij. Als ik weer een beetje kan lopen (hopelijk) is het al bijna zomer... en die is vast weer veel te snel voorbij en dan is het alweer herfst etc... Wel raar om dat hele voorjaar te missen zo...

Geplaatst:

Ja, dat pieppiep geeft leuke reacties

Ik kom zeker nog wel een keer met mijn vader langs.

Wanneer denk je weer te kunnen lopen en in de tuin te werken? Is het een idee dat diverse mensen alvast wat voor je voor gaan zaaien? Of is dat niet praktisch.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee joh, heb absoluut geen enkel idee wanneer ik weer iets zou kunnen. Dus dan liever niets, dat geeft alleen maar extra zorgen.

Mijn sjalotjes worden door L. in de grond geduwd en ook wat uitjes. En zij zaait ook genoeg snijbiet voor ons beiden.

Misschien dat ik eind april nog wat tomaten durf te zaaien...

Eerst afwachten.... en anders is er nog genoeg wat ik ter plekke kan zaaien in de zomer.

Ik reken er gewoon op dat het seizoen voor het grootste gedeelte verloren is voor mij. En dan kan ik straks ook met een gerust hart lekker in de zon gaan zitten en nix doen en rosee drinken. Moet dan ook niet de druk hebben dat ik op de tuin bezig moet terwijl het misschien nog niet kan.

Dit wordt gewoon weer een revalidatiejaar.

Geplaatst:

Eens even zien, wat kun je in juli of aug zaaien waar ik mogelijk nog zaad van heb...

Andijvie Breedblad Volhardt winter (kan tot -15 gr), snijandijvie, boerenkool, biet cylindra, sommige bonen, chinese kool, groenlof, rode tuinmelde, mizuna, molsla, paksoi, raapstelen, radijs, sla attraction, sla parella red (wintersla, kan tot -10grC), snijkool, snijsla, spitskool, tatsoi, tsoi sim, tuinraap, veldsla, winterpostelein, ijsbergsla, goudsbloem, basilicum. Niet alles zal in de herfst nog oogstbaar zijn, maar je zult nog nooit zo'n goed voorjaar krijgen .

Wat dacht je er van om ook vaste groenten te gaan kweken. Dan heb je andere jaren altijd wat: barbarakruid, bloedzuring, engelwortel, eeuwig moes, hertshoornweegbree, roomse kamille, roomse kervel, rankspinazie, rapunzelklokje en suikerwortel zijn in juli of later nog te zaaien en allemaal vaste planten.

Mocht je ergens zaad van willen, laat dan maar weten, dan kijk ik of ik nog wat heb.

Geplaatst:

klinkt als een goed plan

ook in de zomer of het najaar zijn er genoeg kleine dingen in de moestuin of bij het huisje te doen zonder verplichtingen. zoals in de zon zitten met een rosé in de ene hand en een camera in de andere

Geplaatst:
  • Auteur

Haha... deel heb ik al, deel zal ik niet zetten want eet ik niet (bitter), deel is wintergroenten en die zet ik ook niet (te ver fietsen voor portie boerenkool)...

En de rest heb ik denk ik bijna allemaal wel...

Heb genoeg zaden dus maak je daar maar niet ongerust over. Had eigenlijk gewild eens flink te zaaien en daardoor lekker opruiming te houden in het zadenbestand.

Maar mocht ik wat nodig hebben dan weet ik je te vinden.

En heb natuurlijk ook nog de tuin bij mn huisje die in ontwikkeling was maar nu weer verwaarloost. Daar heb ik ook altijd wel wat te doen mocht ik me gaan vervelen in de zomer/nazomer.

En basilicum en andere tuinkruiden kweek ik straks natuurlijk wel gewoon voor onder de lampjes. Kan toch echt niet zonder basilicum.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het is stil in de lappenmand..Erny, ben je al uitgevlogen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.