Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Potgrond vs zaai en stek grond


annavaris

Aanbevolen berichten

Ik ging vandaag naar het tuincentrum om wat spullen te halen om voor te zaaien.

Toen ik met me zak potgrond bij de kassa stond kreeg ik de vraag of ik het ging gebruiken om te zaaien.

De mevrouw achter de kassa vertelde me dat je voor het voorzaaien beter zaai en stek grond kon gebruiken omdat dit voedings armer is en dan zou je sterkere planten krijgen. En dat je pas na het verspenen potgrond moet gebruiken.

 

Is dit zo of heb ik nu gewoon een veel te dure zak grond gekocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potgrond is goedkoper dan zaai en stekgrond dus je hebt geen te dure zak gekocht. Potgrond is prima te gebruiken om in te zaaien maar dan kun er wel beter eerst het grovere materiaal uit halen (door te zeven bijv.) en er dan wat zand bijmengen. Zie ook :

 

zaaigrond-maken-t16216.html#p256878

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

tipje van de hovenier: gewoon potgrond gebruiken voor het zaaien, eenmaal ontkiemd, dan kan de plant meteen de aanwezige voeding gebruiken.

 

zaai stek grond zit geen voeding in

een dag niet buiten geweest is een overgeslagen dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon potgrond.

als je in de volle grond zaait, doe je er toch ook niets anders aan grond bij.

zie de natuur zelf.

zaad komt bijna altijd op als het ergens terecht komt.

vandaar ook dat we zoveel last hebben van kruid dat we niet willen n.l. onkruid.

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het binnen voorzaaien gebruik ik zaai en stekgrond maar als je dan niet/wat laat verspeend dan worden de zaailingen 'snel' geel, dat ga je niet hebben in potgrond. Volgens mij is potgrond even goed maar inderdaad even uitzeven zodat hij net zo dun en fijn om werken is als goede (maar wel dure) zaaigrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...