Geplaatst: 16 november 20159 j Auteur Nou, de 1e poging ging al mis; ik had de melk per ongeluk te heet gemaakt (wou tot 73 graden, hij werd dik 80) en na afkoelen en aanzuren en stremsel toevoegen, stremde het niet genoeg. Na 2 uur had het nog steeds de dikte van yoghurt, en niet van snijdbare kaas-in-wording. Dus, nu een 2e poging met nieuwe melk, gewoon goed verhit, afgekoeld, aangezuurd en gestremd. Ik heb er net blokjes van kunnen snijden, dus dit gaat toch echt wel camembert worden gelukkig. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 november 20159 j Jorieke, weet je of dit ook met melk uit de supermarkt te maken is? Met vriendelijke groet,Wim.
Geplaatst: 16 november 20159 j Auteur Ja, met normale verse melk kan het wel. Neem dan wel altijd volle melk. En je kunt er een flinke scheut slagroom bij doen, zodat je een echt lekker romige camembert/brie krijgt. Want zelfs volle melk uit de supermarkt is mager vergeleken met wat ik gebruik. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 november 20159 j Auteur Zo, dit gaan toch echt wel camemberts worden. Ik snijd ze morgen of overmorgen in 4-en (dus 8 stukken in totaal), zodat ze per puntje mooi schimmelen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 november 20159 j Dat lijkt er zeker al op Heb je de wrongel weer eerst in kaasvormen in laten zakken voordat de pcv-vormpjes eraan te pas kwamen? Enne, komen die twee verdwaalde strepen van de touwtjes van het bamboematje?
Geplaatst: 17 november 20159 j Auteur Ik giet de zachte wrongel eerst in de 650-grams kaasvormen. Met kaasdoek er in. Dan zakt het nog een heel eind, en kan je ze een paar keer omdraaien. Dan zijn het een soort bolletjes, giet je er wat kaaszout overheen, en dan leg ik ze op zo'n matje en zet ik die PVC vorm er omheen. De kaas zakt namelijk nog flink uit, en dan gebeurt dat tenminste een beetje netjes, met mooie opstaande randjes zoals een echte camembert (en dus geen vliegende-schotel-vorm). Die laat ik er meestal 2 dagen omheen, maar de kaasjes zijn nu net wat dikker dan normaal en dan blijven ze wel heel hoog in die vorm. Ze mogen dus best iets meer uitzakken. We zullen zien hoe het gaat. Ja, die strepen zijn van de touwtjes. Maar je draait de kaasjes nog zo vaak, dat die 2 strepen al gauw een ruitjespatroon vormen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 november 20159 j Auteur Ik heb de PVC buis toch weer om de kaasjes gedaan, ze zakten nog wel heel erg uit. En nu heb ik de kaasjes ook in 4-en gesneden, en beginnen ze te schimmelen. Omdraaien doe ik 2 maal per dag, want ze groeien nogal vast aan het sushi-matje, en dan kan je de korst wat stuk trekken. Dus vaker draaien zodat ze niet zo vast komen te zitten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 november 20159 j Mooi beeld met al die stukjes! Wat ik niet helemaal snap uit je verhaal. Had je de PVC-buis er de alleen de dagen voor het snijden omheen? Of leg je die vier stukjes weer bij elkaar en gaat de buis er nu weer omheen? Maak je dat matje tussendoor schoon met iets? Ziet er helemaal niet uit alsof er iets aan blijft plakken
Geplaatst: 23 november 20159 j Auteur Ja, die buis zit er alleen de 1e paar dagen omheen. Die dagen is de kaas nog zacht van het uitlekken, en zakt hij naar mijn zin teveel uit. Nu heeft hij mooie opstaande randjes. En nu zijn de kaasjes stevig genoeg om zonder ring te liggen. En om te snijden, wat je het beste doet voordat ze echt gaan schimmelen. Ze liggen nu dus los van elkaar, zodat ze aan alle kanten mooi wit plus vormen. Ik heb de matjes nog niet weer schoon gemaakt, dat doe ik vandaag of morgen wel even. Er groeit alweer heel wat wit in die matjes, dus even een sopje en dan goed drogen voordat de kaas er weer op gaat. De hele bak krijgt dan even een schoonmaakbeurt. Als het goed is blijven er geen stukjes kaas aan plakken nee, want dan trek je de korst van je kaasje. Dus net als met een pleister: heel voorzichtig stukje bij beetje losmaken. En nu dus 2 maal per dag even draaien. Dan zitten ze lang niet zo vast Normaal snijd ik ze niet in dit soort kleine puntjes, maar nu wou ik dus 1-persoons-porties maken, zodat ieder zijn eigen kaasje heeft als mijn familie komt eten over 2 weken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 november 20159 j Auteur We hebben de kaasjes dit weekend per stuk verpakt in plastic folie, en in de koelkast gelegd (hiervoor lagen ze in de kelder). Hopelijk kunnen we komend weekend dan gebakken camembert eten Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 december 20159 j Auteur Nou, het was gisteren eindelijk zo ver. Ik heb de kaasjes per stuk in een bakpapiertje gedaan, met opstaande randen maar de bovenkant open. Een schaaltje van papier zeg maar. En toen even een dik kwartier in de oven op 200 graden. Met een vork had ik een paar gaatjes in de korst geprikt voordat ze er in gingen.Ze waren vrij rijp, ze roken al best scherp. Ik was een beetje bang dat mijn lieftallige broer'tje' (28 jaar, en op de een of andere manier niet zo avontuurlijk met smaken en texturen enzo.) zou miepen. Maar na bakken was die scherpe geur weg, en was het alleen maar heerlijke zachte stromende kaas zodra je de korst kapot maakte op je bord (in het papieren pakje). Ik had bakjes met uitgebakken spekjes, crouton-pitjes-kruiden-mix, en bakjes met appel op tafel staan. Om over het kaasje te strooien, of in de zachte kaas te dopen. En soepstengels natuurlijk Ik heb geen foto's gemaakt, maar mijn moeder wel. Ik zal eens vragen of ze een beetje zijn gelukt, met flits. Ik heb de kaasjes niet gewogen van te voren, maar deze puntjes waren net mooi per persoon. Vond ik. We hadden van allerlei hapjes, dus dan eet je al gauw teveel. Ik had dus van 4 liter melk, 8 van deze puntjes gemaakt. Dikke edit: Mijn broer'tje' blijkt het kaasje toch niet op te hebben gegeten. Hij heeft volgens Joep wat 'in het midden gepeurd' en de spekjes wel met smaak gegeten. Nou ja... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 december 20159 j Leuk verslag weer En van harte gefeliciteerd "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 6 december 20159 j Leuk! Lijkt me heerlijk toe. Vervelend voor je broer, dat hij niet zo van die smaakjes houdt en daar niet even in door wil bijten. Ben benieuwd naar de foto's. Met vriendelijke groet,Wim.
Geplaatst: 6 december 20159 j Auteur Niet echt een smakelijke foto Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 december 20159 j Ziet er heerlijk uit Jorieke! Ik ben gek op camembert uit de oven... Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Geplaatst: 16 december 20159 j Witschimmel, 2 weken, iets te jong maar kon niet meer wachten, toch heerlijk. Rauwe melk, 1 kg.
Geplaatst: 16 december 20159 j Mooi. Hoe zwaar is het kaasje geworden? Welke schimmel heb je gebruikt? Met vriendelijke groet,Wim.
Geplaatst: 16 december 20159 j Uitgangspunt was 7,5 liter rauwe melk.Uiteindelijk was het kaasgewicht 1,0 kgKaas-diameter x hoogte: 170 x 50 mm.Als schimmel is 10 vierkante cm Camembert-korst, fijn gemaakt met een staafmixer in een beker melk gebruikt. (goedkoopste supermarkt kwaliteit)
Geplaatst: 23 januari 20169 j Auteur Hier een betere foto van een camembert uit de oven, ik had 1 ronde kaas gemaakt en die in een helft en 2 kwartjes verdeeld voordat het schimmelen begon. Dus korst rondom de 3 stukken, en nu lekker 1 voor op brood en 2 puntjes gebakken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 februari 20169 j Jorieke, hoeveel stremsel voeg je toe aan 3L melk? Ik wilde een camembert maken en dus staat er 3L gepasteuriseerde melk uit fles van de boerderij te stremmen, maar na een uur lijkt er nog steeds niets te zijn veranderd. 't is wat met die kaas vandaag.. Heb 2 kleine klontjes zuursel, 23 druppels stremsel en het briekorstmengsel bij de bijna warme melk gedaan. Op 32 graden de pan uit het warme water gehaald en weggezet voor stremming.
Geplaatst: 3 februari 20169 j Auteur Uhm (even opzoeken) ik had de afgelopen keer 20 druppels op 3 liter. En 3 ijsblokjes zuursel. Balen dat het niet wil stremmen. Wat is de temp. van de melk nu? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 februari 20169 j Was na 1u45m gezakt naar 29, dus toen maar weer even in warm water gezet.
Geplaatst: 3 februari 20169 j Auteur Tja, maar dan nog had het moeten stremmen al. Vaag hoor... in boekjes staat een half uur, bij mij is dat vaak een klein uur tot een uur. Echt langer is niet normaal... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.