Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Laagstam fruitbomen te dicht bijelkaar


aseel

Aanbevolen berichten

201503230942429861142711386462841427128796.jpg201503230942598156142711371913141427128800.jpg201503230943379967142711374425621427128805.jpg201503230943543898142711352261211427128810.jpg

Geachte tuinders.

 

Heb deze jaar in mijn nieuwe 2 de tuin een fruitboomgaarde geplanten.maar op een of andere manier heb ik ze te dicht bijelkaar geplaatst.zo n +- 1.5 van elkaar af.het planten heb ik op een regenachtige dag gehaast gedaan.Het gaat volgen mij om 5 rijen van 6 a 7 bomen.volgens mij zijn het allemaal laagstam.maar weet niet zeker..heb kers pruim appel peer perzik staan.

 

Wat ik me afvroeg is. kan dit kwaad..krijg ik nu een te kleine fruchten of weinig..of kan het geen kwaad.of moet ik juist nu goed snoeien.of zal ik er paar eruit halen..alvast bedankt voor jullie commentaar. Heb eigenlijke heleboel problemen in mijn tuin .maar dat komt wel een andere keer.zal wel komen omdat ik 2 linker handen hen en geen tijd.

 

Vg aseel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf spil fruitbomen in mijn tuin om er een haag van te vormen, dan moesten ze juist 60cm tot max. 1,5 m ruimte er tussen hebben.

Op fruitbomen.eu staat best veel info, daar heb ik het vandaan.

Als haag zou het volgens mij geen probleem hoeven te zijn maar ik zie dat je ze in meerdere rijen hebt. Als dat handig is weet ik niet, zou het leuker vinden als haag aan de rand van je tuin, maar das persoonlijk. Als ze maar goede grond hebben, niet te nat staan en voldoende zonlicht.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je het zegt .zou dat handiger geweest zijn.maar wilde rekening houden met de buren.word mijn tweede jaar op de volkstuin. Wilde een hele grote tunnelkas plaatsen met toestemming van de voorzitter.maar de tuinders mokde zoveel dat ik er maar een kleinenere heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het fijnste is als je weet welke onderstam is gebruikt. Dat bepaalt de groei van de boompjes. Hangen er nog kaartjes aan...dan kun je het zien en evt. opzoeken.

 

Ook kun je het wel wat zien aan hoe ze groeien. Als de laagste zijtakken laag beginnen is het waarschijnlijk een laagstam. Daarin heb je nog verschillende vormen en ook per soort fruit kan het wat verschillen.

 

Maar nogmaals...zoals Powerlite zegt....met goed snoeien kun je veel bijsturen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...