Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Blaadjes van courgette zaailing, slap en randjes bruin.

SaskiaV

Recommended Posts

Als die blaadjes dood gaan is dat niet erg, want het zijn de kiemlobben (de eerste 2 blaadjes die een plant maakt hebben vaak een andere vorm dan het blad wat hierna komt dit heten de kiemlobben) Het is wel erg als de groeipunt dood is. Ik denk dat het bij jou komt doordat de courgetten het zaadje mee omhoog drukt, omdat het nog het aan de blaadjes vast zit. Nu is het er bij jou zo te zien al een poosje af, maar in de tijd dat het zaadje er nog opzat heeft dat stukje geen bladgroenkorrels kunnen maken, omdat het geen licht kreeg (het zaadje hielt het licht tegen), vandoor die kleurloze stukjes blad.

Ik zie het groeipuntje zitten, dus geen zorgen.

Beetje vroeg om courgette te zaaien lijkt me. Ik zaai mijn courgette pas in de vierde week van april. Dan kan die buiten half mei. Prima oogsten. Vroeger zaaien is niet nodig. Tenzij je de courgette in de serre zou zetten, maar wat is daarvan het nut? De oogsten in volle grond zijn quasi altijd top.

Ik zou gokken op een beetje zonnebrand. Jonge plantjes durven wel eens dit te vertonen wanneer ze in de felle zon komen zonder dat ze dat gewend zijn. Geen zorgen maken. Vorig jaar had ik heel wat plantjes met dit probleem. Ik had nochtans courgetten voor de hele buurt.