Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlekken op tomatenplanten


perk

Aanbevolen berichten

Ik ben nog een beginner en heb deze winter/lente een aantal tomatenplanten gekweekt binnenhuis.

 

Eerst onder lampen, daarna onder een dakraam. Echter ze werden heel bleek en slungelachtig dus ik heb ze moeten uitplanten in de serre. Echt mooi zien ze er niet meer uit. (volgend jaar later zaaien denk ik)

Deze serre heeft een electrische vorstbeveiliging, en die werkt duidelijk de laatste nachten. Volgens de thermometer heeft het niet gevrozen, maar ja... dat is op 1 plaats en de serre is 6x3

 

Deze planten staan er nu een weekje in.

 

Ik had al kleine bruine vlekjes op sommige bladeren, wat ik toeschreef aan zonnebrand.

Nu deze morgen is het echter heel anders

 

DSCN5497.JPG4

 

DSCN5500.JPG

 

DSCN5503.JPG

 

DSCN5505.JPG

 

niet elke soort tomaten heeft dit, het is vooral op Moneymaker en Allicante te zien. Ik weet niet of dit toeval is.

En ook vooral op de onderste bladeren kransen.

 

Wat zou dit kunnen zijn? Toch vorstschade of zit ik met een schimmel?

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even los van wat er aan de hand is met deze planten: ze zien er slungelig uit. Omdat ze nu al zo groot (dun en lang) zijn, moeten ze wel erg vroeg gezaaid zijn.

Als je nog zaad hebt: nu opnieuw (uiteraard binnen) zaaien. Elke trainer (jij) heeft een goede reservebank nodig. Het is nu (begin april) echt nog vroeg genoeg voor tomaten. Voor de kas had zaaien eerder gekund (half maart of zo). Aan de andere kant: Als je nu zaait, en ze vanaf half mei in de kas zet, groeien ze vanaf dan beter / sneller dan buiten in de volle grond. Opnieuw zaaien dus.

 

Mijn mening: heel vroeg zaaien heeft veel meer nadelen dan voordelen. Tenzij je ideale omstandigheden weet te creëren en te behouden, zoals bijvoorbeeld Piggy met zijn pepers en paprika’s. Of bij een voorjaar met extreem mooi (warm) weer.

Dit geeft vast weer reacties: “ik zaai heel vroeg en dat gaat altijd goed”. Volgens mij alleen met kunst en vliegwerk (naar buiten, naar binnen, meerdere malen daags). Waar het om gaat: een beetje vroeg rijpe tomaten, niet om het vroege zaaien op zich.

 

Huidige planten voorlopig nog wel laten staan, misschien wordt het nog wat moois.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het, ik was veel te vroeg en het was te donker in huis. Ik had eerst lampen gebruikt maar de planten werden te groot ervoor.

 

Als ik nu echter opnieuw zaai heb ik geen plaats meer in de serre voor die planten en moet ik de oude gaan weggooien, dat vind ik zonde.

Als ik van elke plant een aantal tomaten krijg om te zien welke de beste zaijn voor volgend jaar, dan ben ik al tevreden.

 

Ik moet er eens over nadenken... de lampen wil ik nu niet meet gaan gebruiken dit jaar

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin maart is normaal de beste moment om te zaaien als je je tomaten in een serre uitplant.

Je kan ook al begin februari zaaien als je grote ramen hebt op't zuiden.

 

Compactere planten zijn ook beter bestand tegen zonnebrand.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik enkele jaren geleden ook gehad, bladeren leken aan omgekeerde fotosynthese te doen. Werden geheel wit en verschrompelden waardoor de plant totaal dood was. Geen idee wat daarvan de reden was, ging over een druivelaar maar met net dezelfde symptomen als uw tomaten.

 

Stekken in water gaat goed ja, ik graaf die fles altijd in de grond in naast de echte plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net van 4 soorten er telkens 2 nieuwe gezaaid.

Mits wat geluk heb ik binnen een paar weken andere planten.

 

Ik ga nog even wachten met stekken totdat ik die nieuwe heb, en dan ga ik het ook eens proberen.

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

@druivelaar15, hebben die afwijkende planten soms slap gehangen voordat ze er zo uit zagen.

Slap hingen ze niet. Ik plante ze en toen ik de dag erna terugkwam zag de plant er zo uit. Toen hij nog in een pot zat heb ik zelfs geen vlekjes gezien (wel niet echt op gelet) bij sommige andere planten zie ik nu wel vlekjes

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had nog 2 van die 'slungelplanten' staan in huis, daar heb ik de toppen uit gehaald en proberen te behandelen als stek.

Eentje lijkt goed te komen, de andere hangt slap. Ik heb ondertussen ook een aantal zaadjes opnieuw laten uitkomen.

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dit ook verbranding zijn? Of te koud? De vlekken zijn wel alleen maar op deze plant.

WP2015040800195431428493254.jpg

 

 

Deze plant is volgens mij hartstikke ziek, het lijkt wel op een phytophthora besmetting, is dit een recente of oude foto?

volgens mij heeft ie het te koud gehad?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Patrick, ik ben even benieuwd hoe het nu gaat met de aangetaste tomaten.

Ik heb vanmorgen nl. hetzelfde bij mijn tomatenplantjes ontdekt.

Deze had ik ook erg vroeg gezaaid en zijn al vrij groot, dus heb ik ze eergisteren in de tuin (afgedekt met plastic en in potten) gezet.

Groetjes van Natasja uit Almere-Buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het zonnebrand was, de oude bladeren zijn ondertussen wit geworden en heb ik weg gesneden. De planten zien er wel heel raar (bloot) uit, maar bovenaan hebben ze nieuwe donkere en compactere bladeren gevormd. Sommigen hebben nu zelfs al kleine (groene) tomaatjes hangen.

 

Mijn les was om niet te vroeg meer te zaaien en planten niet te laten opschieten onder slechte lichtomstandigheden.

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel volgend jaar de planten wat langer in een (voldoende grote) pot te laten staan in de serre, totdat ze aangepast zijn aan het serreklimaat. Om dan het kapotte blad weg te halen en ze tot aan de goede blaadjes te planten.

Persoonlijk wacht ik liever nog eventjes om ze te planten. Zolang de potten groot genoeg zijn voor de plantjes kan dit niet veel kwaad. Er komt volgende week immers kouder weer aan, met zelfs nachttemperaturen dichtbij het vriespunt. De volgende warmere periode gaan ze pas bij mij de grond in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, tomaten plant ik altijd dieper zonder problemen. Je zal merken dat de planten makkelijk tot het dak van de serre zullen groeien. Daardoor benut ik graag alle beschikbare verticale ruimte in de serre.

Het nadeel voor mij hiervan(en voor jou dus voordeel) is dat er bij jou wat meer ventilatie is onderaan de plant wat ook zeer belangrijk is.

 

http://www.walterreeves.com/gardening-q-and-a/tomato-roots-on-stem/ &

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...