Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlekken op tomatenplanten


perk

Aanbevolen berichten

Ik ben nog een beginner en heb deze winter/lente een aantal tomatenplanten gekweekt binnenhuis.

 

Eerst onder lampen, daarna onder een dakraam. Echter ze werden heel bleek en slungelachtig dus ik heb ze moeten uitplanten in de serre. Echt mooi zien ze er niet meer uit. (volgend jaar later zaaien denk ik)

Deze serre heeft een electrische vorstbeveiliging, en die werkt duidelijk de laatste nachten. Volgens de thermometer heeft het niet gevrozen, maar ja... dat is op 1 plaats en de serre is 6x3

 

Deze planten staan er nu een weekje in.

 

Ik had al kleine bruine vlekjes op sommige bladeren, wat ik toeschreef aan zonnebrand.

Nu deze morgen is het echter heel anders

 

DSCN5497.JPG4

 

DSCN5500.JPG

 

DSCN5503.JPG

 

DSCN5505.JPG

 

niet elke soort tomaten heeft dit, het is vooral op Moneymaker en Allicante te zien. Ik weet niet of dit toeval is.

En ook vooral op de onderste bladeren kransen.

 

Wat zou dit kunnen zijn? Toch vorstschade of zit ik met een schimmel?

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even los van wat er aan de hand is met deze planten: ze zien er slungelig uit. Omdat ze nu al zo groot (dun en lang) zijn, moeten ze wel erg vroeg gezaaid zijn.

Als je nog zaad hebt: nu opnieuw (uiteraard binnen) zaaien. Elke trainer (jij) heeft een goede reservebank nodig. Het is nu (begin april) echt nog vroeg genoeg voor tomaten. Voor de kas had zaaien eerder gekund (half maart of zo). Aan de andere kant: Als je nu zaait, en ze vanaf half mei in de kas zet, groeien ze vanaf dan beter / sneller dan buiten in de volle grond. Opnieuw zaaien dus.

 

Mijn mening: heel vroeg zaaien heeft veel meer nadelen dan voordelen. Tenzij je ideale omstandigheden weet te creëren en te behouden, zoals bijvoorbeeld Piggy met zijn pepers en paprika’s. Of bij een voorjaar met extreem mooi (warm) weer.