Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kan ik over tuinaarde en potgrond ook nog compost gooien.


Gast

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

Ik vraag me af of ik over net nieuw gekochte tuinaarde en potgrond ook nog compost van de milieustraat kan doen.

Dit in hoe het er nu uit ziet.

P09-04-151396531428582506.24

of gaan de planten die ik er dan in zet verbranden Door teveel voedingsstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan, is goed voor de bodemstructuur en het bodemleven, zou het dan wel goed door elkaar harken en mengen. Al is niet eigen compost soms een risico, hebben de mensen daar besmette/zieke preibladeren opgegooid of wortelen die last hadden van de wortelvlieg, is die rijp genoeg ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Geertlaurent

hoe ziet rijpe compost eruit.

Oke dan gooi ik wat compost bij de bakken.

Is er ook een verhouding wat ik e door kan mengen of maakt dat niks uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwart, droog en het voelt als kruimelige grond. Dus zonder plantenresten of groene delen.

Ja het is zwart droog en geen planten resten.

dus maakt verder niet uit hoeveel compost ik per bak erin gooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is eigenlijk heel simpel: hoe meer compost hoe beter. Die van de gemeente grunn is goed rijp, dus je hoeft je geen zorgen te maken over onkruidzaden of schimmels. Je hoeft het ook niet onder te werken, je kunt het ook gebruiken als mulch. Gewoon dikke laag er op gooien zou ik doen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Mijke oke dus ik kan gewoon me prei bloemkool broccoli bieten planten in mijn bak met tuinaarde potgrond en compost en dan maakt het niet uit hoeveel compost ik erop gooi dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg ne keer, schoon meisken, waar dienen die planken nu feitelijk voor?

Hebt ge geld teveel misschien?

Met zo een tuin hebt ge dat toch niet nodig?

Allemaal kosten voor niets, alleen omdat het nu een hype is met die bakketuintsjen waar niets in groeit zoals het moet.

Elk zijn gedacht natuurlijk maar geen enkele groente doet het zo goed in die bakken als in de volle grond. Bij u zit de volle grond er onder maar waarom dan nog die bakken?

Sorry hé maar een oud kerelken gelijk ik verstaat dat niet goed.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Mijke oke dus ik kan gewoon me prei bloemkool broccoli bieten planten in mijn bak met tuinaarde potgrond en compost en dan maakt het niet uit hoeveel compost ik erop gooi dus.
Als je echt absoluut zeker wil zijn kan je eerst is testen met iets simpel dat zeer snel kiemt zoals tuinkers. Komt dat na 4 dagen vlot en groen boven geen probleem. Komt er bijna niks boven en zien de blaadjes al snel erg geel dan is er een probleem met die compostlaag (te jong). Maar voor broccoli en bloemkool is er zelfs dan geen probleem denk ik, die houden wel van extra grote hoeveelheden bemesting.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg ne keer, schoon meisken, waar dienen die planken nu feitelijk voor?

Hebt ge geld teveel misschien?

Met zo een tuin hebt ge dat toch niet nodig?

Allemaal kosten voor niets, alleen omdat het nu een hype is met die bakketuintsjen waar niets in groeit zoals het moet.

Elk zijn gedacht natuurlijk maar geen enkele groente doet het zo goed in die bakken als in de volle grond. Bij u zit de volle grond er onder maar waarom dan nog die bakken?

Sorry hé maar een oud kerelken gelijk ik verstaat dat niet goed.

 

Aalterse willy

ik heb dit gedaan zodat ik in ieder geval de planten er een beetje normaal in kan zetten. Want dat is echt bijna niet te doen met die harde kleigrond. Misschien over een jaar of 2 als ik er genoeg compost Door heen heb gewerkt. Eerst maar even zo. En nu kan ik ook wat geordender werken.

Er blijft wel een stukje vrij zonder bakken voor pompoen en meloen en bonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Mijke oke dus ik kan gewoon me prei bloemkool broccoli bieten planten in mijn bak met tuinaarde potgrond en compost en dan maakt het niet uit hoeveel compost ik erop gooi dus.
Als je echt absoluut zeker wil zijn kan je eerst is testen met iets simpel dat zeer snel kiemt zoals tuinkers. Komt dat na 4 dagen vlot en groen boven geen probleem. Komt er bijna niks boven en zien de blaadjes al snel erg geel dan is er een probleem met die compostlaag (te jong). Maar voor broccoli en bloemkool is er zelfs dan geen probleem denk ik, die houden wel van extra grote hoeveelheden bemesting.

 

Klopt! Maar is nu niet nodig, ik gebruik dezelfde compost als jessica dus weet uit ervaring al dat het goed zit

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, Willy, ouwe mopperbelg...

We tuinieren hier toch echt wel op een heel andere grond als in het Belgische. Dus als die Jessica bakken met aarde wil gebruiken om het allemaal wat gemakkelijker te maken is dat een heel slim plan.

Heeft nix met vierkantemetermoestuintjeshype te maken.

In de bakken zijn ook dingen als worteltjes enzo veel beter te kweken als in die zware kleigrond die in droge zomers ook nog eens keihard kan worden.

Dus goed idee hoor Jessica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel heb ik het een beetje gemengd elk jaar ga ik er weer wat compost over heen gooien zodat de laag nog hoger wordt. Ik dacht misschien wordt de laag de vette klei grond dan een stuk losser en het werkt een stuk fijner Minder zwaar de tuin moet een hobby blijven wat leuk is en niet te veel stress. En ik doe de helft bakken en de helft gewoon tuin met alleen compost. Dan kan ik einde seizoen kijken wat bevalt experiment dus. En de groente en planten in de bakken kunnen zich ook wortelen Door de klei grond hoor zit verder geen worteldoek in de bakken ofzo.

En het experiment is verder te volgen op mijn foto blog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier verhoogde bakken(borders) en ik ben er super blij mee. Heeft zeker grote voordelen bij Kleigrond. Bij mijn ouders altijd in de volle zandgrond geteeld dus ik ken het verschil.

 

Kleigrond is zeikenat en een blubberbende of uitgedroogd en keihard. Iets daartussen lijkt niet te bestaan. Dat kan je verhelpen door vele jaren compost en humus toe te voegen. Met bakken en goede grond is dat probleem direct opgelost.

Kleigrond warmt langzaam op. Zitten we ook nog eens in het noorden dus het duurt nog langer (ook te zien bij de fenologische waarnemingen). In een bak warmt de grond iets sneller op.

Beter voor je rug. Kleigrond is zwaar om te spitten, pure noodzaak wil je wortelgroenten kweken. Met bakken is dat, afhankelijk van de grond die je erin gooit, niet meer nodig.

 

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen, wat kweken de boeren dan wel op die zware klei?

Paar jaar terug was ik in de Zeeuwse polders bij een boer en die had prachtige wortelen, dat is toch ook klei?

Zelf moet ik mest en compost toevoegen omdat het hier puur zand is en er zonder dat geen fatsoenlijke vruchten te kweken zijn.

Lang geleden was er zelfs een trafiek van mest uit Nederland naar deze streken.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al zei is spitten pure noodzaak wil je wortelgewassen kweken op klei. de boeren hebben ploegen en meer van dat soort zwaar spul waarmee je de grond tijdelijk luchtig kan maken zonder je rug te verkloten.

 

zo is er met elke grondsoort wel wat. maar bakken zijn dus ideaal voor een snelle moestuin op kleigrond (op zandgrond heeft het vast ook voordelen maar daar heb ikzelf geen ervaring mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu ook elke jaar een hele berg compost ophalen bij de milieustraat en daar vul ik de bakken dan steeds mee op en meng het er door heen. Het is echt een verschil hoor hoe ik nu met de bakken bezig ben of het klei grond waar ik ook nog een stukje van heb waar ik zonder bakken ga werken. lang niet zo'n last van me rug en het is ook veel makkelijker te bewerken.

De resultaten ga ik in me blog bij houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap Willy wel

Je krijgt natuurlijk nooit een goede grond op deze wijze. Tenminste zoals boeren er naar kijken.

Je moet de tuingrond en compost in de klei verwerken om een betere grond te krijgen.

Je grond is nu niet doorlatend voor regen en wortels van planten.

Ze hebben mij altijd geleerd grond bewerk je niet voor dit jaar maar voor over tien jaar.

Natuurlijk ieder zijn ding maar je oogst zal op deze wijze minder zijn dan dat je de grond elk jaar goed aanpakt.

En ja zonder pijn zweet en tranen geen goede grond.

Zelf zit ik op Zeeuwse klei net achter de dijk. Maar door vijf jaar lang veel arbeid is mijn grond super doorlatend geworden.

Door het regelen van het grondwaterpeil nooit te droog of te nat. Van elk type grond kan je goede landbouwgrond maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Zeeuw ik heb eerst de onderste klei laag helemaal fijn geslagen en gemengd met veel compost en tuinaarde daarna de bak verder gevuld met potgrond en tuinaarde dit ook gemengd en daarna nog een grote hoeveelheid compost en dit nog een keer Door alles gemengd. De onderste laag vermengd zich echt wel met de rest van de laag alleen dit heeft tijd nodig klopt. Volgend jaar gooi ik er weer een grote hoeveelheid compost op. Ik heb wel geleerd om niet weer paarden mest te gebruiken want dan word de klei grond nog plakkeriger en ontstaat er een opeenhoping waardoor je weer een moeilijk bewerkbare grond krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap Willy wel

Je krijgt natuurlijk nooit een goede grond op deze wijze. Tenminste zoals boeren er naar kijken.

Je moet de tuingrond en compost in de klei verwerken om een betere grond te krijgen.

Je grond is nu niet doorlatend voor regen en wortels van planten.

Ze hebben mij altijd geleerd grond bewerk je niet voor dit jaar maar voor over tien jaar.

Natuurlijk ieder zijn ding maar je oogst zal op deze wijze minder zijn dan dat je de grond elk jaar goed aanpakt.

En ja zonder pijn zweet en tranen geen goede grond.

Zelf zit ik op Zeeuwse klei net achter de dijk. Maar door vijf jaar lang veel arbeid is mijn grond super doorlatend geworden.

Door het regelen van het grondwaterpeil nooit te droog of te nat. Van elk type grond kan je goede landbouwgrond maken.

er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

Het zal beide zo zijn voor en nadelen hebben maar het is niet dat Jou manier de enige juiste manier is.

 

Men komt steeds meer terug van al dat gespit omdat het o.a. de bodem verstoort, misschien leuk om daar iets meer over te lezen in een ander topic? Mulchen, groenbemester, niet spitten. Er zijn al veel topics over geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap Willy wel

Je krijgt natuurlijk nooit een goede grond op deze wijze. Tenminste zoals boeren er naar kijken.

Je moet de tuingrond en compost in de klei verwerken om een betere grond te krijgen.

Je grond is nu niet doorlatend voor regen en wortels van planten.

Ze hebben mij altijd geleerd grond bewerk je niet voor dit jaar maar voor over tien jaar.

Natuurlijk ieder zijn ding maar je oogst zal op deze wijze minder zijn dan dat je de grond elk jaar goed aanpakt.

En ja zonder pijn zweet en tranen geen goede grond.

Zelf zit ik op Zeeuwse klei net achter de dijk. Maar door vijf jaar lang veel arbeid is mijn grond super doorlatend geworden.

Door het regelen van het grondwaterpeil nooit te droog of te nat. Van elk type grond kan je goede landbouwgrond maken.

 

Je beredenering is volkomen verkeerdom. Spitten is grond verbeteren voor korte termijn. Je brengt dan direct lucht in de grond maar tegelijkertijd maak je alle bodemnetwerken kapot, wat de grond allesbehalve ten goede komt op de lange duur. Je moet dan het volgende jaar weer spitten. Niet spitten en veel organische stof toevoegen is juist verbetering voor de lange termijn. Je laat dan het bodemleven het werk doen, wat een veel duurzamere oplossing is.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...