koosvani Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Hoi allen op dit forum, hier is mijn vraag kan een druif van ongeveer twintig jaar in de vaste grond op een zelfde plek, verplaats worden naar een ruime pot. Zo ja hoe pak ik dit planmatig aan? mvrgr koos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Waarom wil je de druif in een pot hebben? Als ik zag hoe groot het wortelgestel was van mijn oude druif was .dan zeg ik nee. De plant had dikke wortels die meters ver kwamen. Misschien dat de echte kenners hier een andere mening over hebben? Ik heb uiteindelijk de druif gestekt en begin dus weer van voor af aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koosvani Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 Dank voor je reactie, maar mijn vrouw wil de voortuin iets anders en ik ben er nogal aan gehecht want deze geeft heerlijke druiven. Daarom dacht ik dat verplaatsen naar een pot een optie is, maar als ik jouw bevindingen lees wordt het moeilijk...mvrgr koos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Kan de druif niet nog een tijdje blijven staan totdat de stek groot genoeg is om druiven te geven?Hier op het forum staan snoeimethoden voor een pot. Dat kan dus wel maar ben bang dat de huidige plant daarvoor al te groot is geworden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koosvani Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 we gaan het forum eens bestuderen mvrgr koos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manowar Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 ik zou voor de zekerheid stekken nemen. De kans is zeer klein dat je hem heelhuids uit de grond krijgt. Een druif van 3 a 4 jaar durf ik nog wel verplanten met een hele grote wortelkluit + grond. Maar ene van 20jaar ik zou er niet aan beginnen.Als hij toch weg moet zou ik eerst stekken nemen dan heb je die al zeker dan zou je kunnen proberen om de druif heel kort te snoeien in de winter en de wortels door te steken maar niet allemaal tegelijk. Dan kan hij nog kleine wortels vormen zodat hij niet zonder valt.Maar of dat in één jaar gaat lukken betwijfel ik ten zeerste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koosvani Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 Dank U mvrgr koos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 vooral niet doen. wordt teleurstelling.aflegger maken of deze herfst stekken maken.aflegger. 1 jarige scheut onder de grond stoppen, evt steen erop. topeinde moet boven de grond blijven uitsteken!!! als het een beetje meezit zitten er deze herfst al jonge worteltjes aan, op het stukje wat in de grond zit. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Maar als je uw voortuin anders wil hebben waarom zou je er dan plaats voor hebben in een pot maar niet in de volle grond? Lijkt mij dat hij in de grond opgroeiend tegen de muur minder voortuinruilte inneemt toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koosvani Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 ik heb ook een prachtige achtertuin... mvrgr koos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 op een zelfde plek, verplaats worden naar een ruime pot.Ik had bovenstaande zonder de komma gelezen, en dan krijg je een andere zin uiteraard --- Ik zou dan ook eerder werken met stekken van de huidige plant, na 3 a 4 jaar heb je dan weer een volwaardige rijk dragende plant (indien correct gesnoeid). Maar als het het nadien toch wil proberen zou je het volgens mij best zo aanpakken: Wachten tot de druif in rust gaat (sapstroom MOET stilliggen of hij is er aan voor de moeite), rond oktober/november zal dat zijn (maar ook niet doen als het vriest hé) en hem dan eerst goed snoeien tot een beperkt aantal ogen boven de grond. Daarna een groot gat graven (of eerst even graven als je op voorhand de wortelgroei wil inschatten) en zo veel als mogelijk wortel meenemen als dat wat er in uw pot zal passen. Probeer de kluit niet al te veel te storen om de kleine worteltakken niet te breken. Daarna de druivelaar in de pot zetten en rijkelijk voorzien van kalk (dat hebben ze graag) en ruim begieten met wilgenwater/stekwater voor de wortelgroei. Of wat voorzien van extra Kalium of fosfaat, dat stimuleert de wortelgroei van planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 als er een kluit is!!!je hebt grote kans dat hij op eigen wortel staat en dan zit er gewoon geen kluit aan. maar een paar dikke oude wortels waar vrijwel geen groei meer in is te krijgen. maar het is altijd het proberen waard. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Inderdaad, vandaar mijn voorstel om eerst de grond weg te halen/het gat te graven als je zeker wil zijn dat er sprake is van een verpotbare wortel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boert Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 hoi ik druivenplant van iemand overnemen deze zijn 2-3 jaar oud.Nu ga ik ze na half november uitspitten,en gelijk opnieuw hier planten.Ik weet dat er bij druiven heeft veel wortels stuk gaan,omdat er geen kluit aanblijft,dit wil ik compenseren door de flink terug te snoeien.Nu wil ik ook graag wilgenwater gebruiken om de beworteling weer op gang te helpen. mijn vraag : ik denk dat je wilgenwater het best in april kan toevoegen op het moment dat de druif weer gaat groeien, en niet eind november bij het verplanten.Iemand enig idee hierover,en kan ik nog meer doen om de beworteling weer op gang te brengen,behalve goede losse grond met voeding ,goede ph en vocht.....b.v.dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts