Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Citroenboom verliest bladeren

kiekenboerinneke

Recommended Posts

Wij hebben onlangs een citroenboom aangeschaft, tesamen met een mandarijnboom.

De mandarijnboom stelt het goed, bladeren nog mooi groen, alleen groeien de vruchten niet echt. ( te weinig meststof? )

De citroenboom daarentegen verliest veel blad. De bladeren bleven groen maar krulden helemaal op.

Op de plaats waar de bladeren waren, zijn er nu doornen.

De toppen van de takken zijn nog wel groen, met de vorming van nieuwe scheuten.

De nog groene bladeren verkleuren wel lichtjes.

De bomen staan voorlopig zowel overdag als 's nachts in mijn serre.

Moest het een tekort aan meststoffen zijn, met wat kan ik dan het beste bemesten en welke hoeveelheid?

Waarschijnlijk onder ideale omstandigheden opgekweekt in tuincentrum en nu moet dat boompje zich aanpassen.

Het is nog aardig koud 's nachts dus grote temperatuurverschillen ('s nachts bij vriespunt en overdag 25-30°C in de kas) komen deze tropische boom niet ten goede..

hier een interessant artikel http://www.gardena.com/be/nl/tuinleven/tuin-magazine/alles-wat-u-altijd-al-wilde-weten-over-citrusbomen-en-het-overwinteren-ervan/

Er is speciale citrusmest te koop. Ik heb vorig jaar citrusmest gekocht die precies dezelfde N-P-K-Mg waarde had als aardbeienmest. Koop wel mest waar ook sporenelementen in verwerkt zijn (ook wel oligo elementen genaamd).

• 2 weeks later...

Ik heb de boom inmiddels overgeplant in een grotere pot en gevuld met speciaal potgrond voor mediterraanse planten.

Inmiddels is de boom volop nieuwe knoppen aan het aanmaken.

Ik heb ook meststof voor citrusbomen aangeschaft, en deze wordt volgende maand toegediend.

Alvast bedankt!

Citrus heeft vaak last van

- verschil dag/nacht temperaturen

- uitdroging (pot)

- potgrondmengsel te basisch, citroen houd van neutrale/licht zure grond

- door kou kan de plant geen ijzer/mangaan opnemen waardoor blad geel verkleurt en/of afvalt.

- te weinig licht

idd. En eenmaal lekker aan de groei straks moet je hem best wat te drinken geven. Kluit niet constant kletsnat houden ( ook eens behoorlijk laten opdrogen , maar ook redelijk vaak op een schotel zetten die 1 dag lang gevuld houden ) maar hij lust best een slok. En natuurlijk de hele dag zon. Vol in het licht, De hele dag.

Zelf vind ik het maar lastige dingen hoor. Citrussen.

De boom zit in een waterdoorlatende pot met hydrokorrels onderaan en hydrokorrels ook bovenaan om het oppervlaktevocht niet te laten verdampen.

Het teveel aan water sijpelt dus terug naar de aarde, de rest blijft netjes opgeslagen in de hydrokorrels. ( vooral nodig nu, met die watervallen die uit de lucht komen )

Op een schotel zetten gaat wat lastig worden aangezien de pot nogal aan de grote kant is.

Betreft de dag/nacht temperaturen: volgens de medewerker van het tuincentrum waar we de boom hebben gehaald hebben ze de ganse winter buiten in de serre gestaan, dus zou het normaalgezien niet al te veel last moeten hebben van temperatuurverschillen.

Ik zal alles in elk geval goed in de gaten houden

En ik ben erg benieuwd of er dit jaar nog citroenen aan gaan komen. ( er hingen er 2 aan toen we het kochten )

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hoeveel citroenen zijn er aangekomen?

Bij mij waren het wel 50 bloemen, maar de citroentjes werden geel en vielen eraf, heb er 3 overgehouden die nu een cm of 3 zijn.

is dit normaal dat er zoveel vanaf vallen, of is dat een gebrek og teveel van iets?

bedankt alvast.

gr Mat

• 3 weeks later...

Mijn ondervinding is dat citroenboompje en kumquat veel bladeren verliezen einde winter, begin lente en daarna volop beginnen hergroeien en bloemen aanmaken (citroen trouwens bijna continu wat bloesem). Je mag vanaf dan 1x maand cirtusbemesting toepassen of voor mediterane planten. Dus niets abnormaals, er waren een 15 tal kleine cirtroentjes en 4 overgbeleven die vrij snel groter worden. De kumquat staat vol kleine bolletjes maar ik verwacht dat er heel wat zullen afvallen, de planten kunnen maar enkele vruchten aan. Ze staan op terras en opgelet cirussen zijn niet tropisch maar subtropisch, ideaal is 5 à 10 °C in de winter om veel bloei en vruchtvorming te bekomen. Enkel de calamondino zou het binnen goed doen, er is dus een rustperiode nodig met koele temperaturen en geen of weinig water zonder bemesting.

• 6 months later...

Bij mij staan ze in de serre te overwinteren...

Ik heb vliesdoek rond de potten gedaan ( tegen wortelvries ), en met nachtvorst heb ik de takken ook afgedekt... alleen ben ik dat nu afgelopen week vergeten ( veel aan m'n hoofd privégewijs ) dus enkel de potten waren ingepakt.

Resultaat: alle bladeren dor.

Ik hoop dat ze er alsnog door zullen komen...

Vorig jaar toch een aantal citroenen en (mini) mandarijntjes gehad.

Voeding krijgen ze pas terug als ze terug bladeren aanmaken ( of wat raden jullie aan? ) en nu krijgen ze ook maandelijks een litertje of 2 water.

Waar ik ze gekocht heb is mij gezegd geweest dat ze zelfs tot -10 gewoon buiten in de - onverwarmde - serre hebben gestaan, onafgedekt, en dat ze het normaalgezien wel overleven.

Van mijn olijfboom is ook enkel de pot ingepakt met bubbelplastic en deze staat er nog redelijk netjes bij.

Vooral weinig water geven. Er is nauwelijks verdamping, want de struik heeft geen bladeren meer. Pas als er groene punten verschijnen op de takken ( kan nog lang duren hoor ) ietsje meer water gaan geven, maar nóg weinig. Bij aanwezig blad meer en meer water geven en zit de groei er een beetje in ook gaan mesten. Is de struik weer helemaal groen, mesten en veel water geven, op warme voorjaarsdagen ( mei / juni ) mag de schaal onder de pot lekker vol staan. Wel ook af en toe de kluit wat op laten drogen. Na half augustus niet meer mesten.

Voortdoen zoals ik bezig was, dus

Ben ik gerust

De mandarijnboom staat nog redelijk groen, blijkt ( heb even niet door de tuin kunnen gaan vanwege de "vijver" die ontstaan was na de vele regenbuien ) de citroenboom is volledig bladloos.

Rustig afwachten dus.

En in tussentijd 2 nieuwe ruiten installeren in de serre en eentje repareren ( ben er 2 kwijt met het voorbije stormweer en eentje is eruit gewaaid )

Dan is ie terug volledig winddicht en kan alles rustig terug tot leven komen.

• 4 years later...

Hi, 

ik heb vorige zomer een citroenboom gekocht. De winkelier zei dat ik hem in de originele pot mocht laten staan buiten gedurende de winter. Ik heb hem wel ingepakt in bubbeltjes plastic en dan een tweetal weken geleden uitgepakt.Hij doet het niet zo goed nu. Denk dat hij betere grond nodig heeft en dat er teveel water is blijven hangen in de pot vanonder dus ik wil hem verpotten. Ik zie ook dat er lichtere vlekken staan op het blad met hier en daar een klein gaatje. Ook heeft hij witte kleine stipjes op zijn bladeren. Is hij ziek? Heeft hij een insecten probleem of denken jullie dat dit enkel door de slechte grond en koude komt? Kan iemand mij aub wat advies geven? Is heel belangrijk voor me. Is een boompje dat we gekocht hebben bij het overlijden van ons katje. Hopelijk kan iemand me helpen? Groetjes, sofi

Niet alleen zuurstof maar ook water huishouding kan een probleem vormen. 

Zo houdt citroen niet van natte voeten. En in de winterperiode al helemaal niet. 

Er is niks mis met het inpakken, maar zorg er voor dat hij ook kan luchten

Citroenbomen zijn lastige rakkers. Maar het advies wat de verkoper je heeft gegeven is alleen maar goed voor zijn handel, want je hebt dan gewoon snel een nieuwe nodig. Nu is je grote geluk dat het weinig of niet gevroren heeft, want anders had je plant het zeker niet gered. Noppenfolie vertraagt het bevriezen van je pot met een paar uur, maar houdt die kou de volgende dag, als het warmer wordt ook langer vast. 

Citroenen zet je lekker buiten in de zomer, zeg maar van april tot en met oktober. Op de meest zonnige en warme plek die je beschikbaar hebt in je tuin. In november, of eerder als het in de nachten onder de +5 graden komt, zet je hem binnen. En nu komt het, dat buiten in de warmte zetten is het makkelijkste deel. Maar het hebben van een geschikte winterplek is erg lastig. Het liefst heb je een plek in de zon bij een temperatuur van +8-12 graden. Een vooral frisse lucht, dus niet de bedompte omgeving van een verpakking van bubbelplastic buiten. Een kasje of een serre is vaak ideaal. Heb je deze niet, dan kies je voor de koelste plek in huis, maar wel licht. 

Maar nu jouw plant. Hoe zit deze er nu uit? Kun je een foto uploaden? Want ik vraag me af of deze nog te redden is. Het weer ziet er nu goed uit. Verpotten is vast een goed idee. Kijk dan naar je wortels. Zien deze er gezond en wit uit, dan verpot je deze en zet je hem alsnog op een warme zonnige plek in je tuin. Maar als je maar weinig gezonde wortels hebt, dan verpot je hem ook, maar zet je hem warm, maar echt uit de zon. pas weer in de zon als je ziet dat de plant het red en begint uit te lopen, niet eerder. En uit de zon bedoel ik niet onder een boom, maar naast een muur, zodat er geen schaduw is er recht boven zeg maar.

Heel veel succes!

• Thanks 1

Ik heb mijn citroenen in de warme kas staan. Ze worden boven de 5 graden s nachts overwinterd. Ze staan er mooi bij. In de vollegrond zijn de bomen een stuk gezonder. In pot moet je inderdaad bemesten, want anders krijg je een vrij kale boom. In de vollegrond in de warme kas lijkt zich dit goed op te lossen en de planten staan inmiddels mooi in bloei. Ik verwacht veel citroenen. Helaas weet ik van de 5 planten van maar twee planten het ras. Van de best smakende rassen weet ik deze natuurlijk niet. Hoe dan ook de smaak van de citroenen is ontzettend goed en daar gaat het om. Er staan ook wat andere citrussen. In het verleden had ik een vervelende zwarte schimmels op de bladeren. Dit lijkt ook opgelost. We hebben ook een sinaasappel gehad, maar dit loont zich niet en de productiviteit viel erg tegen. In de koude kas staan nog wat half winterharde citrussen. Ze zijn de eerste winter in ieder geval doorgekomen, hoewel het moeilijk een winter te noemen was. Het voorjaar was kouder.