Flup Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik heb op een tomatenplantje vlekken op het blad. Het begon met een soort van paarsige gloed op het blad en de stengel, maar nu zitten er lelijke vlekken op het blad. Wat zijn die vlekken, geen ziekte hoop ik. En mocht het een ziekte zijn, is het besmettelijk voor andere zaailingen zoals bv pompoen? En wat kan ik ertegen doen om de tomaat er weer toonbaar uit te laten zien, of maakt het niks uit voor de groei? Alvast bedankt voor de antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 koude , kan dat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Lijkt mij lastig, de planten staan dag en nacht nog binnenshuis, alleen vanmiddag hebben ze in de kas buiten gestaan. Buiten was het lekker warm en zonnig weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Denk niet aan een ziekte. Het lijkt toch wat op deze:Normaalgezien zijn paarse vlekken op de bladeren veroorzaakt door fosforgebrek. Dit kan veroorzaakt worden door koude (plant kan dan fosfor niet opnemen). Hoelang zit deze plant in dat potje en welke grond heb je gebruikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Daar lijkt het wel wat op inderdaad. Heb de plant (samen met nog een tomatenplant) geruild op een plantenbeurs afgelopen zaterdag hier in de buurt. Welke aarde erin zit weet ik niet, het lijkt op potaarde, maar dan heel fijn. Ik zal hem verpotten, dan heeft de plant in ieder geval verse een voedingsrijkere aarde tot zijn beschikking. Buiten in de kan uitzetten gaat nog niet, want het kan de komende nachten nog gaan vriezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 inderdaad, gewoon es verpotten. Het komt wel goed met die plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Heb de tomaten verpot, ben benieuwd. Was al bang voor een of andere ziekte.Bedankt voor jullie hulp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts