Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Brugmansia

Featured Replies

Geplaatst:

Naast het moestuinieren, heb ik ook nog wat planten staan die niet eetbaar zijn,maar echt voor de sier,en voor de heb. De brugmansia's.

Deze planten eisen veel water en veel voeding. Wekelijks vloeibare mest,en op warme dagen wel 2x per dag water.Maar dan krijg je ook binnen een jaar een grote prachtig bloeiende plant.

Ik heb drastisch al moeten korten,want we hadden op een gegeven moment een serieus overwinterprobleem. (kan trouwens weer los,want dochterlief verlaat het huis,er komt een slaapkamer vrij)

Brug-Grimaldi85121430601748.jpg

De Brugmansia C.Grimaldi,een zeer zwaar geurende ,geelbloeiende.

Suavolens91561430601932.jpg

De roze suavolens , geurt licht, roze bloeiend.

brugmansia45891430601998.jpg

De Bergkoningin

geurt licht, dubbele bloem,verkleurend.

Dan heb ik nog de Katrin Bonte ,Maya ,(bontbladerige ),Grand Marnier, Salmon Perfection Suavolens dubbel wit, en de LBG

Van deze heb ik nog geen bloeiende foto's .

Geplaatst:

waaaaaaaaaaaaaaauw! Ik heb toevallig een maandje terug drie flinke stekken gekocht, deze staan nu een cm of 20 hoog denk ik, stammetjes hebben een doorsnede van 3 cm, en volop in het blad al. Welke mest gebruik jij voor je planten? Ik las ergens rhododendron mest, maar weet het niet meer zeker.

Ik zal straks even kijken welke soorten ik precies heb, weet alleen nog dat ik 2 roze en 2 gele/perzik kleur heb gekocht.

Mag ik ook vragen of je misschien kunt vertellen hoe jij je brugmansia's snoeit aan het eind van het seizoen ( en wanneer)? Ik ben nog een echte leek op dit gebied, en jouw planten zien er uit alsof jij heel goed weet waar je mee bezig bent!

Geplaatst:

Geweldig mooi!!

Ik hoop dit jaar nog ook van dit soort foto's te kunnen plaatsen....het Brugmansia-virus waart rond......

Geplaatst:
  • Auteur

Brugmansia's voed ik hier voornamelijk met koeiemestkorrels,en vloeibare mest in de zomer.

Meestal in oktober/november snoei is de planten op het tweede oog.(VOOR de vorst,want ze worden snot als ze vorst krijgen) De takken kun je heel makkelijk stekken,gewoon in het water zetten,en de meeste zetten weer worteltjes. Daarna gaan ze naar zolder,waar ze 1x per week wat water krijgen om uitdrogen te voorkomen.

Na de winter haal ik ze uit de pot,snoei ik de wortels in,maak een mengsel van potgrond en koemestkorrels, en zet ze weer in een pot. Dan duurt t even voor ze weer mooie blaadjes krijgen. In de zomer geef ik ze allemaal 1x per week vloeibare mest in het water.

Charles-Grimaldi89831430644388.jpg

Zo ziet ie er vaak in oktober nog uit. Tja,en dan gaat er toch echt een snoeischaar in

Geplaatst:

Wow, die instructie ga ik even uitprinten voor Magid. De Brugmansia van jou van vorig jaar was een groot succes, maar de overwintering wat minder een succes. Ik heb ze te vroeg uit de winterslaap gehaald, nog niet bemest, en vorige week uit armoede maar gesnoeid, wat de vorm begon belachelijk raar te worden.

Ze staan hier het hele jaar door binnen, maar ik begrijp dat ze buiten mogen, en gewoon op zolder mogen overwinteren... dat lost ons ruimteprobleem aanzienlijk op... ha, ha... in de zomer buiten, en in de winter op zolder. Daar is het niet verwarmd, is dat een probleem? En maar 1 raam waar licht door komt.

Geplaatst:
  • Auteur

Maakt niets uit, als er maar geen vorst komt.Ik ken mensen die ze in vuilniszakken in de garage gooien,en ze in april tevoorschijn halen. Als je m nu uit zn pot haalt, wortelsnoei doet,en goed bemest,heeft ie in een maand tijd mooie groene blaadjes. Hij kan gewoon lekker in je tuin staan op een zonnig plekje. Zet m gewoon dicht bij waar je zit,want 's avonds gaat ie heerlijk ruiken.

Geplaatst:

Oh, dan kunnen ze bij de dahlia's overwinteren in de schuur. Ze hebben nu al blaadjes hoor, dat had ik fout gedaan dus. Kan je nog uitleggen wat je precies met wortelsnoei bedoelt? Wat wel weg halen en wat niet?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik haal m uit de pot,en snoei van onderen wat weg,en rondom de zijkanten. Dan plant ik m weer opnieuw in zijn oude pot, met wat nieuwe grond, en wat koemestkorrels. Anders worden de potten steeds groter, en da's vervelend voor de winteropberging. Nu staan ze bij mij in de grootste bloempot van de Action. Mijn grootste staat ineen speciekuip,en dat is dus eigenlijk te groot.

Geplaatst:

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhh

ik zie bijna groen van jaloezie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat mooi ! Zo krijg ik ze dus nooit, en oiverwinteren bij mij willen ze niet .

Mooi hoor !(Y)

Geplaatst:

ik vind ze, als ik zo vrij mag zijn, eigenlijk best lelijk

Geplaatst:
  • Auteur

Ieder zijn smaak , he Mijke

Geplaatst:

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Welke vloeibare mest geef je ze nu elke week? Ik ga ze ergens eind van de week buiten zetten, ze staan nu nog in de broeikas, en er zit al wel blad aan maar nog geen nieuwe takken, ik ben zo benieuwd hoe ze gaan worden!

Geplaatst:

Ik vergeet nog wat, zou je misschien een foto kunnen plaatsen van hoe je snoeit? Het tweede oog, is dat van elke tak, of van de hoofdstam? Geen idee, snoeien is echt iets waar ik niks van snap

Geplaatst:
  • Auteur

Volgens Brugmansiatuin.nl is dit een ideale bemesting:

De brugmansia is een "stiktofvreter". In het voorjaar een stikstofrijke mest geven. Wij geven in het voorjaar twee maal per week een NPK-meststof (N=stikstof, P= fosfaat, K= kalium) 18-18-18+3 (3 is magnesiumtoevoeging, bevordert het bladgroen). Als de knopvorming begint, gaan we over op een fosfaatrijke mest: 13-40-13 om de bloei en de bloemenkleur te bevorderen. Dit gaat door tot eind augustus. Dan ondersteunen we de verhouting van de stelen voordat de snoei plaatsvindt door enkele keren een kaliumrijke meststof 15-5-30+3 te geven.

Maar zelf rommel ik wat aan,en krijgen ze mest wat ik voor handen heb,dus vloeibare mest,uit van die flessen van de action,lidl, of ik los koemestkorrels op in 10 liter water,en plens dat er in,of ik los rozenmest op.

Ik zal aan het eind van het seizoen ff laten zien hoe ik ze snoei.

Geplaatst:

Dus brandnetelaftreksel ( = N) vinden ze lekker......ga ik proberen

Geplaatst:

Ik heb ze vandaag naar buiten gezet

Geplaatst:

Die van mij zag er maar treurig uit toen ik thuiskwam van de MTFD, maar meteen in een potje gezet en hij is weer helemaal opgeknapt.

Geplaatst:

Haha ja je ziet meteen als ze dorst hebben....elke dag!

Geplaatst:
  • Auteur

Ja inderdaad Gedee, hij laat heel duidelijk blijken dat ie dorst heeft.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik moet zeker Indy bedanken voor de plant die ik vorig jaar ( of het jaar er voor al weer ? ) kreeg.

Vorig jaar is er 1 zelfs gewoon op de tuin weer uitgelopen, waar hij gestaan had en iets beschut / met droge zooi afgedekt de winter was doorgekomen.

Dit jaar staat er een stek al weer te groeien. De stek heeft eigenlijk de hele winter buiten op het balkon gestaan, droog maar koud. Bij vorst ging hij naar binnen. Hij staat er fris en fruitig bij al weer. 2e keer omgepot inmiddels weer bemest en meer mest en meer en meer water. Volgende week ga ik hem nogmaals ompotten.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat was vorig jaar, ,leuk om te horen dat ie het goed doet

Geplaatst:

fotootje van vandaag. Deze moet voor Geedee zijn dan.

2015-05-15-1190641431709332.07

Geplaatst:
  • Auteur

Die ziet er prima uit

Geplaatst:

Mooi!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Indy de bonte katrien is aan Ik dacht dat ik er twee stekken van je had gekregen op de MTFD maar 1 is duidelijk niet bont, dus dát wordt dan nog een verrassing of weet jij wat het kan zijn?

PICT026737251435325406.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.