Erny Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Henk: Raquette mist nog in je opsomming van adoptieouders... Persica: thx voor de info... had nog wat gepoogd te zoeken op internet maar zonder goede benaming leidde dat nergens toe.Zou je de vorige en de volgende pagina ook nog willen plaatsen misschien? En wat moet ik me voorstellen bij "re-imbibing" ?? Raquette: die foto van mij was 's avonds bij weinig licht, denk dat ie daarom zo donker groen lijkt. Ben benieuwd wat het plantje gaat doen. En als ie het niet zou mogen overleven dan schrijf ik me graag in voor een volgende ronde. Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Kan iemand misschien de Engelse tekst voor me samenvatten in een paar zinnen, of is dat niet mogelijk? Allemaal van de zelfde boom kan ik niet met zekerheid zeggen..wel allemaal uit dezelfde boomgaard. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Volgens mij gaat het over verschillende lengtes van stratificatieperioden en de relatie met de kans op 'rozetten' (het verfrommelde top-verschijnsel). Bij een periode langer dan 120 dagen vermindert die kans aanzienlijk, terwijl minder dan 110 dagen stratificatie de kans juist vergroot. Begrijp uit de tekst niet of die duur van meer dan 120 dagen voor alle soorten perziken geldt of dat ze het dan over een specifiek (geno?)type hebben. Verder staat er nog dat een stratificatietemperatuur van -3 tot -5 graden celcius minder kans op rozetten geeft dan een temperatuur van -7 tot -10 graden. Persica, correct me if I'm wrong:). Enne, betekent dit nu dat we onze perziken kunnen vergeten? Of kunnen we nog iets doen? En is dat dan de moeite of zeg je, beter zo'n minkukel maar de nek omdraaien? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Erny Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Heb de text doorgesluisd naar bevriend wetenschappelijk vertaler, laat weten wanneer ie reageert. Ik begrijp zelf wel wat er enigszins staat (op een paar vreemde woorden na) maar toen ik het letterlijk wilde gaan vertalen werd het toch een beetje een raar verhaaltje.. En laten we kijken wat er gebeurt. Is dan ook weer een goed experiment. Overleven ze het of niet?Handig voor een volgend keer als dit ter sprake komt. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 @ Raquette, Een goede vertaling mijn dank hiervoor!Of je de Rozetjes kunt vergeten? Ik durf het niet te zeggen, 20 jaar geleden toen ik dit zelfde probleem bij enkel zaailingen tegenkwam heb ik er niet echt aandacht aan geschonken aangezien het merendeel kiemlingen gezonde plantjes waren.Rozetjes vormden vanuit de basis een nieuw scheutje maar de plantjes bleven erg zwak en gingen kapot. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Ik heb ook een peche de vigne zaailing gekregen en ook de mijne vertoont de rozetjes halverwege het zaailingetje. Het lijkt haast al krulziekte zoals het in elkaar gefrommeld zit. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Of je de Rozetjes kunt vergeten? Ik durf het niet te zeggen. Nou, dan hebben we dus van nu af aan Het Frommelperzikexperiment. Go perzikkneusjes! En graag gedaan die vertaling, schrijf zelf romans in het Engels dus ik begrijp alles behalve het vakjargon (net als in Nederlandse teksten eigenlijk ) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Oh en prettiggestoord, zit dat rozetje bij jou halverwege? Bij mij zit het helemaal bovenaan, op een verder wel recht stengeltje met 'normale' blaadjes eraan. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Yuras Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Ik ook had/heb een soort van rozetje. Maar lijkt het geen probleem was/is. Allebei doorgegroeid en nu bijna vrolijk zijn... Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Duidelijk een geno-type groeiafwijking dus.... of dit uiteindelijk invloed zal hebben op de vruchtzetting zal de tijd uitwijzen Quote
jasmin Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Beetje moeilijk te zien, maar is een vrolijk plantje dat door de kronkel heen is gegroeid. Ik laat haar in het potje tot de doorworteling compleet is, en dan pas in volgende pot. Volgens mij komen de eerste vruchten bij een perzik in het derde jaar? Gewoon wachten dus. Ben benieuwd. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Yuras Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 @ Persica, kijk AUB naar de kleur van bladeren. Andere roodvlezige zaailingen van @Jet hebben ook zelfde lichtgroene kleur met duidelijke zichtbare nerven op de bladeren. Misschien, is dat eigenschap van roodvlezige perziken van dat streek? Of is het teken van bepaalde sporenelement gebrek? Quote
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Er doorheen gegroeid...bij mij zit het helemaal bovenaan net als bij Erny, en is 'ie bijna nog helemaal niet gegroeid... En mijne ziet er ook het kneuzigst uit van alle plantjes. Doe ik iets verkeerd? Staat in vergelijkbare pot als bij jullie, beschut en flink veel zon (8+ uur), pot met gewone potgrond gevuld plus wat vermiculiet voor de vochthuishouding. Zou het helpen als ik het plantje iets in de schaduw zet? Bv. 4-6 uur zon? Aaah aah aah, moeke ziet haar kind voor haar neus sneven:). NB. Goede vraag Yuras! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Die van mij heeft 1 gedraaid blaadje tot nu toe.Hij is al wel gegroeid.Ik wacht gewoon af wat hij gaat doen, hij staat in een grote pot lekker warm en krijgt iedere avond water meer kan ik er niet mee. Quote
Yuras Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Staat in vergelijkbare pot als bij jullie, beschut en flink veel zon (8+ uur),Zou ik liever in licht schaduw zetten. In mijn opinion veel zon voor zulke plantjes is niet prettig. is 'ie bijna nog helemaal niet gegroeid... En mijne ziet er ook het kneuzigst uit van alle plantjes.Even geduld, veel liefde en zorg (ook water niet vergeten) en komt alles goed, misschien, kleine vertraging in groeien... Quote
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Okee, *snif*, ik zal mijn kind morgen direct in de halfschaduw zetten. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Dank voor het vertalen..De pot met de pitten heeft eigenlijk de hele winter buiten gestaan. Het was niet heel erg koud deze winter..-8 als koudste temperatuur. Lichte kleur zou nog kunnen komen van onze kalkrijke grond/klei?Hier een foto van mijn drie zaailingen De middelste is wat lichter van kleur en staat het meest in eigen grond..andere twee in een mix van grond en grond uit een zak. De voorste had ook iets van een rozetje denk ik..maar niet in de top. Edit: Wat ik zo gek vind is dat al die kronkels de laatste twee weken zijn gekomen..en dat twee van mijn plantjes het niet hebben.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Mijne had het misschien van het begin al, hoor. Ik had nog nooit eerder een perzikzaailing gezien, dus ik wist niet waar ik naar moest kijken:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Erny Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Niet omdat er iets mis is met jouw vertaling Raquette, maar anders het weer zo sneu voor de vertalervriend die speciaal in de botanische vertalingen gedoken is voor ons. Dus plaats ik zijn resultaat ook nog maar even. Rozetvorming is ook cultivar-afhankelijk en bleek veelvuldig te zijn bij genotypes met een FDP (fruit development period: vruchtontwikkelingsperiode) van < 110 dagen, maar nam snel af wanneer de de FDP langer werd (Bacon & Byrne, 1995). Ervaringen bij de Universiteit van Florida (UF: University of Florida) met stam-zaad (root-stock seed) wijzen uit dat genotypes met een FDP van > 120 dagen succesvol ontkiemd kunnen worden zonder rozetvorming door ze te drogen en deze dan weer te weken voordat stratificatie plaatsvindt. Seeley et al. (1998) gebruikten deze methode om ‘Johnson Elberta’ zaad te laten ontkiemen en meldden dat rozetvorming afnam wanneer de stratificatieduur toenam en dit bij verschillende stratificatietemperaturen. Byrne et al. (2000) ondervonden dat stratificatie van zaad waarvan de endocarpium was verwijderd bij 3-5°C in plaats van bij 7-10°C rozetvorming deed afnemen. Fig. 5.5 (a) Rozetvorming van de eindknop van een perzikzaailing kan significant verlies van zaailingen veroorzaken in de kas of bij het buiten planten van deze. (b) Normale uitlopers die zich ontwikkelen onder de rozet aan uiteinde....... Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 De bladkleur van al deze plantjes welke ik zo zie is idd niet optimaal, vaal gelig alleen de nerven zijn nog groen ze lijden allemaal aan een Fe (ijzertekort) zo lijkt het wel, waarschijnlijk is dit ook genetisch bepaald, neem aan dat al deze plantjes niet bij iedereen in een kalkrijke grond zijn uitgeplant? de meesten zullen wel in gewone potgrond staan vermoed ik? Bovendien haalt zo'n jonge kiemplant vrijwel al zijn eerste voedingsstoffen uit de pit, ook zijn sporenelementen, daarom denk ik dat er een 'gen' hiervan aan de basis ligt. Quote
Indy Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Ik heb m de volgende dag gelijk in de tuin gezet. Ik heb werkelijk geen idee of ie frommelt.Ik zal er morgen gelijk even naar kijken, en een foto maken. Hij staat wat beschut tussen de opkomende stokrozen.Toevallg vanmiddag wel even gekeken,maar hij zag er nog fris en groen uit. Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 daarom denk ik dat er een 'gen' hiervan aan de basis ligt. Wat betekend dat dan Persica? Dat je er niets aan kan veranderen?Edit: Als het niks wordt..mensen sorry hoor, dit was niet de bedoeling ( dat heb je met die amateurs die zo nodig aparte perziken willen zaaien ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 13 mei 2015 Geplaatst: 13 mei 2015 Bij mij staat het plantje nog in precies dezelfde aarde en potje als dat ik 'm op 2 mei heb ontvangen... Geen mest of andere toevoegingen, alleen water. Dat warrige zat er al in toen ik 'm kreeg en is dus niet hier ontstaan. Quote
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 Bij mij potgrond en geen kalk. Kan ijzertekort ontstaan door kalkgrond? Of moet ik juist kalk toevoegen? Geeft werkelijk helemaal niks appelvrouw, voor mij is het allemaal één groot genieten van/in verwondering zijn over de natuur en haar grillen! Nou, dan loopt er eens iets niet hoe je had gehoopt, soit. (Nu maar hopen dat je kastanjebonen wel willen kiemen, anders moet je je handschoentjes terugsturen) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Raquette Geplaatst: 13 mei 2015 Auteur Geplaatst: 13 mei 2015 NB. Van fruitpluktuin.nl: "Het meest voorkomende symptoom van ijzergebrek is chlorose (geel verkleuren) van de jonge bladeren, vooral voor in scheuttoppen. De bladeren worden citroengeel met een fijn netwerk van groene nerven. In ernstige gevallen treedt ook afsterven van bladweefsel op. De vruchten (peren) vertonen een rode blos en een gele kleur. Fe-gebrek is vaak een lokaal en jaarlijks wederkerend probleem in appel- maar meestal in perenaanplant. Bij zwaar ijzergebrek is het belangrijk zowel via de bodem als het blad te bemesten. Bodemtoepassing bij voorkeur tijdens langdurige regen, zodat het ijzer niet te veel in aanraking komt met UV-licht en zuurstof goed kan inspoelen. De bespuitingen zijn cosmetisch gezien zeer effectief. Elke druppel spuitvloeistof geeft, direct een verbetering van het bladgroen waarmee elke druppel ook zichtbaar is. Visueel knapt het perceel er van op, maar bij echt sterk ijzergebrek is voldoende aanvoer via de wortels ook vereist om in de vruchten ijzergebrek te voorkomen." Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.