Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Passiflora caerulea passievrucht?

0xygen

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb in het tuincentrum een zakje zaden van de passiflora caerulea gekocht. Nu vraag ik mij af of daar passievruchten aan komen zoals in de winkel.

Ik heb op internet wel dit gelezen

De plant heeft kruisbestuiving met een andere kloon nodig om zaadbevattende vruchten te geven, bijvoorbeeld Passiflora caerulea 'Constance Elliot'.

Kan dit ook gewoon een ander zaadje zijn of moet dit echt een andere variant zijn?

De caerulea kan vruchten maken, maar deze zijn niet heel lekker (schijnt). De passievrucht die je in ijs/sap/los koopt is passiflora edulis, een species die absoluut niet winterhard is, en dus in een kas moet overwinteren. Ze moeten allemaal kruisbestoven worden, op een enkele uitzondering na.

Bzzzz...

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar vond ze niet lekker smaken; weeïg, flauw, gewoon niet lekker.

Onze oude buurvrouw was vegetariër en die vond ze wel lekker, dus daar gingen regelmatig de rijpe vruchten heen.

Verleden jaar had ik van de Clear Sky (een veredelde Cerulea) een vrucht en die was behoorlijk groot.

ShOalom.jpg

Sowieso is de Clear Sky al een stuk groter qua bloem in vergelijking met de gewone Cerulea;

Cerulea:

kUtmZTc.jpg

Clear Sky:

DvZqiwx.jpg

Ik heb het geluk dat mijn niet winterharde passiflora's kunnen overwinteren en ik heb dan wel eens een mooie tropische buiten staan, zoals de Jubilo;

cErU2wo.jpg

Houdt er rekening mee, dat wanneer je uit zaad kweekt het als snel 2 tot 3 jaar kan duren eerdat de plant gaat bloeien.

Verder zit je ook met de winterhardheid doordat de plant minder goed geworteld is als een stek.