Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappeltoren

Recommended Posts

Het is dan wel geen pot maar het lijkt er wel een beetje op. Ik heb een paar aardappels in een verloren hoekje in de grond gestoken. Daarop met gaas een koker gemaakt en plastic aan de binnenzijde van het gaas gedaan. 40 cm gevuld met grond en nog 3 aardappels. Toen deze bovenste aardappels aan de bovenrand van het gaas kwam de boel verder gevuld met aarde. (gewoon supermarkt aardappels die weggegooid zouden worden ondat ze te evr uitgelopen waren) In het plasic nog wat sleufjes gesneden en vochtig houden. Het loof barst er aan alle kanten uit nu. En dat terwijl de toren maar tot 14:00 in de zon staat. Leuk experiment.

aardappeltoren42731431107502.jpg

Groetjes,

Bram

Ik ben benieuwd! Sommigen beweren dat je er meer oogst door krijgt, anderen beweren dat het maar tot een bepaalde (lage!) hoogte werkt en dat je voor de rest kan ophogen wat je wilt, maar er niet meer aardappelen komen.

Dat heb ik ook gelezen ja. Je kan wel blijven ophogen maar de plant moet ook eens tijd hebben om knollen te gaan maken. Daarom heb ik 3 lagen gedaan en ze aan de zijkant eruit laten groeien.

Ik zie het meer als een leuk experiment.

Groetjes,

Bram

• 4 weeks later...

Ben hier zelf enkele maanden geleden mee begonnen als experiment. Hier gaat het om een langwerpige koker (zelfde principe van kippengaas) van 1 meter op 4. Moet je wel vroege aardappelen voor gebruiken. Als alles goed is komt dit experiment vanaf volgende week of begin volgende maand op tv

Veel succes ermee.

• 1 month later...

En het resultaat is binnen.

De aardappeltoren heeft in totaal 2750 gr aardappels opgeleverd

Ik had ook aardappels in grote potten verspreid over de de tuin staan. Bij elkaar namen deze 4x het oppervlak in van de toren en hebben tesamen 2930 gr opgebracht.

Groetjes,

Bram

Wat leuk! Ik denk dat je een goed resultaat hebt, omdat je na die 40cm nog meer aardappelen hebt gepoot. Op die manier loont het. Als je alleen aardappelen aan het oppervlak doet, en dan heel hoog opbouwt, zal dat maar bij een aantal rassen lonen (welke geen idee).

Ja, vaker dan als ze in de volle grond staan maar net zo vaak als de overige aardappels die ik in potten had.

Komt vooral omdat de buitenkant van de toren van zwart plastic was. (oude tuinaarde zakken) waardoor de boel meer opwarmt en meer verdamping optreed. Ik neem aan dat als je hiervoor stro gebruikt het beter is.

Ligt ook een beetje aan de aardappels denk ik. Ik heb nog een wat grotere toren staan maar met truffelaardappels (die paarse). Deze heeft heel veel en hoog loof. Deze toren hoef ik minder vaak water te geven. Sterker nog ik vergeet die weleens maar ik heb het loof nog nooit slap zien hangen.

Groetjes,

Bram

• 5 months later...