Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Recommended Posts

Mijn radijsjes werden weggevreten door de mieren. Echt, er bleef niets over. Ik had al heel veel geprobeerd, diervriendelijk en milieuvriendelijk maar niets hielp. Mijn hele bak zat inmiddels onder, nesten IN de bak,ugh, nauwelijks radijs over. Toen las ik ergens een - niet zo miervriendelijke maar wel milieuvriendelijke - tip om er af te komen: suiker met bakpoeder gemengd. Door de suiker eten ze het op, en het bakpoeder doet de rest (in hun maagjes gaat het een reactie aan met het zuur waardoor ze uit elkaar ploffen, sorry). Binnen enkele uren was mijn moestuinbak miervrij. Hopenlijk halen de rsterende radijsjes het verder. Misschien een tip voor anderen hier die ook dezelfde problemen hebben?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 2 weeks later...
  • 4 months later...

Sorry zie nu pas de vragen. Ik meng de baking soda met poedersuiker inderdaad, goed roeren en de mieren zien het verschil niet dus eten van allebei. Ik leg zelf bij droog weer een dekseltje of schaaltje hiermee gevuld in de bak, zodra de nacht er over is gegaan (of regen) wordt het vochtig en plakkig en werkt het niet meer dus ik gebruik gewoon een klein laagje per keer. Af en toe herhalen als ik weer mieren zie, ook als ik bladluizen zie trouwens want dan zijn de mieren in aantocht.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Zelf dan is het een handige tip want de mieren beschermen de luizen tegen hun vijanden zoals lieveheersbeestjes in ruil mogen ze de luizen melken. Ben je van de mieren vanaf, kunnen de lieveheersbeestjes en andere hun gang gaan tegen de luizen.

Ja een handige tip is het zeker.

Oh ik had geen idee dat de mieren de bladluizen beschermden, dacht dat ze ze opaten....

Heb even zitten Google'en:

"Bladluizen leven van sap, dat ze met hun zuigsnuit uit planten halen. In dat sap zit meer suiker dan een bladluis nodig heeft. Het teveel wordt afgegeven als een zoete vloeistof, bekend als honingdauw. Mieren lusten graag honingdauw. Ze stimuleren de bladluizen met hun sprieten om honingdauw af te geven. Ze melken de bladluizen. "

En zo leer je op een vrijdag nog wat