Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Experiment: stamtomaat in (te?) kleine pot

Raquette

Recommended Posts

Wat is de minimum potgrootte voor een stamtomaat? Ik weet al dat het officiële antwoord 'minimaal 12 liter' luidt, maar ik gok dat er meer mensen zijn die hier wel eens mee hebben geëxperimenteerd...

Een aantal tomatenplanten wil ik graag binnenhouden in mijn keuken-'kas'. Ik heb wat rechthoekige cd-rekken waarvan je de voorkant dicht kunt schuiven, waardoor je ze rechtop staand kunt gebruiken. Op deze foto zie je ze helemaal links:

binnen04051570481430770631.JPG

De inhoud is denk ik rond de 5 liter. De inhoudsmaat lijkt ongeveer hetzelfde als op deze foto die Loes had gepost in haar moestuinupdate, van potten voor tomaten:

loes-tomaat62701431464505.jpg

Nu is mijn vraag dus of je daar mee wegkomt als je regelmatig voeding geeft. Loes, ga jij stamtomaten telen of struik? Wat gebeurt er eigenlijk met een stamtomaat in een te kleine pot - blijft die klein, gaat 'ie dood, maakt 'ie geen tomaten? Ik ga ze natuurlijk niet martelen, maar als het wel kan zou het tof zijn, dat kan ik mijn hele keukenkozijn vol zetten:)

Edited by Guest

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

denk dat mijn potten op de foto kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn. het zijn 11liter bakken (23x23x26cm ofzoiets)

ik laat mijn tomaten als stamtomaten groeien. struik durf ik buiten zonder afdakje niet aan, ben bang dat het te lang nat blijft en niet goed droogt.

geen idee wat er gebeurd bij een kleine pot. in theorie zou je alle voeding via het water kunnen geven waardoor grond overbodig is. maar of dat in de praktijk ook zo werkt??

ja hoor, dat werkt in de praktijk ook prima, alleen moet je ze goed in de gaten houden, qua water en voeding

in mijn studententijd had ik een grote banaan in een 3 literpot

de profs zetten een plant in een klein stukje steenwol:

geentsteenwol2393921431493653.jpg

Door onwetendheid heb ik al jaren meerdere stamtomaten in een balkonbak van cm lang en 15 diep.

vorig jaar vier, en dit jaar zes.

De keren daarvoor weet ik de aantallen niet.

Ik heb altijd tomaten gehad, het grote stuikelpunt is vocht en voeding. ik gaf ze snel te weinig water, en voeding. waardoor ze vrij snel verdorren.

Mijn ervaring is dat het dus wel kan, al is het niet ideaal.

Misschien gewoon uitproberen.

Bedankt allemaal! Ik denk dat ik een test ga doen. Heb een klein soort romatomaat, zaad uit supermarkttomaat, waar ik zaailingen teveel van heb. Aangezien ik toch niet weet of dat zaad wel eetbare tomaten produceert (waarschijnlijk F1), maakt het ook niet zoveel uit als het mislukt. Ik heb ook paprikazaailingen teveel. Denk dat ik van de tomaat 2 buiten en 1 binnen ga zetten (misschien 2 binnen), paprika 1 buiten 1 binnen. Ik begin dan met zaailingen van dezelfde grootte. Buiten zet ik ze in een speciekuip, binnen in de diepe bakken van een liter of 6 (heb nog even naast een andere pot gezet, zijn toch iets groter dan ik dacht. Beide soorten ga ik planten in een mix van potgrond en vermiculiet met wat extra compost erbij. Tzt zal ik bijvoeren met smeerwortelgier. NB. Omdat het tomaten zijn voor de professionele teelt, kan het denk ik bijna niet anders of het zijn stamtomaten - geschikt voor dit experiment dus.

En dan maar zien wat er gebeurt! Zodra het experiment start zal ik de progressie hier bijhouden:).

Gaat goed in een kleinere pot, je moet alleen vaker water geven.

Bij de action verkopen ze trouwens flessen voeding voor tomaten.

Tomaten zaaien uit winkel tomaten gaat ook prima er komen gewoon lekkere vruchten aan, planten zijn soms wel gevoeliger voor ziekten.

Ik doe het wel eens met Fred en Ed tomaten. Dit jaar was dat ook de bedoeling maar ik heb geen plaats meer.

Ja, zulke zijn het ongeveer...van die keine ovale tomaatjes met een heel klein 'kloofje' in de kont (weet nooit of dat officieel pomodori of roma heet). Ze hadden bij de Coop toen een soort tomatenbuffet, waar je een bakje kun vullen met allerlei soorten tomaatjes. Ik heb een zaailing van een oranje pomodori, een van een gele cherrytomaat en dus iets van vijf rode. Met die rode ga ik experimenteren!

Bedankt Rob! En:

Heb een klein soort romatomaat, zaad uit supermarkttomaat, waar ik zaailingen teveel van heb. Aangezien ik toch niet weet of dat zaad wel eetbare tomaten produceert (waarschijnlijk F1), maakt het ook niet zoveel uit als het mislukt.

Ik ben op elke denkbare mislukking voorbereid:).

Denk wel dat ik de buitentomaten voor in de emmers beter nog tot eind mei binnen kan houden ivm natte week die eraan komt; toch?

WUT....

Hm, lastig. Ik merk dat ik een soort van slecht gevoel krijg bij het dwingen van planten in onnatuurlijke groeicondities, en dan vervolgens zelf de hele tijd vanalles moeten gaan aanvullen om ze in leven te houden. Een beetje alsof je een konijn houdt in een schoenendoos en dan tegen hem zegt 'Maar ik haal je er elke dag even uit om rond te rennen'. Leuk, maar dan is dat konijn dus volledig van jou afhankelijk om nog een beetje een leuke tijd te hebben.

Ik geloof dat ik meer ben van de perma-/polycultuur, grond gezond maken en houden en dan de planten in de vollegrond lekker hun ding laten doen. Zoiets. Tegelijk ben ik degene die haar stamtomaten op de vensterbank wil kweken 'omdat me dat zo leuk lijkt'. Ik ben me bewust van de tegenstelling .

Overigens: ik kan de test pas over ongeveer tien dagen starten omdat er zulk slecht weer aankomt dat ik m'n tomaatjes nog niet zomaar buiten durf te zetten (zonder afdak). Ze kunnen dan ook mooi nog wat groter groeien. Als de test start plaats ik hier foto's! De smeerwortel-/onkruidgier staat al te gisten in een hoek, mèn wat meurt dat spul...gelukkig zit er een deksel op.

Vandaag was de start van mijn experiment om te kijken wat er gebeurt als je een stamtomaat in een - te? - kleine pot laat groeien. Ik ben benieuwd of de tomaat dan kleiner blijft, en of je nog wel kunt oogsten. Helemaal zuiver is de vergelijking trouwens niet; de tomaten in de kleine potten staan binnen in de (lichte, onverwarmde) keuken, de tomaat in de 'goede' maat pot staat buiten (beschut, op het zuiden met 8+ uur volle zon). Maar goed, ik ben dan ook vooral benieuwd naar het resultaat binnen, want het is natuurlijk superleuk om het hele jaar op de keukenvensterbank tomaten te hebben. En 12l-emmers, die passen daar nu eenmaal niet:).

proeftomaatjes26121432506415.JPG

Voor dit experiment gebruik ik vier redelijk gelijke zaailingen van een onbekend ras pomodori uit de supermarkt. Omdat ik niet weet wat eruit gaat komen, maakt het ook niet zoveel uit als er iets misgaat. Ik kan er in ieder geval vanuit gaan dat dit stamtomaten zullen worden.

buizen15741432506550.JPG

Om te beginnen heb ik voor alle bakken stukken buis afgezaagd en voorzien van kleine gaatjes, zodat lucht en vloeistof makkelijker bij de wortels kunnen.

smeerwortel21781432506613.JPG

Als grond gebruik ik voor alle bakken potgrond, gemengd met een beetje oude stalmest en een handvol smeerwortelblad. Deze smeerwortels had ik een tijdje geleden al 'gekaapt' van de stadsmoestuin waar ik vaak kom. Het kwam goed uit dat ik ze nog moest snoeien:).

tomato-island67931432506732.JPG

De buitentomaat gaat in een speciekuip met drie andere planten. De inhoud is 65l, dus gedeeld door vier is dat iets meer dan 16l.

poppetjegezien23951432506874.JPG

De binnentomaten gaan in twee oude cd-rekken met een geschatte inhoud van elk 7l. Dat is dus minder dan de helft van de ruimte die de buitentomaat krijgt.

Poppetje gezien...

kastjedicht98421432506941.JPG

...kastje weer dicht!

DSCN418611821432506975.JPG

Buitentomaat staat op z'n plek (rechtsachter).

tomaatbinnenklaar63561432507012.JPG

En de binnentomaten ook!

Bij wijze van controle-exemplaar heb ik de vierde tomaat in mijn MM-bak gezet, redelijk beschut tegen het bonenrek.

Vervolg: over twee weken ga ik de planten voor het eerst smeerwortelgier geven, en dan elke twee weken daarna. En dan...zullen we zien of je stamtomaten net zo kunt behandelen als kittens in bierglazen.

Bonsaikitty43941432507512.JPG

NB. DIT IS NIET MIJN KAT:)

• 4 weeks later...

Het werd eens tijd voor een update! Ik heb de planten nu twee keer smeerwortelgier gegeven en ongeveer drie weken in de huidige omstandigheden staan.

Recap: ik heb drie tomaten van hetzelfde ras en dezelfde uitgangsgrootte in bakken van verschillende groottes staan. De buitentomaat heeft ongeveer 15l ruimte; de binnentomaten elk hoogstens 7l. Ik ben benieuwd of je als hobbyist - dus niet met een heleboel kunstgrepen - fatsoenlijke stamtomaten kunt opkweken in een (te?) kleine bak. Ze staan allemaal in potgrond en ik geef ze 1x per week smeerwortelgier.

Zo begon het op 25 mei. Binnen:

kastjedicht98421432506941.JPG

Buiten (de tomaat rechtsachter is het proefkonijn):

tomaatkuip43201432509932.JPG

Zo stond het ervoor op 5 juni. Binnen:

binnentomex29351434560361.JPG

Buiten:

buitentomex86061434560386.JPG

En zo gaat het vandaag met ze, binnen:

binnentomex50791434560411.JPG

Buiten:

buitentomex23061434560437.JPG

De tomaten binnen groeien harder, maar de tomaat buiten is robuuster. De lengte van de takken is hetzelfde; de binnentomaten gaan alleen sneller de hoogte in. Ik heb ze vandaag allemaal gediefd en aangebonden (behalve die rechter binnentomaat, mijn rietstengels waren op ). Tot nu toe zien ze er allemaal goed uit! Oh - en bij de buitentomaat zit in de top het eerste (miniscule) bloementrosje. So far so good...

• 3 weeks later...

Kun je stamtomaten laten groeien in een (te) kleine pot?

Tot nu toe wel! De eerste bloemtrossen hangen eraan en worden elke dag getikt. Nu is het wachten op het eerste tomaatje...

Nog even de feitjes: ze staan in ongeveer 7l aarde (in plaats van de minimaal 12 die wordt aanbevolen) en dat is gewone potgrond met wat compost gemengd. Een keer per week krijgen ze 1:10 verdunde smeerwortelgier. Et voila!

keukentom13281436199768.JPG