plimfec Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Beste mensen, Ik heb flink last van deze zeer listige luis op mijn blauwe bes (een Bluecrop in flinke pot op het balkon): Het gaat om de Saissetia Oleae, de oleanderdopluis (zie ook deze pagina, helemaal onderaan). Bij het tuincentrum raadden ze me ter bestrijding ECOstyle Promanal-R aan. Een middel dat zelfs op eetbare gewassen te gebruiken zou zijn, omdat de werkzame stoffen binnen 48 uur vervlogen zouden zijn. Dat klinkt op zichzelf goed, maar aangezien mijn blauwe bes op dit moment volop in bloei staat, betekent dit een verlies van de bloesem en ik ben ook bang voor de gevolgen voor hommels en bijen. Daarbij vind ik het vervelend om op mijn balkon te gaan spuiten, waar ik ook nog andere kruiden en eetbare zaken kweek. Daarom ben ik nu maar begonnen om de luizen één voor één te verwijderen van de plant. Eerst spuit ik de plant nat met water en vervolgens ga ik met een wattenstaafje overal langs. Daarmee heb ik een flinke massamoord veroorzaakt, maar ik weet nu al dat dit niet genoeg is. In het Engels heet de oleanderdopluis een 'black scale' en hier lees ik bijvoorbeeld eea over zogenaamde 'crawlers'. Deze zijn zo klein dat ik die onmogelijk allemaal met mijn wattenstaafje naar een andere wereld heb kunnen helpen. Mijn vraag is of er hier iemand is die in het verleden ook last heeft gehad van deze specifieke luis en me tips kan geven hoe ik 'm zo milieuvriendelijk mogelijk kan uitroeien. 1. Zou het bijvoorbeeld zin hebben om periodiek elke tak schoon te vegen en daarna te 'vergrendelen' met dubbelzijdig plakband, in een poging die 'crawlers' een hak te zetten? 2. Weet iemand of de eitjes kunnen overleven nadat de beschermende schaal verwijderd is? Want de grote, volwassen vrouwtjes onderaan de stam (de 'kraamkamers' zeg maar) heb ik in mijn eerste woede ook allemaal kapot gedrukt en ik vermoed dat alle eitjes die eronder zaten nu tussen de houtsnippers aan de voet van mijn blauwe bes liggen. 3. Wat zijn de waardplanten voor de oleanderdopluis (of dop- en schildluizen in het algemeen)? Vooral heesters en houtige gewassen, heb ik het idee? Ik lees althans niets over aantastingen van bijvoorbeeld tomaat of eenjarige bloeiers, die ik ook op mijn balkon heb. Maar lavendel bijvoorbeeld? Of rozemarijn? Zou ik daarvoor moeten vrezen? Dank alvast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plimfec Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 (edited) Ik ga mijn blauwe bes slachtofferen, denk ik. Die smerige beestjes zitten overal op mijn balkon, zelfs op mijn gieter, en ik ben bang ze naar binnen te lopen en zodoende ook mijn binnenplanten (zoals een oude ficus) te besmetten. Ik twijfel nog tussen de hele blauwe bes wegdoen of hem vlak boven de grond afsnoeien en kijken of hij de komende jaren weer wil uitgroeien. Zou ik dat overigens kunnen doen zonder die dopluis te laten overleven? Waar blijft zo'n beestje als er niks meer te snoepen valt? In de bodem? En overleeft een blauwe bes überhaupt zo'n onthoofding op dit moment in het seizoen? Edited May 15, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almond Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Al googlend (had nog nooit van die dopluis gehoord) kwam ik op het volgende. Wellicht de moeite waard om te proberen? "Een huis-tuin-en-keukenmiddel voor particulier gebruik: een oplossing van zeep en spiritus met een penseel over de dopluis kwasten. Steeds controleren of ze er nog zitten en zo nodig herhalen tot ze helemaal verdwenen zijn. Van der Linden heeft het zelf toegepast op een oleander en dat werkte prima. Neem voor één liter 500 ml water, 267 ml spiritus en 133 ml groene zeep."bron: http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/dopluis-valt-niet-te-voorkomen~a800069/ Wat betreft je vragen over de dopluis zelf en het kaal snoeien van je bosbes, daar heb ik vrees ik ook geen antwoord op Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it" Link to comment Share on other sites More sharing options...
plimfec Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Thnx voor het zoeken. Ik was die link ook tegengekomen inderdaad. Het lijkt me een heidens karwei, want je moet echt elke vierkante mm van de struik bestrijken, lijkt me. Die zogenaamde 'crawlers' (zie m'n eerste berichtje) kan je nauwelijks zien en zitten ook in bladoksels en zo. Dus vergeet je er een paar, dan blijven ze terugkomen. Ik ga er nog even over denken, want ik vind het altijd moeilijk om planten weg te gooien. Dat heb ik zelfs al tijdens het verspenen van bijvoorbeeld tomatenplantjes. Tikje te weekhartig, vermoed ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Tip die ik ooit gehad heb voor de schildluis op mijn oleanders was: het besproeien van de hele plant onderkant vooral, met olijfolie ( spuitflacon ). Heeft toen goed geholpen, ben er vanaf geraakt. Plant zat behoorlijk vol. Tastte overigens andere planten niet aan. De ene luis stapt niet zó makkelijk over van de ene plant naar een volledig andere soort plant he ? Schildluis of dopluis in een lavendel, heb ik nog nooit gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plimfec Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Dat klinkt als een prettig onschuldige methode, dankjewel. Ik kan me voorstellen dat de luizen door de olie stikken en van mij mogen ze. Enig idee wat die olie doet met bezoekende hommels, de bloesem of de huidmondjes van de plant? Ik vermoed dat het in elk geval slim is om na zo'n behandeling met water na te spuiten. Maar goed, ik ga het doen ook, wat kan het schelen. Op dit moment is mijn blauwe bes er dermate slecht aan toe dat wat probeersels de situatie eigenlijk nooit nóg erger kunnen maken. Hij bloeit wel als een razende, maar hij heeft bijna geen blad en alles zit onder de honingdauw. Zometeen komt daar nog roetdauw bij en dan zal de plant waarschijnlijk ook niet al te best kunnen ademen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Als je de plant zou willen offeren, je kunt dan ook de bloesem van de plant handmatig verwijderen, zodat de hommels en bijen uit de buurt blijven.Dan de blauwe bes bespuiten met een middel dat de luizen aanpakt. Kun je een foto plaatsen van de blauwe bes, zodat we een beeld bij je verhaal krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plimfec Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Foto's: Op de onderste foto zie je goed de honingdauw zitten. Mijn blauwe bes staat hier overdekt, dus wat je ziet is niet of nauwelijks van de regen van vanochtend. Bloesem verwijderen alvorens te spuiten, om zo bijen en hommels te ontzien, is een goede gedachte. Ik neem althans aan dat bloesem ook een olijfolie-behandeling niet zal doorstaan. (Balkon is wat smerig, nog van het verpotten vorige week, sorry daarvoor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 So!! wat heb jij een smerig balkon zeg !! Bloemen hoef je niet af te plukken lijkt me. Middeltje is volledig onschadelijk voor insecten tenzij ze er net op landen als jij net gespoten hebt natuurlijk. De bloesem kan al bestoven zijn en dat heeft het daar ook geen effect op en helemaal zonder bessen is ook wel jammer toch ? Op zich zijn de potten niet super-te-klein, maar een dikke maat groter komt de plant wel ten goede en dat scheelt ook in de vatbaarheid van zulke aanvallen van luis. Nooit in de droogte stress laten komen die planten,, zeker blauwe bes niet, dan zijn ze nóg weer vatbaarder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plimfec Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Ja, het is een bende op het moment, ik schaam mij diep. Dit weekend maar eens flink schrobben Je hebt gelijk dat de huidige pot nogal krap is. De blauwe bes gaat nu zijn derde jaar in en als hij volgend jaar nog in het land der levenden is, krijgt hij een flinke potvergroting. Verder houd ik 'm inderdaad goed vochtig. Dat gaat gelukkig prima, dankzij de houtsnippers en ook dankzij een flinke hoeveelheid tuinturf die ik door de pot heb gemengd. Overigens vond ik nog deze foto van dezelfde bes, vorig jaar op 13 april: Toen was hij duidelijk een stuk gelukkiger. Maar goed, ik houd op, dit moet geen dagboek worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Om toch nog een paragraafje toe te voegen aan je dagboek , nog het volgende. Dit jaar heb ik voor het eerst ook wat last van die dopluis op mijn bluecrops in volle grond. Ik heb in de handel verkrijgbare middeltjes gebruikt die minder goed gewerkt hebben dan het volgende truukje.Neem gewone olijfolie en een fijn borsteltje (kwastje) en wrijf elke twijg van onder tot boven in met de olie. Gegarandeerd ben je van die luizen vanaf. Let er wel op niet de bladeren in te smeren, die moeten kunnen ademen en dat is wat die olie nu precies doet: verstikken. je zal merken dat na een dag of twee de luizen verschrompelen en bruin worden.Ik weet niet of je ook een mierenprobleem hebt, maar in voorkomend geval kan je best ook een lokdoosje voor mieren plaatsen omdat die zoals ondertussen genoegzaam bekend, de luizen beschermen en onderhouden.Nog dit: je plant staat veel te klein, je moet die sito presto verpotten, dit zal haar trouwens weer meer groeikracht geven, hetgeen ze nu wel kan gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plimfec Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Enorm bedankt voor je toevoeging aan mijn dagboek! Eergisteren heb ik inderdaad de hele plant ingewreven met olijfolie. Althans, de ene helft met olijfolie, de andere helft met arachideolie (want toen was mijn olijfolie finaal op). Ik neem aan dat de werking daarvan exact hetzelfde is. Ik heb er een heel zachte oude tandenborstel voor gebruikt en dat ging prima, hoewel het een flink karwei was. Spuiten heb ik eerst ook geprobeerd. Maar voor mijn plantenspuit was de olijfolie veel te dik, hij raakte steeds verstopt of spoot geen nevel meer, maar een straal. Daarbij werd het een enorme knoeiboel op mijn balkon (spekglad). De meeste luizen kon ik er direct afwrijven en de paar die er nu nog op zitten, zijn hartstikke dood en zitten er alleen nog op dankzij de kleefkracht van de olie. Ik kan ze althans met weinig moeite verschuiven, dus ze zitten niet meer vastgezogen. Mieren heb ik inderdaad ook, dus zo'n lokdoosje is een goed idee. Helaas heb ik voor de zekerheid ook de blaadjes ingewreven, ik wilde het grondig aanpakken. Maar je hebt gelijk dat de plant nu waarschijnlijk niet meer kan ademen, dus ik hoop dat hij snel nieuwe bladeren aanmaakt. En anders moet ik de olie er maar weer blaadje voor blaadje afhalen. Kortom, het lijkt vooralsnog een goede methode, zonder direct gif te gebruiken. Alhoewel olie natuurlijk voor meer insecten dodelijk is (ik heb wel een aantal spinnetjes kunnen redden). Ook heb ik gewacht tot de struik uitgebloeid was, dus nu heb ik dit jaar hopelijk toch nog bessen. Nu maar afwachten. Ik hoop dat ik ze echt allemaal heb kunnen uitroeien. Verpotten zal ik doen. Uiterlijk volgend voorjaar, dat beloof ik plechtig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Inderdaad, olie spuiten gaat niet zo vlot...Wat de arachideolie betreft, volgens mij maakt het niet zoveel uit, je moet er op letten dat de olie die je gebruikt de goede viscositeit heeft en niet te dik is. En natuurlijk geen motorolie gebruiken, maar dat had je wel door. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts