Vrouw Holle Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Hallo tuinvrienden Heeft er iemand een Winterharde vijgenboom/struik in de tuin en geeft die idd vruchten?Zou er graag wat meer van willen weten, er staat best wel wat over op internet (ook mooie plaatjes natuurlijk) maar geen ervaringen van mensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Ik heb er meerdere in de tuin staan, nero en nog een andere mij onbekende soort. Beide geven vruchten en zijn winterhard. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouw Holle Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Dank voor je snelle reactie, ik vind vijgen erg lekker en wat zou het leuk zijn om ze uit eigen tuin te kunnen eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palmbird Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Groot voordeel van de vijg is dat ze volledig biologisch te kweken zijn .Ze hebben bijna geen last van ziekten;weinig insekten lusten de plant omdat er een soort wit kleverig sap in de plant zit.De vruchten zijn erg voedzaam.Groot voordeel is dat als je éénmaal 1 plant hebt je ze gemakkelijk kunt verder kweken.Stekken groeien snel.Van een stek heb je van de meeste soorten na 2 jaar al een paar vruchten.Van een zomerstek heb je bij Brown Turkey het jaar erna al soms een vrucht.Winterstek gaat nog beter.Kan gemakkelijk op elk plekje(tegen muur of verloren hoekje,als er maar zon is.Best een paar soorten proberen,net zoals appels zijn er verschillende smaken,vroeg of laat en formaten zowel qua plant als vrucht.Op een beschutte plek is Brunswick een aanrader(grote vruchten).Misschien als beginneling als je maar paar soorten zet alvast ook een Brown Turkey.Verder Lisa,Boskoop,Bornholm,Hardy Flanders,Madeleine des deux saisons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Ik heb een Brown Turkey vijg staan die inmiddels 3 meter hoog staat en elk jaar vruchten geeft. Na een strenge winter duurt het wat langer en moet hij wel eens wat teruggesnoeid, maar er komen altijd vijgen op. Staat beschut in de hoek van een muur en een 2 meter hoge haag en krijgt niet eens overdreven veel zon. Een andere soort - geen idee dewelke, was een verjaardagscadeautje - met een groot en veel minder getand blad is tot nu toe elk jaar zowat de helft ingevroren en werd voor de rest half kaal gevreten door de slakken, maar heeft het deze winter blijkbaar niet slecht doorstaan en staat eindelijk met een drietal vijgen te pronken. Ik ben benieuwd hoe die straks afrijpen en of ik daaruit kan opmaken om welke soort het eigenlijk gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouw Holle Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Groot voordeel van de vijg is dat ze volledig biologisch te kweken zijn .Ze hebben bijna geen last van ziekten;weinig insekten lusten de plant omdat er een soort wit kleverig sap in de plant zit.De vruchten zijn erg voedzaam.Groot voordeel is dat als je éénmaal 1 plant hebt je ze gemakkelijk kunt verder kweken.Stekken groeien snel.Van een stek heb je van de meeste soorten na 2 jaar al een paar vruchten.Van een zomerstek heb je bij Brown Turkey het jaar erna al soms een vrucht.Winterstek gaat nog beter.Kan gemakkelijk op elk plekje(tegen muur of verloren hoekje,als er maar zon is.Best een paar soorten proberen,net zoals appels zijn er verschillende smaken,vroeg of laat en formaten zowel qua plant als vrucht.Op een beschutte plek is Brunswick een aanrader(grote vruchten).Misschien als beginneling als je maar paar soorten zet alvast ook een Brown Turkey.Verder Lisa,Boskoop,Bornholm,Hardy Flanders,Madeleine des deux saisons. Bedankt voor je uitleg, hier kan ik verder mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouw Holle Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Ik heb een Brown Turkey vijg staan die inmiddels 3 meter hoog staat en elk jaar vruchten geeft. Na een strenge winter duurt het wat langer en moet hij wel eens wat teruggesnoeid, maar er komen altijd vijgen op. Staat beschut in de hoek van een muur en een 2 meter hoge haag en krijgt niet eens overdreven veel zon. Een andere soort - geen idee dewelke, was een verjaardagscadeautje - met een groot en veel minder getand blad is tot nu toe elk jaar zowat de helft ingevroren en werd voor de rest half kaal gevreten door de slakken, maar heeft het deze winter blijkbaar niet slecht doorstaan en staat eindelijk met een drietal vijgen te pronken. Ik ben benieuwd hoe die straks afrijpen en of ik daaruit kan opmaken om welke soort het eigenlijk gaat. Bedankt voor je uitleg, zal proberen de slakken weg te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ouwe plant Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Hallo tuinvrienden Heeft er iemand een Winterharde vijgenboom/struik in de tuin en geeft die idd vruchten?Zou er graag wat meer van willen weten, er staat best wel wat over op internet (ook mooie plaatjes natuurlijk) maar geen ervaringen van mensen. wat ik er van weet is dat je een vijg moet beperken in de wortelgroei (in ruime bak in de grond of beperken met ruim rondom in de grond gegraven grote tegels. dan geeft ie meer en grotere vruchten. tegen een zuidmuur staat ie het beste maar zoals anderen schreven: als tie maar zon krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts