vFrans Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ik heb 3 weken geleden enkele plantjes voorgezaaid, namelijk bloemkool, krulsla, venkel en rode kool.We zijn nu 3 weken verder maar de plantjes zijn eigenlijk in de laatste 1,5 week niet meer groter geworden. Is dat normaal?Ik heb nog geen ervaring hiermee. Ik heb enkel nog maar gewerkt met aangekochte plantjes uit de tuinwinkel. Ik heb ze binnen voorgezaaid bij +- 20°C en zodra ze gekiemd waren heb ik ze buiten gezet (zonlicht). Daar zijn ze nog een klein beetje gegroeid, maar niet veel meer.En ik denk dat ze nu al 1,5 week stil staan in groei. Hoe doen die tuinwinkels dat nu om zo'n stevige plantjes op te kweken voor verkoop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Heb je niet te dik gezaaid? En als je zaaigrond gebruikt hebt waar niks van voeding in zit zal je ze moeten verspenen naar potgrond.Zonder eten groeien ze niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Ik heb 1 zaadje per potje gedaan. Veel dunner kan ik niet zaaien Het zijn eigenlijk geen potjes maar een kleine tray. Deze heb ik gevuld met zaai- en stek potgrond. En dan 1 zaadje per 'potje' gedaan. Het is zaai- en stek potgrond van aveve: http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/siertuin/potgrond-zaaien-en-stekken/potgrond-voor-zaaien-en-stekken ER staat toch een NPK waarde bij, dus deze is toch reeds bemest, niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ik zal even rustig afwachten. De temperaturen zijn nou ook niet uitnodigend om te groeienemen. Bij mij in de kas groeit ook nu bijna niks.Woensdag en donderdag worden de temperaturen weer wat hoger en meer zon. Plantjes hebben zon en warmte nodig om te groeien.geduld is van belang dit jaar. Vorig jaar was het al veel warmer. Alles is langzamer dan Vorig jaar we lopen met vorig jaar ook 2 of 3 weken achter op vorig jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Voor kleinere hoeveelheden (zeg tot enkele tientallen per soort) planten is dit een basis manier: Wat zaadjes ( 2x de hoeveelheid van het aantal plantjes dat je wilt) in een ruim bakje - bijv. 10 x 20 cm - met 5 a 10 cm. fijne potgrond gemengd met wat zand zaaien. Licht vochtig maken en houden. (Evt. even afdekken met plastic tot zaden beginnen kiemen) Kiemtemperatuur tussen 12 a 15 graden. Eerst verschijnen kiembladen en dan 1e paar echte blaadjes. Dan plantjes per stuk verspenen (overzetten) naar kleine potjes met fijne ( evt. even wat zeven) potgrond met 10 a 20 % zand gemengd evt. en laten groeien tot ze vrij stevig/groot zijn om uit te planten. Dan wel even voorbereiden om te wennen aan hun groeiplaats (afharden). Om het goed te laten gaan is voldoende licht, gelijkmatig licht vochtig houden van de grond (niet te nat, maar ook niet uitdrogen) prettige temperatuur (rond 15 graden is perfect) gewenst. Allerlei variaties op het bovenstaande kunnen als persoonlijke voorkeur: perspotjes, kistjes, bloempotten om in te zaaien, variaties in zaaigrond en grond in potjes, standplaats enzovoort. Kan per soort plant ook wat verschillen. Sommige kun je niet zo goed verplanten. Andere zullen beter gaan bij wat hogere temperatuur (tomaten bijv.) Kwestie ook van wat ervaring opdoen. Staar je niet blind op wat in (grote) tuincentra wordt verkocht. Soms ziet dat er prachtig uit, maar is het niet zonder meer geschikt voor de tuin. Wij streven meer naar gezonde en sterke planten en niet zo zeer naar wat er oogstrelend mooi uitziet voor de verkoop. Edit: Als je werkt met potgrond (eventueel gemend met wat zand) dan hoef je geen mest toe te voegen. Er zit dan in de zaaigrond en in de potjes waarnaar je verspeent voldoende voeding totdat de planten uitgeplant kunnen worden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Ik heb altijd plantjes uit de tuinwinkel gebruikt en iedere keer mooi kunnen oogsten. Daar ben ik dus best tevreden over. Vorig jaar 6x bloemkool gekocht, ze werden alle 6 echt groot: +-2kg per bloemkool.Ook de kropsla werd groter dan de gemiddelde kropsla in de grootwarenhuizen.Zelfde met de broccoli. Over die plantjes kan ik niets negatiefs vertellen. Buiten de kostprijs.Daarom wil ik proberen om zelf goed voor te zaaien en op die manier goedkopere plantjes bekomen om uit te planten. Het zal waarschijnlijk wel aan het weer liggen dan. Het weer zit inderdaad niet mee.Hopelijk groeien ze binnenkort wel flink verder uit tot stevige plantjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Maar hoe lang duurt het, in normale omstandigheden, tot bijvoorbeeld bloemkool 4-5 grotere blaadjes krijgt? Vergelijkbaar met dat van in de winkel...En hoe lang zou dat moeten duren voor sla? Ik heb geen idee hoe lang dat normaal duurt. Misschien ben ik te ongeduldig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Gezaaide zaken in zaai en stekgrond in trays moet je niet te lang in die tray laten nee. Misschien even een foto plaatsen ? Nadat ze hun 1e paar echte blaadjes hebben pot ik ze om in een eigen pot wat wat groter is en gevuld met goede potgrond. Je kan het hele kluitje zo overzetten in het nieuwe potje. Van onderaf water laten opzuigen ( maar niet kleddernat ) en klaar. Buiten zetten als dat kan en na een week eens checken of de wortels onder het nieuwe potje uitkomt. Is dat het geval, dan is het tijd dat de planten óf op de tuin gaan, óf een maatje grotere pot krijgen weer. In zaai en stekgrond kunnen je plantjes inderdaad stil komen te staan. Maar een foto is ook wel een goeie verduidelijking bij je vraag.4 of 5 echte ( en wat grotere ) bladeren haal je niet met zaai en stek grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Hier snel een paar foto's: Ik had er gezaaid in een tray en ik had er ook gezaaid in van die turfpotjes.Die in het turfpotje is rode kool en is gezaaid op 21 april. Die in de tray is krulandijvie en werd gezaaid op 5 mei. Er werd hier gezegd dat ik in zo'n klein potje geen grotere blaadjes mag verwachten. Maar dat potje is toch even groot als die perpotjes in de winkel? Daar lukt het hen toch wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ah ! Dat zijn dus nog zaailingen en ook nog zonder "echte" blaadjes. De echte blaadjes ga je hierna zien verschijnen. Niks mis mee. Dat ze nu even stilstaan kan van alles betekenen, ze hebben het wat koud ofzo, of ze stonden even te nat of te droog. Ziet er allemaal prima uit en mooi compact. Komt vanzelf. Duurt even. Geen ongeduld ! Met de planten uit de winkel heb je niks te maken, dat moet je niet als vergelijk nemen. Die planten komen zo van de kweker en daar worden ze onder ideale omstandigheden opgejaagd en met veel licht ook compact gehouden ( of niet en dan worden het van die slierten die je nu in de bouwmarkten kan kopen ).Ziet er prima uit. Gaat allemaal goed komen. Pas verpoten / ompotten of zelfs op de tuin zetten als de eerste echte bladeren ( stadium hierna ) goed aan de maat zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Oké. Perfect! Bedankt voor de info. Ik vroeg me wel af of ik nu niet teveel water geef soms. Gisteren stonden ze onverwachts droger dan ik had gedacht en heb ik ze een tijdje op een bevloeiingsmat gezet tot de bovenkant vochtig werd. Dus de potgrond zich goed laten volzuigen met water. Maar mag ik deze planten permanent op een bevloeiingsmat laten staan? Of zouden ze dan te nat staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ligt aan de mate van nathouden van de bevoeiingsmat ? Te natte potjes moet je niet willen. een beetje laten opdrogen die potjes is zelfs wel beter want dan stimuleer je de wortels om op zoek te gaan naar het vocht. En écht te nat / te lang nat geeft rot. nogal snel het geval bij zulke kleine zaailingen nog ( nog nauwelijks verdamping ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Ok. Dan kan ik ze beter gewoon regelmatig op de bevloeiinsmat zetten en tussendoor wat laten opdrogen. (met opdrogen bedoel ik dus gewoon droger, maar niet uitdrogen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Groeistilstand komt waarschijnlijk door abrupte verplaatsing van de potjes van 20 graden naar buiten (koude nachten) zonder ze af te harden. Dan kunnen ze wel zomaar een aantal weken stoppen met groeien. Maar gaan dan vanzelf weer verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Hoe zou ik het dan beter aanpakken? De potjes 's nachts naar binnen halen en 's ochtend terug naar buiten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ja zoiets. Afharden heet dat. Van de warme ruimte geleidelijk aan de koudere omgeving laten wennen. Ik zet ze bijvoorbeeld dan ook eerst in de keuken waar er geen verwarming aanstaat en het dus ook al een paar graden koeler is.Maar laat ze nu vooral staan waar ze staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Ook bij mij kiemt alles binnen veel trager dan voorgaande jaren, alsof de zaden weten dat het buiten nog te koud is.Courgettes, pompoenen, bonen... juist het spul dat warmte nodig heeft doet er nu bijna twee keer zo lang over om te ontkiemen.Bizar toch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vFrans Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Ok, we moeten dus wat meer geduld hebben. Vraagje: hoe lang doet bij jullie de sla erover om te kiemen?Ik lees online dat dit na 3-4 dagen zou moeten zijn. Maar van de sla die ik heb gezaaid op 17 mei is er nog absoluut niets uitgekomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts