Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Onder rabarber radijs zaaien in pot?

Recommended Posts

1. Radijs houdt niet zo van echt bemeste grond. Rabarber wel.

2. Als de rabarber doet wat ie moet doen, groeit ze vrij snel en is deze plant over enkele weken al 2 a 3 x zo groot.

Snelgroeiende radijs - er zijn ook soorten, vooral de zomersoorten, die toch aanzienlijk langer nodig hebben om oogstbaar te zijn - zou misschien kunnen en misschien wat bolletjes geven. Of het ideaal is en een echt goeie manier om radijzen te telen is weer wat anders.

Als je ergens 1 of 2 trottoirtegels wegneemt en je mengt wat potgrond met het zand daaronder, heb je al waarschijnlijk een geschikter zaaibedje voor wat radijzen......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dankjewel, ik begrijp het zal het dan ook niet doen.

Ik vroeg het me af.

Het is niet zo dat ik geen ruimte heb voor radijsjes, potten, bakken en plekjes zat....

ik poot inmiddels alles vol en ga het met de dag leuker vinden! Heb er zoveel plezier aan, wat ik mijn tuintje gezellig!

gr

Janny

Ik vind die radijzen eigenlijk nog lastig. Ze staan bij mij tussen de koolgewassen omdat ze daar thuishoren voor de wisselteelt, ik krijg echter veel blad maar weinig knol voorlopig. Waarschijnlijk door te veel bemesting van het perceel voor de kolen.

Dat is heel goed mogelijk, Simon. Radijzen zijn inderdaad familie van de kool, maar lang niet alle kolen zijn gediend met veel voedsel (stikstof vooral) in hun grondje. Denk aan mosterd, eeuwig moes, raapstelen, chinese kool, koolrapen en zelfs koolrabi's enz.......en dus ook radijzen...allemaal brassica's die er niet beter op worden als ze te veel mest krijgen. Te veel stikstof geeft risico op nitriet vorming bij bladgewassen of als het om de knollen gaat, kans op veel groen en weinig knol.

Wisselteelt op basis van plantenfamilie is wel zinvol, maar je moet het nuanceren. Eigenlijk moet je bij die benadering die vooral uit de ecologische hoek komt alleen denken aan bemesting met compost. Dat werkt dus minder met "traditioneel" (raar woord hier, maar ik weet even geen beter) bemesten met kunstmest of stalmest/gier. Ook bij ecologische bemesting met compost worden sommige delen van de moestuin vers bedekt met compost en andere gewassen geteeld op "oude kracht" (bijvoorbeeld wortels...en ook radijzen...waar het jaar ervoor bijv. pompoenen of tomaten stonden die toen meer kregen en dit jaar weinig tot niks). Bovendien kun je het voedend gehalte (stikstof vooral weer) ook regelen door de ingrediënten waarmee je compost maakt.

Voor radijzen is niet echt bemeste grond met veel goed verteerd organisch materiaal prima...daar vinden ze alles wat ze nodig hebben (+ die grond houdt vocht vast hetgeen radijzen prettig vinden). De beste radijzen hebben bijna geen loof en maken al heel snel hun knolletjes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.