Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

aardbeienvraag

JannyH

Recommended Posts

Goedemorgen!

Ik heb aardbeien, véél aardbeien ( ben ik blij mee...) maar....

ze zitten overal in waar ze maar in kunnen, potten, bakken, manden enz. En het zijn meest stekken van vorig jaar. Toen had ik ze nieuw en gaven ze weinig maar nu!

De vraag nu is móet ik hier nog wat mee doen? Behalve taart maken later.

Ik vind het geweldig om te zien maar is dit de bedoeling? Zo vol? image99841432100830.jpgimage88391432274157.jpg

Ik heb wel eens gehoord dat je de eerste bloemetjes moet verwijderen (daar is het nu misschien al te laat voor). Je zou dan grotere aardbeien krijgen. Ik heb dat zelf overigens nog niet/nooit geprobeerd omdat ik ook pas sinds vorig jaar aardbeienplanten heb.

rechts boven kun je zoeken

welk soort heb je doordragers of eenmaal dragers

wanneer vind je je aardbeien goed?

Deze vraag is een keer eerder gesteld door iemand die extreem veel bloemen had op een tak

Ik kan niet zeggen dat je extreem veel bloemen hebt Toen was het dacht ik 16 op 1 tak

ik weet niet of er toen een goed antwoord op gekomen is ( mocht ik het topic terug vinden dan hoor je het)

Ik zou het gewoon zo laten.

Bij doordrager Ostara is het beter om de eerste bloemen weg te halen, dan krijg je een langere oogstperiode.

Wel geef ik de aardbeien 2x per jaar voeding. Dat lijkt me wel belangrijk als ze vrij dicht op elkaar in een bak of pot staan.

Groetjes Kelly

Ik blijf altijd van de bloemen af, bij aardbeien, ik ga ervan uit dat de plant het beter weet dan ik En ik heb ook liever veel kleine dan enkele grote aardbeien. Maar ze staan inderdaad erg vol met bloemen, misschien ook wat kort op elkaar naar volgend jaar toe als ze meer blad gaan maken?

mi moet je ze wel weer laten aansterken na zo een mooie oogst

wij verwennen ze met koemestkorrels, smeerwortelgier en flink wat compost na de oogst van onze eenmaaldragers; uitlopers van 1 en 2 jarigen plukken we weg, uitlopers van 3 jarigen planten we uit voor een volgend bedje

Ik zou ze lekker wateren (niet droog laten vallen in die bak), en ook wat kalium geven (de smeerwortelgier van RobO bv.). Kalium bevordert vruchtvorming en maakt grotere vruchten. Vorig jaar heb ik beendermeel gestrooid (oa fosfor en kalium) en ik had echt grotere bessen aan de struiken.

Als je het effect wil weten van bloemen weghalen, zou ik het alleen doen bij een of twee planten, dan weet je straks het hoe en wat.

Bij mijn aardbeien in pot dun ik de trossen wel ja. Of ik haal hele trossen weg. Maar moet ik zeggen dat mijn planten wel in veel grotere pot staan en veel meer bloem/ vruchttak maken per plant ( eenmaaldragers ) Je kan er ook voor kiezen wat te kleine vruchtjes weg te knippen. Het is maar net wat je wil. Niets moet.

Ik blijf altijd van de bloemen af, bij aardbeien, ik ga ervan uit dat de plant het beter weet dan ik En ik heb ook liever veel kleine dan enkele grote aardbeien. Maar ze staan inderdaad erg vol met bloemen, misschien ook wat kort op elkaar naar volgend jaar toe als ze meer blad gaan maken?

Ik begrijp je laatste zin niet zo goed

Bij mijn aardbeien in pot dun ik de trossen wel ja. Of ik haal hele trossen weg. Maar moet ik zeggen dat mijn planten wel in veel grotere pot staan en veel meer bloem/ vruchttak maken per plant ( eenmaaldragers ) Je kan er ook voor kiezen wat te kleine vruchtjes weg te knippen. Het is maar net wat je wil. Niets moet.

Ze zitten in hele lange balkonbakken en maar 5, hooguit 6 plantjes per bak.

Hoe moet ik me dat voorstellen , trossen dunnen, want ze zitten echt stikvol!

Wat je wil hoor. Het hóeft echt niet. Een tros met 12 beginnende vruchtjes en nog wat bloemen, kún je wat uitdunnen. Uitdunnen = wat wegknippen. Met het doel de rest wat meer kans te geven . De vruchten worden wat groter enz.

Vanmorgen fotootje gemaakt van 1 aardbei in pot. Ongeveer 1/3 deel van de trostakken heb ik hier uit geknipt.

Denk dat ik van de week nog een deel ga wegknippen , of te trossen wat uitdun. Pot is een 5l pot denk ik.

2015-05-24-1072961432501740.05